Navigera till koncernens hemsidor
LOGGA IN
Inblicks facebook sida Inblicks Twitter sida

Påsknummer av Inblick i Trons Värld!


Påsken är alltid ett gyllene tillfälle att dela med sig om den kristna tron. Detta nummer gör det ännu lättare. Innehåller nio starka livsberättelser, samt sidor om vad påsken handlar om och om hur du kan bli frälst.

Inblick i Trons Värld hjälper dig och er att nå utanför kyrkväggarna med evangeliet. ​Tidningen ​ges ut fyra gånger per år och är ett specialdesignat hjälpmedel för evangelisation med några av de bästa vittnesbörden från Nyhetstidningen Inblick. Det är en skatt med härliga berättelser om hur Jesus frälser, helar och upprättar. Beställ era tidningar redan idag. 

Gå vidare till beställning


Provläs Inblick i Trons Värld


Här kan du provbläddra i det senaste numret och i övriga tillgängliga utgåvor av Inblick i Trons Värld. Vissa nummer är utformade för specifika målgrupper, men alla pekar tydligt på Jesus.  Det finns tidsangivelse på framsidan, men innehållet är tidslöst och evangeliet om Jesus är alltid lika aktuellt.

Klicka på bilden av tidningen så kan du provläsa innehållet. ​Återvänd sedan till denna sida för att kunna gå vidare till beställningsformuläret!
 

ITV_påsk_2019 Framsida

Påsk 2019

Nu finns påsknumret av Inblick i Trons Värld ute, som ett utmärkt hjälpmedel i evangelisationen för församlingar och enskilda kristna som vill nå ut med de goda nyheterna om Jesus Kristus. Tidningen är fylld med fräscha vittnesbörd från vanliga människor som berättar om hur Gud har förvandlat deras liv. Camilla som försökte meditera men fann Gud och Jonathan som blev fri från hat och aggressivitet är bara två exempel.
20 sidor, vikt 75 gram




      
ITV_jul_2018 Framsida hemsida

Jul 2018

I det här julnumret av Inblick i Trons Värld kan du läsa nio livsberättelser som pekar på julfirandets  centralperson, Jesus. Detta kompletterat med utdrag ur julevangeliet en sida om hur man blir frälst.
20 sidor, vikt 75 gram

ITV_sommar_2018 Framsida​ Sommar 2018

I det här vårnumret av Inblick i  Trons Värld kan du läsa ​tolv livsberättelser som pekar på Jesus. 
​24 sidor, vikt 90 gram

ITV vår 2018_framsida

​Vår 2018

I det här vårnumret av Inblick i Trons Värld kan du läsa ​åtta livsberättelser som pekar på Jesus. 
​16 sidor, vikt 60 gram
ITV nr 3_2014 - FRAMSIDA - Webb

Från Islam till Jesus

Vittnesbörd från muslimer som funnit Jesus. Åtta olika vittnesbörd och en artikel som bra beskriver skillnaden mellan islam och den kristna tron.
16 sidor, vikt 60 gram


      

ITV nr 2 sommar 2017_framsida hemsidaSommar 2017

I det här sommarnumret av Inblick i Trons Värld kan du läsa Ulf Christianssons, Anita Barkers och ​tio andra livsberättelser som pekar på Jesus. 
Extra tjockt nummer med 28 sidor, vikt 105 gram

Dan Johansson fick bevis på Guds existens

Monika Ekström | 21 mar , 2019
Dan Johansson föddes in i Jehovas vittnen. Men när han studerade Bibeln tyckte han inte att synen på judarna stämde. Han fick jobb utomlands och det blev familjens räddning. – Israel blev snabbt ett intresse som växte sig starkare, berättar Dan för Inblick.
Dan_Johansson_fick_bevis_pa_Guds_existens
Dan Johansson är uppvuxen i Sollentuna och hans föräldrar var ursprungligen frälsningssoldater, men gick med i Jehovas vittnen på grund av vetgirighet.
– Det kom en musikant till Frälsningsarmén och alla fick tidningarna Vakna och Vakttornet. Där stod om frågorna som pappa funderat på.
Det tog inte lång tid innan Dans föräldrar lämnade Frälsningsarmén och gick med i Jehovas vittnen. Det var i slutet av 30-talet och det var då Dan föddes.
– Jag föddes in i rörelsen.
Pappan hade förtroende och fick hålla föredrag, men från ett färdigt manuskript.
– Det är samma budskap som predikas över hela jorden samma vecka. Du får brodera ut budskapet, men det finns inte frihet att säga vad man vill.
Dans pappa skulle tala om Jerusalem, men kunde inte hålla med om det som stod i manuskriptet.
– Jehovas vittnen menar att Jerusalem är ett djävulens bländverk för att vi inte ska se det verkliga Jerusalem, himlen.
– Det blev ett himla liv när någon vågade gå emot läran.
Föräldrarna lämnade Jehovas vittnen och gick tillbaka till Frälsningsarmén, men Dan stannade kvar. Han mötte sin fru Lill 1956 som också var född in i Jehovas vittnen.
– Jag glömmer aldrig när mamma och pappa kom ner för trappan i sina uniformer. Det var en sådan chock, jag höll på att dö. Att få se sina föräldrar gå in i det man själv blivit hjärntvättad emot.

Ständiga stridigheter

Dan bodde hemma hos sina föräldrar och jobbade i pappans företag. Det var ständiga stridigheter.
– Vi bråkade jämt med Bibeln i högsta hugg. Men så sa pappa att vi inte kunde hålla på att bråka och att jag skulle gå hem och läsa Romarbrevet elva om Israel och judefrågorna.
– Där föll allt på plats. Jag brukar säga att jag blev frälst på Romarbrevet elva.
Dan hade varit ersättningsteolog och därmed trott att de kristna hade ersatt judarna som Guds folk. Det stämde inte med det som stod i Bibeln.
Lill var inte övertygad och det var ett mirakel att äktenskapet höll. När de lämnade Jehovas vittnen blev de kallade till förhör i Jehovas vittnens domstol.
– Om man blir utesluten behandlas man som om att man var död. Hela ditt sociala umgänge försvinner.
– I den vevan lyckades jag få jobb utomlands och det blev räddningen.
Först bodde de i Tyskland och flyttade därifrån till Schweiz. Väl där kom Dan med i en bönegrupp.
– Min pappa ringde till en frälsningssoldat i Zürich och bad honom ta hand om mig. Det var en israelfantast i gruppen och det passade mig perfekt. Han var messiansk jude och doktor i teologi.
Bibelundervisningen var djuplodande och Dan förstod hur det profetiska ordet fungerade. Vid ett tillfälle upplevde han att han skulle undervisa om Jesu återkomst.
– Då var jag 22 år. Det är den kallelse som har burit under alla år.
Familjen fick två döttrar och bodde utomlands i 15 år. Under den tiden läste Dan kopiöst mycket och hade omkring 3 000 böcker och 340 biblar med sig hem i flyttlasset.
– Det tog tio år innan hjärntvätten började släppa genom bön och bibelstudier.
När de kom hem till Sverige var de brända på församlingsliv och ville inte gå till någon församling.

Gick till olika kyrkor

Men i början av 80-talet började de att bedja och fråga Gud var han ville ha dem. Då hade de bott i Svedala i Skåne i närmare tio år. De började gå i olika kyrkor i Malmö.
– Vi var hjärntvättade och trodde inte på den helige Ande. Nådegåvorna hade dött ut med apostlarna hade vi lärt oss.
Men svaret på sin fråga fick de genom uttydning av ett tungotal i en kyrka.
– Plötsligt talar någon i tungor och så kommer uttydningen: "Du ska tjäna Herren på orten där du bor." Det var svaret vi väntade på.
Ungefär samtidigt skulle deras dotter på en ungdomssamling i Pingstkyrkan i Svedala. Sedan kom en skolkamrat till dottern på besök. Hans pappa var pingstvän.
– Grabbens pappa kom hem. Han hade hört att någon var sökare och sedan kom pastorn från Elimförsamlingen i Malmö. Då var hela problemet med var vi skulle vara löst.
Men de hade inte samma syn på dopet som pastorn. Lill och Dan var döpta i Jehovas vittnen och tyckte att det räckte. Men de kom fram till att de inte trott på den helige Ande på samma sätt. I en diskussion med pastorn blev Dan övertygad intellektuellt.
– Jag tror vi måste döpa om oss, sa jag till Lill. Det sa Gud till mig i morse, svarade hon då.
De gick med i församlingen och trivdes.
– Vi började sakta, men säkert förstå vad det handlade om och fick konkreta bevis på Guds existens. Vi fick tydliga bönesvar.

Smärtan försvann

Dan var sönderstressad och enligt läkaren såg hans mage ut som en bandsåg inuti. För att härda ut hade han en whiskyflaska på nattygsbordet. Men med Guds hjälp försvann smärtan fullständigt. Lill blev också helad från andra besvär.
– Vi blev helade trots att vi inte trodde på helande.
Sedan blev paret andedöpta.
– Det var helt enormt. Jag brukar säga att genom andedopet kopplar man på turbon.
Redan på 70-talet fick Dan kallelser till olika församlingar för att berätta om sina erfarenheter som Jehovas vittne. Efter några år upptäckte han att hans egentliga intresse var profetordet.
– Nu talar jag aldrig om Jehovas vittnen. Det var 60 år sedan vi lämnade.
På 90-talet gjorde Dan program om Uppenbarelseboken som sändes på närradion. Programmen blev nästintill legendariska.
– I och med närradion blev jag lite kändis.
Dan jobbade mycket i veckorna och reste och talade om de bibliska profetiorna på helgerna. När de gick i pension så frågade de Herren om ledning.
– Kan du använda oss nu så får du gärna göra det, sa vi till Gud och så började telefonen att ringa och den har ringt nu i 20 år.
Lill fungerade som förebedjare när Dan predikade.
– Hon hade en väldigt viktig funktion, även om hon inte stod i talarstolen.
Det saknas undervisning om Israel i många församlingar. Speciellt den unga generationen har lite kunskap.
– Det finns en lucka i undervisningen som har skadat en hel ungdomsgeneration. De tittar på mig som jag är från mars. De vet inte vad jag talar om.
– Det är en bristsjukdom. Samtidigt har ersättningsteologin börjat dyka upp med sitt fula tryne i kristenheten. Dessa villoläror är på väg in igen i en ny skepnad och allting har med Israel att göra.

På väg till bröllop 

Dan vill inte skrämma med sin undervisning, utan har en annan infallsvinkel som han fick när en äldre dam kom fram och undrade om han tänkt på de judiska bröllopstraditionerna.
– Skrämma vettet ur församlingar är det man har gjort under många gånger. Det är helt fel väg att gå.
– Jag talar om att vi är på väg till ett bröllop och där finns ingen skrämsel. Gud säger: Jag har trolovat er med Kristus och han vill ställa fram en ren brud för Kristus.
Under åren har Dan skrivit ner sin undervisning och gett ut den i bokform.
– Jag fick ett tilltal av Gud: "Du måste skriva ner vad du undervisar". Då kom den första boken. Det är 20 år sedan nu.
Sedan dess har han skrivit många fler böcker. Han vill inte spekulera i när Jesus kommer tillbaka, utan tar en dag i taget.
M​ONIKA EKSTRÖM