Navigera till koncernens hemsidor
LOGGA IN
Inblicks facebook sida Inblicks Twitter sida

Sommarnummer av Inblick i Trons Värld!


Sommar​säsongen för alltid med sig en massa tillfällen att dela med sig ​av den kristna tron. ​Varför inte med hjälp av en tidning? Innehåller ​åtta ​goa livsberättelser, samt skriver om hur du kan få en relation med Gud.

Inblick i Trons Värld ​är gott hjälpmedel till att nå utanför kyrkväggarna med evangeliet. ​Tidningen ​ges ut fyra gånger per år och är specialdesignat för evangelisation med några av de bästa vittnesbörden från Nyhetstidningen Inblick. Det är en skatt med härliga berättelser om hur Jesus berör människor med sin kärlek och sen frälser, helar och upprättar. Beställ era tidningar redan idag. 

Gå vidare till beställning


Provläs Inblick i Trons Värld


Här kan du provbläddra i det senaste numret och i övriga tillgängliga utgåvor av Inblick i Trons Värld. Vissa nummer är utformade för specifika målgrupper, men alla pekar tydligt på Jesus.  Det finns tidsangivelse på framsidan, men innehållet är tidslöst och evangeliet om Jesus är alltid lika aktuellt.

Klicka på bilden av tidningen så kan du provläsa innehållet. ​Återvänd sedan till denna sida för att kunna gå vidare till beställningsformuläret!
 

ITV sommar 2019_framsida_hemsida

Sommar 2019

Nu finns sommarnumret av Inblick i Trons Värld ​tillgängligt. Tidningen är ett utmärkt hjälpmedel i evangelisationen för församlingar och enskilda kristna som vill nå ut med de goda nyheterna om Jesus Kristus.

Tidningen är fylld med fräscha vittnesbörd från vanliga människor som berättar om hur Gud har förvandlat deras liv. Linda som var arg på Gud och Kjell som hittade en inre styrka är bara två exempel.

16 sidor, vikt 60 gram



      


ITV_påsk_2019 Framsida

Påsk 2019

Nu finns påsknumret av Inblick i Trons Värld ute, som ett utmärkt hjälpmedel i evangelisationen för församlingar och enskilda kristna som vill nå ut med de goda nyheterna om Jesus Kristus. Tidningen är fylld med fräscha vittnesbörd från vanliga människor som berättar om hur Gud har förvandlat deras liv. Camilla som försökte meditera men fann Gud och Jonathan som blev fri från hat och aggressivitet är bara två exempel.
20 sidor, vikt 75 gram




      

ITV_jul_2018 Framsida hemsida

Jul 2018

I det här julnumret av Inblick i Trons Värld kan du läsa nio livsberättelser som pekar på julfirandets  centralperson, Jesus. Detta kompletterat med utdrag ur julevangeliet en sida om hur man blir frälst.
20 sidor, vikt 75 gram

ITV_sommar_2018 Framsida​ Sommar 2018

I det här vårnumret av Inblick i  Trons Värld kan du läsa ​tolv livsberättelser som pekar på Jesus. 
​24 sidor, vikt 90 gram

ITV vår 2018_framsida

​Vår 2018

I det här vårnumret av Inblick i Trons Värld kan du läsa ​åtta livsberättelser som pekar på Jesus. 
​16 sidor, vikt 60 gram
ITV nr 3_2014 - FRAMSIDA - Webb

Från Islam till Jesus

Vittnesbörd från muslimer som funnit Jesus. Åtta olika vittnesbörd och en artikel som bra beskriver skillnaden mellan islam och den kristna tron.
16 sidor, vikt 60 gram


      

ITV nr 2 sommar 2017_framsida hemsidaSommar 2017

I det här sommarnumret av Inblick i Trons Värld kan du läsa Jerusalemsångaren Ulf Christianssons, Anita Barkers och ​tio andra livsberättelser som pekar på Jesus. 
Extra tjockt nummer med 28 sidor, vikt 105 gram

19 sep, 2019
05 sep, 2019
29 aug, 2019

New York har förbjudit alkoholreklam

Monika Ekström | 29 aug , 2019
I april införde New York ett förbud mot alkoholreklam på stadens fastigheter och egendomar. Redan för ett och ett halvt år sedan förbjöds reklam på New York-bussar, tunnelbanevagnar och stationer.
New_York_har _forbjudit_alkoholreklam
Politikerna vill genom förbudet minska dödsfall och skador som beror på alkohol. 
"Forskningen visar att exponering för alkoholreklam verkligen påverkar hur mycket folk dricker"" säger Rebecca Giglio till tidningen Accent. Rebecca är policyanalytiker på hälsodepartementet i New York. 
Enligt Accent gjordes det 110 000 alkoholrelaterade akutbesök i New York under 2016. 2 000 personer dog på grund av alkoholrelaterade orsaker. 
"Tusentals alkoholannonser försvinner, vilket betyder att människor inte tvingas se dem lika regelbundet" fortsatte Rebecca. 
Men reklamen kommer inte att vara helt borta förrän år 2027. Det beror på långa kontrakt med annonsörerna. Vissa platser undantas från förbudet som exempelvis restauranger och stadion Citi Field.
Städerna San Francisco, Los Angeles och Philadelphia som stoppat alkoholreklam på offentlig egendom stod modell för förslaget i New York. 
"Att förbjuda alkoholreklam på stadens egendom är ett initiativ som fler bör ta efter", skriver chefredaktör Ulrica Ambjörn i sin ledare. 
MONIKA EKSTRÖM


Irma Kilim vill se reklamförbud i Sverige

Irma Kilim är drogpolitisk chef på IOGT-NTO och anser att den nya lagen i New York är ett steg i rätt riktning och välkomnar liknande reklamförbud i Sverige. 
– Ett förbud av alkoholreklam är en viktig pusselbit i en alkohollag och bidrar till att alkoholkonsumtionen minskar.


Irma Kilim på IOGT-NTO bekräftar att exponering av alkoholreklam påverkar hur mycket folk dricker och hänvisar bland annat till rapporten "Alkoholreklam" som tagits fram av Iq. Samtidigt poängterar hon att det är många omständigheter som samverkar.
– Det är flera faktor som påverkar konsumtionen, inte bara en, som i detta fall marknadsföringen. Hur alkohollagen och alkoholnormen ser ut och hur tillgänglig alkoholen är påverkar också, berättar hon. 

Mött kritik

Förbudet i New York har mött kritik, inte minst av spritindustrin. 
– Min gissning är att kritikerna antingen inte känner till hur viktig en sådan här åtgärd är eller så tillhör de alkoholproducenterna och är rädda för att deras försäljning ska minska, säger Irma. 
– För några kan det säkert vara en ideologisk fråga, att marknaden ska vara fri och lika så marknadsföringen av denna.
Irma anser att svensk lag är tydlig i hur reklamen får utformas, men skulle vilja ha en reglering kring antal annonser.
– Idag kan en dagstidning ha hur många annonser som helst som marknadsför alkohol. Svensk lag är tydlig med hur alkoholreklam får utformas, men vi har ingen reglering kring mängden.

Sociala medier

Hon ser också problem med reklam på nätet. 
– Vi har idag alkoholreklam på sociala medier som i princip inte följer några lagar.
IOGT-NTO har under många år jobbat med att minska alkoholreklamen i Sverige, men arbetar också på EU-nivå. 
– Vi anmälde alkoholreklam som visas i TV, fallet gick ända upp till EU-domstolen, men där beslutades det att Sverige inte har rätt att reglera sändningar som kommer från andra länder, i detta fall Storbritannien.
– Vårt Brysselkontor jobbar med det direktiv som reglerar alkoholreklamen i hela EU, detta för att höja ribban för vad som ska vara tillåtet. Även om direktivet, till synes, reglerar mycket så finns det alldeles för många kryphål som är enkla att kringgå.

När skulle det vara möjligt att förbjuda alkoholreklam i Sverige?
– Det kan vara möjligt när som helst när den politiska viljan finns. 
Irma och IOGT-NTO arbetar med att minska tillgängligheten av alkohol och vill höja alkoholskatten och ha kvar systembolaget. 
– Många samhällsfrågor påverkas och många människor skadas av alkoholen. Det första jag tänker på är de medicinska skadorna, men utöver dem skapar alkoholen också psykologiska, sociala, ekonomiska och demokratiska skador.
IOGT-NTO är också emot gårdsförsäljning och arbetar med att få en bättre strategi för alkohol, narkotika, doping och tobak (ANDT). 
– I Sverige har vi en ANDT-strategi som löper ut 2020. Den 14 augusti i år meddelade regeringen att strategin kommer att förnyas.
– Vi kommer att arbeta för att den nya ANDT-strategin blir ännu bättre än den förra för att vi på så sätt kan minska alkoholkonsumtionen och därmed även skadorna.
MONIKA EKSTRÖM