Navigera till koncernens hemsidor
Inblicks facebook sida Inblicks Twitter sida
Christian-Mölk-1

CHRISTIANS BLOGG

Res dig

Christian Mölk | 07 sep, 2020
Christian MölkI mitt arbete som pastor och förkunnare av Guds ord ägnar jag en del tid åt att studera Nya testamentets grekiska grundtext. Titt som tätt händer det att den helige Ande lyser på särskilda ord som plötsligt får en djupare mening. Exempelvis när jag häromsistens läste Markusevangeliet och ständigt stötte på det grekiska ordet "egeiro", som kan översättas till "res dig", "ställ dig upp" eller "uppstå".

I Markusevangeliet är det tydligt att Jesus har bråttom. Han skyndar till Jerusalem för att dö på korset och på så sätt erbjuda frälsning till alla människor. Men på vägen dit stannar han till vid ett antal olika personer och "reser" dem upp.

Först besöker han Petrus sjuka svärmor. Hon har feber och ligger till sängs. Jesus tar hennes hand och "reser" henne upp från hennes sjukbädd. Jesus helar henne och hon börjar betjäna honom som respons. Jesus föregår med gott exempel genom att besöka människor som är sjuka och hjälpa dem att bli friska.

Sen går Jesus vidare och möter en lam man som är en syndare. Hur vet jag att han är en syndare? Jo, för att det första Jesus säger till honom är: "Mitt barn, dina synder är förlåtna." Sen reser Jesus honom upp och säger åt honom att gå hem. Jesus hjälpte honom upp ur det han var fast i, både förlamningen och synden. Att varken blunda eller döma, utan istället erbjuda förlåtelse, det är den kristna vägen.

Nästa person Jesus reser upp är en demon-besatt pojke. Hans pappa kommer till Jesus med barnet och ber om Jesu hjälp. Jesus svarar: "Allt är möjligt för den som tror." Sen driver Jesus ut demonen ur pojken, som faller ihop våldsamt på marken som vore han död. Men Jesus tar hans hand och reser upp pojken till ett nytt liv i frihet. Att hjälpa en medmänniska som sitter fast i något som skadar, men som man inte själv kan ta sig ur, kanske ett missbruk, det är verkligen en god gärning.

Jesus går vidare och kommer till Bartimeus, en blind tiggare. När han sitter vid vägen och får höra att Jesus är i närheten ropar han på honom och ber om förbarmande. När Jesus kallar på honom reser hans vänner honom upp ur fattigdomen, han lämnar sin mantel, symbolen för hans gamla liv som tiggare, får sin syn tillbaka och börjar sen följa Jesus på vägen.

Till sist kommer Jesus fram till Jerusalem och dör på korset. Men där slutar inte Markusevangeliet. Nej, till allas förvåning reser Jesus upp sig själv från döden; han uppstår! Och sen kallar han sina lärjungar, dvs. alla vi som tror på Jesus, att gå i hans fotspår. Att bli det "uppresta" folket, att resa människor upp ur det de sitter fast i, vare sig det är sjukdom, synd, missbruk eller fattigdom

Jag tror vi alla kan lära mycket av Jesus. Bli inspirerade av hans medmänsklighet, resa oss upp ur vår bekvämlighet och var och en hjälpa våra medmänniskor. Alla kan inte hjälpa alla, men alla kan hjälpa någon.

Christian Mölk, pastor i Pingstkyrkan i Härnösand