Navigera till koncernens hemsidor
LOGGA IN
Inblicks facebook sida Inblicks Twitter sida

Påsknummer av Inblick i Trons Värld!


Påsken är alltid ett gyllene tillfälle att dela med sig om den kristna tron. Detta nummer gör det ännu lättare. Innehåller nio starka livsberättelser, samt sidor om vad påsken handlar om och om hur du kan bli frälst.

Inblick i Trons Värld hjälper dig och er att nå utanför kyrkväggarna med evangeliet. ​Tidningen ​ges ut fyra gånger per år och är ett specialdesignat hjälpmedel för evangelisation med några av de bästa vittnesbörden från Nyhetstidningen Inblick. Det är en skatt med härliga berättelser om hur Jesus frälser, helar och upprättar. Beställ era tidningar redan idag. 

Gå vidare till beställning


Provläs Inblick i Trons Värld


Här kan du provbläddra i det senaste numret och i övriga tillgängliga utgåvor av Inblick i Trons Värld. Vissa nummer är utformade för specifika målgrupper, men alla pekar tydligt på Jesus.  Det finns tidsangivelse på framsidan, men innehållet är tidslöst och evangeliet om Jesus är alltid lika aktuellt.

Klicka på bilden av tidningen så kan du provläsa innehållet. ​Återvänd sedan till denna sida för att kunna gå vidare till beställningsformuläret!
 

ITV_påsk_2019 Framsida

Påsk 2019

Nu finns påsknumret av Inblick i Trons Värld ute, som ett utmärkt hjälpmedel i evangelisationen för församlingar och enskilda kristna som vill nå ut med de goda nyheterna om Jesus Kristus. Tidningen är fylld med fräscha vittnesbörd från vanliga människor som berättar om hur Gud har förvandlat deras liv. Camilla som försökte meditera men fann Gud och Jonathan som blev fri från hat och aggressivitet är bara två exempel.
20 sidor, vikt 75 gram




      
ITV_jul_2018 Framsida hemsida

Jul 2018

I det här julnumret av Inblick i Trons Värld kan du läsa nio livsberättelser som pekar på julfirandets  centralperson, Jesus. Detta kompletterat med utdrag ur julevangeliet en sida om hur man blir frälst.
20 sidor, vikt 75 gram

ITV_sommar_2018 Framsida​ Sommar 2018

I det här vårnumret av Inblick i  Trons Värld kan du läsa ​tolv livsberättelser som pekar på Jesus. 
​24 sidor, vikt 90 gram

ITV vår 2018_framsida

​Vår 2018

I det här vårnumret av Inblick i Trons Värld kan du läsa ​åtta livsberättelser som pekar på Jesus. 
​16 sidor, vikt 60 gram
ITV nr 3_2014 - FRAMSIDA - Webb

Från Islam till Jesus

Vittnesbörd från muslimer som funnit Jesus. Åtta olika vittnesbörd och en artikel som bra beskriver skillnaden mellan islam och den kristna tron.
16 sidor, vikt 60 gram


      

ITV nr 2 sommar 2017_framsida hemsidaSommar 2017

I det här sommarnumret av Inblick i Trons Värld kan du läsa Ulf Christianssons, Anita Barkers och ​tio andra livsberättelser som pekar på Jesus. 
Extra tjockt nummer med 28 sidor, vikt 105 gram

KO stämmer Ninja Casino

Monika Ekström | 04 jan , 2019
Nu stämmer Konsumentombudsmannen (KO) Ninja Casino för bolagets spelreklam. Enligt KO strider reklamen mot lagen. De kräver att bolaget förbjuds att använda uttryck som "Klockrena vägen till guldet!", Vinsten på banken inom fem minuter!" och "Spela nu!"
KO_stammer_Ninja_Casino
Precis innan jul skickade Konsumentombudsmannen in sin stämningsansökan mot bolaget Elec Games som står bakom Ninja Casino på nätet. Anledningen är att reklamen enligt KO strider mot lagens krav på att spelreklam ska vara måttfull. 
– Konsumentombudsmannen anser att bolagets reklam strider mot måttfullhetskravet i Lotterilagen, berättar Gunnar Wikström, på Konsumentverket, för Inblick
– Vad som exakt innefattas i måttfullhetskravet framgår inte i Lotterilagen, men av lagens förarbeten, Spelbranschens riksorganisations rekommendation och även en EU-rekommendation finns vissa riktlinjer om vad som ska förstås med ”måttfull spelreklam”. Det är detta vi stöder oss på, fortsätter Gunnar som är processråd. 

Nytt begrepp

Att bolaget inte stämts tidigare för sin spelreklamen beror på en lagändring för två år sedan där måttfullhetskravet infördes.  
– Anledning till att Ninja Casino stäms först nu är att måttfullhetsbegreppet är relativt nytt, förklarar Gunnar. 
En av anledningarna till att KO stämmer spelbolaget är för att det saknas praxis i frågan. 
– Det är viktigt att få fram praxis för att branschen och Konsumentverket ska få vägledning i vad som är tillåten och inte tillåten spelreklam. 
Konsumentverket menar att spelbolagen och domstolen behöver väga in hur de som är spelberoende eller som riskerar att bli det påverkas av reklamen. 

Förhindra spelberoende

– Man behöver ta hänsyn till den här gruppen för att motverka att problemen fortsätter eller att nya personer rekryteras som också får spelproblem.
Enligt Gunnar Wikström finns det forskning som visar hur spelmissbrukare påverkas av spelreklam.

Vad hoppas ni uppnå med stämningen?

– Att nå framgång och att få praxis, avslutar Gunnar Wikström. 
På Konsumentverkets hemsida skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell: 
"Någon praxis finns ännu inte. Därför behöver vi få detta prövat i domstol. Först därefter vet vi och branschens aktörer vad som i lagens mening räknas som måttfullt."
"Jag törs tycka att reklamen idag är långt ifrån måttfull. Konsumentverket har börjat granska spelreklamen och min förhoppning är att vi ska kunna göra skillnad på en marknad med få vinnare och många förlorare."
MONIKA EKSTRÖM

Adam Kirstein Reuterswärd:

"Det borde ha skett mycket tidigare"

Adam Kirstein Reuterswärd, som själv satt fast i spelmissbruk, välkomnar Konsumentombudsmannens stämningsansökan. 
– Ninja Casino är en av tre som jag tycker gått över gränsen väldigt länge och verkligen triggar igång före detta spelmissbrukare att börja spela igen, säger han till Inblick. 


Adam Kirstein Reuterswärd är själv spelberoende och hade sitt sista återfall för tre år sedan. Han ser positivt på Konsumentombudsmannens stämningsansökan.  
– Det är på tiden. Det borde ha skett mycket tidigare, då gränsöverskridande ledande reklam har pågått väldigt länge.

Blir triggade

Adam, som arbetar på ett företag som behandlar spelberoende, har sett hur missbrukare reagerar på spelreklamen. 
– Vi möter reklamens baksida varje dag. När det kommer till den reklam som Ninja Casino gör vet jag att cirka 35 före detta spelmissbrukare tog återfall hos dem när de lanserade sina blixtsnabba uttag och möjligheten att spela utan konto. 
– Så är reklamen utformad på ett visst sätt så triggar det självfallet igång före detta spelmissbrukare lätt, vilket Ninja Casino med flera har lyckats med bevisligen. 
Adam, som spelade bort 6,4 miljoner under sitt sista återfall, vet att många spelar för att bli av med sina spelskulder. 
– Före detta spelmissbrukare dras ofta med stora skulder. I samband med löning finns alltid en ångest och stress över ”Hur länge ska jag behöva dras med de här skulderna?”
– Ser man en reklam som säger: "Igår delade vi ut 18 miljoner", "spela utan konto", "pengarna betalas ut på fem  minuter" och "hos oss har vi garanterade vinster" är det väldigt lätt att bli triggad.

Oroväckande utveckling 

Adam har också noterat att reklamen hos Ninja Casino blir intensivare ju mer man spelar hos dem. 
– Det känns som reklamen växlas upp i takt med att du höjer dina insatser, allt för att du ska spela för mer pengar och oftare än du gör. Det borde också ses över. 
Adam oroas över utvecklingen att helt nya grupper hamnar i spelmissbruk på grund av reklamen.  
– En väldigt oroväckande utveckling är att många som kontaktar oss aldrig tidigare spelat, personer som nappat på reklamen för nätkasino och börjat spela. 
– Kvinnor mellan 28 och 55 är den målgrupp som ökar mest hos oss, där en stor majoritet inte spelat alls tidigare, men snabbt vunnit en storvinst och efter den tappat kontrollen helt och raserat sitt och sin familjs liv på väldigt kort tid.
Adam kämpar varje dag med att fortsätta vara spelfri. Han är dömd för trolöshet mot huvudman och väntar på ett fängelsestraff på 2,5 år. 
​MONIKA EKSTRÖM