Navigera till koncernens hemsidor
LOGGA IN
Inblicks facebook sida Inblicks Twitter sida

Påsken leder mot centrum

Thomas Larsson | 13 apr, 2017

NorrskenBudskapet om hur Jesus blev korsfäst och sedan uppstod visar Guds kärlek till alla människor och är det centrala i den kristna tron.

Våren står för dörren uppe vid korset i Hassela, och även om snön fortfarande lyser vit på sluttningarna runt omkring så börjar man se hur det börjar spira i naturen. Efter månader av massivt mörker kommer ljuset tillbaka. Det som såg dött ut har plötsligt fått liv, det som såg omöjligt ut för bara några veckor sedan börjar nu väckas upp.


Vi befinner oss
just nu i påsktider, den mest centrala och viktigaste högtiden inom den kristna tron. Där för 2000 år sedan, när Jesu lärjungar upplevde allt så nattsvart, det absolut värsta man kan tänka sig hade just hänt. Han som en kort tid innan hade ridit in i Jerusalem, hyllad, älskad var nu borta... Så plötsligt händer det, miraklet. Ljuset bryter fram och mörkret måste ge vika, det som var dött får liv. Men det vara inte bara ett mirakel för lärjungarna det var inte bara för dem detta skulle få en livsavgörande betydelse. Det som hände på korset påverkar en hel mänsklighet för all framtid.

Varje år vid påsk brukar det ringa på dörren hemma hos oss, och utanför står några små gulliga grannbarn och vill byta jättefina egentecknade påskkort mot lite godis. Jag kommer särskilt ihåg en gång när jag inte hade godis hemma, varpå den lille femåringen säger: ”Det gör inget, du kan få kortet ändå. Glad Påsk!” (Jodå, var lugn, de fick givetvis någonting annat istället). Att ge någonting utan att kräva något tillbaka, det är ju det påsken handlar om, Gud gav sin ende son medan vi fortfarande var syndare (Rom. 5:8 ). Kortet var jättefint med stor text: GLAD PÅSK.
Vad lätt det är att vi missar detaljer, vi kanske inte riktigt är så fokuserade alla gånger, ett uttryck kan bli så slentrianmässigt att vi missar själva innebörden. GLAD PÅSK vilket enormt uttryck!

 

För en del, precis som jag vid det här tillfället, som slentrianmässigt svarade tillbaka med ett ”Glad Påsk” är kanske innebörden inte någonting mer än att vara trevlig tillbaka. Det kanske vore på sin plats att vi oftare stannar upp lite i vår stressade tillvara och lägger märke till de ord vi hör och säger. Varför säger vi egentligen Glad Påsk och varför blir vi glada när någon sänder en Glad Påsk-hälsning till oss eller om vi ser ett påskkort i affären? Det finns absolut en orsak till att vi inte säger exempelvis trevlig påsk, fin påsk eller kanske mysig påsk.

Ängeln säger till herdarna utanför Betlehem, ”jag bär bud till er om en stor glädje, idag är frälsaren född...”, och när de tre vise männen såg stjärnan över stallet fylldes de med mycket stor glädje, den glädjen tog ju inte slut vid korsets fot, utan den fullbordades där, för att alla kommande generationer skulle få del av den. Korset står inte i periferin, korset och Han som gav sitt liv där är mittpunkten. Det är på grund av Honom som vi känner så stor glädje vid påsk.

 

Påsken leder mot centrum. Låt Jesus stå i ditt centrum, vara ditt fokus. Vi människor har så lätt att lägga fokus på fel saker. Att göra saker av ren slentrian, att vara traditionsbaserade i stället för relationsbaserade. Påskens budskap handlar ju uteslutande om en relation, en relation mellan människa och Gud. Påsken hjälper oss att fokusera på det mest centrala – att Jesus dog på ett kors och uppstod, till frälsning för dina och mina synder. Mer centralt än så kan det inte bli. Utan detta vore det ute med oss. Det kristna budskapet sammanfattas i Jesu död och uppståndelse. Låt korset bli en påminnelse om att aldrig tappa fokus på det mest centrala.

GLAD PÅSK

Thomas Larsson
ordf. S:t Staffans Kapell


P.S.  Den 5:e juni kl. 18.00 är du välkommen till Korset i Hassela, då kommer Sebastian Stakset med band att medverka. ​Och på nationaldagen den 6 juni kl. 15.00 är det bön och omvändelsedag i samarbete med Sverigebönen. Välkomna till korset i Hassela, vid Sveriges mittpunkt! D.S.