Navigera till koncernens hemsidor
LOGGA IN
Inblicks facebook sida Inblicks Twitter sida
Ruben Agnarssons blogg på Inblick

Rysskontakter oproblematiska för vänsterjournalister?

Ruben Agnarsson | 19 feb, 2018

Nu har den ryske mannen bakom pseudonymen Egor Putilov som pekades ut som en potentiell säkerhetsrisk när han arbetade för Sverigedemokraterna i riksdagen, återigen bytt identitet: han heter numera Martin Dahlin från Luxemburg, enligt Dagens Nyheter.

Så länge Egor Putilov jobbade för vänstertidningarna Arbetaren (syndikalisternas tidning) och Aftonbladet var det inga redaktörer som bekymrade sig över Putilovs misstänkta ryss-kontakter.

Det var först när han, under namnet Alexander Fridback, lyckades trassla sig in i Sverigedemokraternas partikansli i riksdagen som kritiken mot honom började komma.

Ekot avslöjade i september 2016 att han 2014 köpte ett hus av ”en inflytelserik företagare och nu dömd brottsling från Sankt Petersburg” för sex miljoner kronor (hälften av husets värde) för att genast sälja huset vidare för dubbla summan.

”Det måste finnas någon mottjänst i detta rimligtvis, eller ett rörelsekapital för att agera på uppdrag av någon annan”, sade Lars Nicander från Försvarshögskolan till Ekot.

Inblick har tidigare skrivit om ett officiellt dokument som myndigheterna i Syrien redovisade till FN:s Säkerhetsråd. Enligt dokumentet reste endast tre personer in till Syrien den 13 februari 2012. Alla tre var svenskar: Cecilia Uddén, Sveriges Radio, hennes dotter Alexandra och Alexander Fridback/Egor Putilov. Både‬ Cecilia Uddén och Egor Putilov förnekar att de reste tillsammans.

Uddén förklarar sammanträffandet med att Putilov kanske var ”någon slags informatör som rapporterat för den syriska regimen”, en uppgift som Putilov avfärdar med tanke på att han i samband med resan blev gripen och bannlyst i Syrien.

Även Uddén har senare blivit utvisad ur Syrien.