Navigera till koncernens hemsidor
LOGGA IN
Inblicks facebook sida Inblicks Twitter sida

Julnummer av Inblick i Trons Värld!


Ett rykande färskt julnummer har lämnat pressarna. En tidning som lyser evangelium mitt i det svenska vintermörkret fyllt med berättelser som tinar upp kalla och hårda hjärtan.

Inblick i Trons värld ​ges ut fyra gånger per år och är ​en extra specialtidning för evangelisation med några av de bästa vittnesbörden från Nyhetstidningen Inblick. Det är en skatt med härliga berättelser om hur Jesus frälser, helar och upprättar.

Gå vidare till beställning


Provläs Inblick i Trons Värld


Här kan du provbläddra i det senaste numret och i övriga tillgängliga utgåvor av Inblick i Trons Värld. Vissa nummer är utformade för specifika målgrupper, men alla pekar tydligt på Jesus.  Det finns tidsangivelse på framsidan, men innehållet är tidslöst och evangeliet om Jesus är alltid lika aktuellt.

Klicka på bilden av tidningen så kan du provläsa innehållet. ​Återvänd sedan till denna sida för att kunna gå vidare till beställningsformuläret!
 

ITV_jul_2018 Framsida hemsida

Jul 2018

I det här julnumret av Inblick i Trons Värld kan du läsa nio livsberättelser som pekar på julfirandets  centralperson, Jesus. Detta kompletterat med utdrag ur julevangeliet en sida om hur man blir frälst.
20 sidor, vikt 75 gram



      

ITV_sommar_2018 Framsida​ Sommar 2018

I det här vårnumret av Inblick i  Trons Värld kan du läsa ​tolv livsberättelser som pekar på Jesus. 
​24 sidor, vikt 90 gram
ITV vår 2018_framsida

​Vår 2018

I det här vårnumret av Inblick i Trons Värld kan du läsa ​åtta livsberättelser som pekar på Jesus. 
​16 sidor, vikt 60 gram

ITV nr 3_2014 - FRAMSIDA - Webb

Från Islam till Jesus

Vittnesbörd från muslimer som funnit Jesus. Åtta olika vittnesbörd och en artikel som bra beskriver skillnaden mellan islam och den kristna tron.
vikt 60g.


ITV nr 2 sommar 2017_framsida hemsidaSommar 2017

I det här sommarnumret av Inblick i Trons Värld kan du läsa Ulf Christianssons, Anita Barkers och ​tio andra livsberättelser som pekar på Jesus. 
Extra tjockt nummer med 28 sidor, vikt 105 gram

      
17 jan, 2019
10 jan, 2019

Gert fick den bästa julklappen av alla

Rigmor Holst | 20 dec , 2018
Gert såg fram emot några timmars avkoppling på tåget. Men resan blev början på ett nytt liv. – De som kände mig sedan tidigare sa när jag mötte dem att jag var den siste som de trodde skulle bli frälst, berättar Gert för Inblick.
Gert_fick_den _basta_julklappen_av_alla
Den 4 oktober 2005 satt Gert Nordsten på Stockholms Central och väntade på tåget som skulle ta honom hem till sin dåvarande hemort i Laxå. Arbetsdagen i huvudstaden hade varit lång och för att få lite förströelse i tankarna köpte han en kvällstidning. Han såg fram emot några timmars avkoppling på tåget. Han hann knappt sätta sig förrän en flock tonåringar kom in i samma vagn. Tillsammans med dem kom även några vuxna. Det visade sig att gruppen var en högstadieklass från en kristen skola i Örebro. En av lärarna, som för övrigt var mentor för klassen, satte sig bredvid honom. Hon ville också bara ha några timmars vila efter en lång arbetsdag. Mannen med kvällstidningen verkade vara ett lugnt ressällskap. Det ingen av dem visste, var att Gud nog hade en tanke med de kommande timmarna.

Oro och längtan

I slutet av nittiotalet, hade Gert känt en oro och en längtan efter en förändring i sitt liv. Han hade anslutit sig till en samtalsgrupp för män över femtio. Gruppen bestod av fyra kristna män och fyra icke-kristna män. Under denna period lånade han även böcker med titlarna ”Om Gud” och ”Maria Magdalena”. I efterhand har han funderat på om det var Gud som ledde honom till att göra allt detta. I normala fall läste han endast deckare och spänningsromaner.
Samtalsgruppen hade inte gett det han förväntade sig, så några år innan händelsen på tåget, hade han lämnat gemenskapen. Han kunde inte hantera sina fyra kristna vänners argumentationer under samtalen och diskussionerna, så i vredesmod gick han därifrån.

Ett spännande samtal

Gert hade en jobbig period. Under hösten 2005 beslutade han sig för att bryta upp från en fyrtio år lång relation och flyttade från Laxå till Kumla.
Inte visste han då, att just denna höst skulle han få vara med om något som kom att förändra hans liv totalt.
Gert reflekterar över dagen då han lämnade Stockholms Central. Hade Gud haft en plan redan innan? Brydde Gud sig om en enskild människa? Var detta ytterligare en bit i hans stora pussel?
Kvinnan på tåget berättade att hon arbetade på en kristen friskola. 
– ”Kristen friskola”. Uttrycket triggade igång mig. Jag och den kvinnliga läraren fick ett minst sagt spännande samtal under två timmar på tåget mellan Stockholm och Hallsberg. Jag som var så anti utmanade med svåra och jobbiga frågor men något hände i mig under dessa timmar, säger Gert.

"Utsedd av Gud"

– Vi höll kontakten. Hon blev min mentor. Jag tror hon var utsedd av Gud. Villigt gav hon en hel del timmar av sitt liv  där hon visade mig på Jesus och korset. Många timmars samtal under tio veckor ledde fram till ett kvällssamtal i telefon. Det var självaste juldagen och jag var 58 år. Jag låg på golvet i min lilla lägenhet i Kumla dit jag flyttat. Ensam, med blicken fäst upp mot ena takhörnet bad jag frälsningsbönen.
– I Johannesevangeliet kapitel tre står det om den skriftlärde judiske rådsherren Nikodemus som kom till Jesus mitt i natten. Han undrar om hur pånyttfödelsen kan ske för en gammal människa. För egen del har jag också funderat över detta. Mest har jag funderat över vägen fram till själva ”pånyttfödelsen”.
– De som kände mig sedan tidigare sa när jag mötte dem att jag var den siste som de trodde skulle bli frälst.

Guds tankar och vägar

– I Jesaja kapitel femtiofem och verserna åtta och nio kan vi läsa om att Guds tankar och vägar är så mycket annorlunda och högre än våra. Jag kan verkligen instämma i det. Att starta vandringen med Jesus på en juldag är ju nästan osannolikt men så blev det för mig. Dessutom blev jag andedöpt i den så kallade Övre salen i Jerusalem ett par år senare. Det var mäktigt.
– Idag, med 13 års perspektiv på hösten 2005, kan jag bara vara tacksam och ödmjuk och försöka följa Herren när han kallar på mig. Kerstin, min hustru sedan 2007, och jag får ibland kallelser, framför allt till små församlingar. Vi deltar i bön, bibelsamtal och undervisning i och omkring vår nya hemstad Örebro. Dessutom administrerar vi sedan fyra år tillbaka ett arbets- och hjälpprojekt bland romer i Bulgarien.
Allt är bara nåd. Det är den bästa julklapp jag någonsin har tagit emot. Frälsningens gåva genom tron på Jesus Kristus. Den kan alla som vill få, avslutar Gert Nordsten.
RIGMOR HOLST