Navigera till koncernens hemsidor
LOGGA IN
Inblicks facebook sida Inblicks Twitter sida
Ruben Agnarssons blogg på Inblick

På plats i Nepal

Ruben Agnarsson | 27 feb, 2018

Inblick har som enda svensk tidning varit på plats i Nepal för att granska orsakerna till den uppmärksammade konflikten mellan Love and Hope och Lighthouse.

Under resan i Nepal fick Inblick överväldigande bevis på övergepp, hot och missbruk av biståndspengar. De mest intrikata övergreppen är inte redovisade av hänsyn till anhöriga, men fungerar ändå som bekräftelse på att övriga berättelser är trovärdiga. Det gäller bland annat de egentliga orsakerna till Raju Sundas uteslutning från National Christian Nepal, som representerar 7000 kyrkor i Nepal. Dessa interiörer ​avslöjar en verklighet som för tankarna till händelserna i svenska Knutby.

Medan Love and Hope självkritiskt har vidtagit en rad åtgärder för att förbättra sin verksamhet i efterdyningarna av mediauppmärksamheten förra sommaren, intar svenska tidningar en obehagligt självgod inställning, trots att de:

– endast låter flickor (varav en minderårig som tolkas av Raju Sundas) med kritik mot Love and Hope framträda.

– inte rättar uppenbara lögner som dessa flickor utrycker.

– nonchalerar alla vittnesmål från flickor som berättar om övergrepp och om övertalningsförsök för att de ska uttrycka kritik mot Love and Hope.

– låter företrädare för Lighthouse (Wester, Sundas och Gabrielsson) vara huvudkällor och låtsas att den skarpa konflikten – sedan Love and Hope brutit samarbetet och anmält Lighthouse till nepalesiska myndigheter – inte existerar.

– förlitar sig på falska nepalesiska intyg om Lighthouse förträfflighet.

– nonchalerar Sundas och Gabrielssons egen kommunikation om flickorna innan samarbetet bröts.

– bortser från att så gott som alla svenska biståndsorganisationer jobbar med lokala partners.

– inte har varit på plats i Nepal för att ta reda på fakta kring konflikten.

– bortser från att Jonathan Alfvéns ifrågasatta besök i en bordell i början av 2016 fick Sveriges statsminister att ta upp den grundläggande problematiken med premiärminister Narendra Modi; att Indien har legaliserat prostitution, att uppemot 200 000 nepalesiska kvinnor är sexslavar i landet, samt att två miljoner kvinnor och 1,2 miljoner barn är sexarbetare.

Det finns många sätt att ljuga. Kvällstidningarnas absurda avgränsningar och ensidiga rapportering om konflikten mellan Love and Hope och Lighthouse är ett effektivt sätt.

Den här veckan kommer vi att redovisa vad ledare för Badi-folket säger, samt granska de svenska mediernas rapportering. Vi skriver även om den polisanmälan mot Love and Hope som Anneli Wester engagerat sig för i efterdyningarna av det avbrutma samarbetet med Lighthouse och som nepalesiska myndigheter nu har vidarebefordrat till UD, som i sin tur lämnat över den till svensk polis.

Om du beställer en halvårsprenumeration på Inblick för endast 249 kr (ord 495 kr) så får du utgåvorna med granskningen från Nepal, vecka 8 och vecka 9, inkluderat i prenumerationen.

Beställ här: http://www.inblick.se/prenumerera/love-and-hope

Du kan ​också läsa förra veckans granskning från Nepal på dessa länkar:

http://www.inblick.se/nyheter/2018/02/22/medialognerna-om-love-and-hope

http://www.inblick.se/nyheter/2018/02/21/forfalskat-intyg-friade-lighthouse

http://www.inblick.se/nyheter/2018/02/22/terapeuten-om-sexslaven-som-blev-raddningsarbetare

http://www.inblick.se/nyheter/2018/02/22/en-motreaktion-pa-att-vi-avbrot-samarbetet

 

 

Inblick ökade med 12,3 procent

Ruben Agnarsson | 20 feb, 2018

Färsk TS-statistik för hela år 2017 visar att upplagan för Inblick har ökat med 12,3 procent, från 5 700 till 6 400 prenumeranter. Även intäkterna för verksamheten ökade med drygt fem procent under förra året och tidningsföretaget genererade ett överskott.

Inblicks upplaga har fortsatt att öka efter nyåret. Till detta har säljkåren på prenumerationssidan förstärkts i februari och en rad marknadsaktiviteter är dessutom inplanerade under våren för att göra tidningen ännu mer känd.

Denna veckas nummer av Inblick går exempelvis ut i en upplaga på 21 000 exemplar, bland annat till alla kyrkor och församlingar i Sverige. Med tidningen, till dem som ännu inte är prenumeranter, följer ett förmånligt prenumerationserbjudande.

Vår främsta tillgång är en aktiv och engagerad läsekrets, som hjälper oss att sprida information om tidningen, bland annat genom gåvoprenumerationer.

Dessutom har tidningen överlåtna och mycket kompetenta medarbetare, med duktiga säljare och en skicklig redaktions-, produktions- och administrationspersonal. 

Rysskontakter oproblematiska för vänsterjournalister?

Ruben Agnarsson | 19 feb, 2018

Nu har den ryske mannen bakom pseudonymen Egor Putilov som pekades ut som en potentiell säkerhetsrisk när han arbetade för Sverigedemokraterna i riksdagen, återigen bytt identitet: han heter numera Martin Dahlin från Luxemburg, enligt Dagens Nyheter.

Så länge Egor Putilov jobbade för vänstertidningarna Arbetaren (syndikalisternas tidning) och Aftonbladet var det inga redaktörer som bekymrade sig över Putilovs misstänkta ryss-kontakter.

Det var först när han, under namnet Alexander Fridback, lyckades trassla sig in i Sverigedemokraternas partikansli i riksdagen som kritiken mot honom började komma.

Ekot avslöjade i september 2016 att han 2014 köpte ett hus av ”en inflytelserik företagare och nu dömd brottsling från Sankt Petersburg” för sex miljoner kronor (hälften av husets värde) för att genast sälja huset vidare för dubbla summan.

”Det måste finnas någon mottjänst i detta rimligtvis, eller ett rörelsekapital för att agera på uppdrag av någon annan”, sade Lars Nicander från Försvarshögskolan till Ekot.

Inblick har tidigare skrivit om ett officiellt dokument som myndigheterna i Syrien redovisade till FN:s Säkerhetsråd. Enligt dokumentet reste endast tre personer in till Syrien den 13 februari 2012. Alla tre var svenskar: Cecilia Uddén, Sveriges Radio, hennes dotter Alexandra och Alexander Fridback/Egor Putilov. Både‬ Cecilia Uddén och Egor Putilov förnekar att de reste tillsammans.

Uddén förklarar sammanträffandet med att Putilov kanske var ”någon slags informatör som rapporterat för den syriska regimen”, en uppgift som Putilov avfärdar med tanke på att han i samband med resan blev gripen och bannlyst i Syrien.

Även Uddén har senare blivit utvisad ur Syrien.

 

Polisen Thornberg ersatte politikern Eliasson

Ruben Agnarsson | 08 feb, 2018

Valrörelsen har börjat på allvar, när nu Dan Eliasson avsattes och regeringen förra veckan presenterade en ny rikspolischef. Efter otaliga socialdemokratiska chefstillsättningar inom polisen där partiboken varit avgörande (som Hans Holmér, Sten Heckscher och Göran Lindberg) kunde nu alla glädjas åt en opolitisk utnämning.

Den tidigare rikspolischefen Dan Eliasson var politiskt sakkunnig vid Justitiedepartementet under Laila Freivalds (S) och var sedan statssekreterare hos justitieministern Thomas Bodström (S). Som sommarpratare i Sveriges Radio år 2007 berättade förre JK Göran Lambertz om de påtryckningar som han utsattes för av S-regeringen. ”Justitiedepartementets ledning gjorde försök att stilla mig lite i min kritik mot rättsväsendet”, sade Göran Lambertz till DN. ”Framför allt vid en träff med Bodströms statssekreterare Dan Eliasson i maj 2006. Där gjorde Eliasson klart att jag riskerade att justitieministern offentligt skulle ta avstånd ifrån mig om jag inte slutade att vara så hård i min kritik. Jag uppfattade det som en påtryckning.”

Det finns en annan viktig egenskap som gör Anders Thornberg extra lämplig för uppgiften: hans insikt om Rysslands försök att infiltrera svenskt polis- och rättsväsende. Under hans tid på po konstaterade myndigheten att det största underrättelsehotet mot Sverige utgörs av Ryssland och att landet bedriver ett psykologiskt krig mot Sverige med syftet att manipulera, splittra och påverka demokratiska beslut. Att Jan Guillou i Aftonbladet menar att Thornberg är ”lite bakom flötet” blir då en helt naturlig slutsats för en spiondömd journalist som utfört betalda uppdrag för KGB.