Navigera till koncernens hemsidor
LOGGA IN
Inblicks facebook sida Inblicks Twitter sida

Påsknummer av Inblick i Trons Värld!


Säsongen omkring påsk för med sig många tillfällen att dela med sig ​av den kristna tron. ​Varför inte med hjälp av en tidning? Påsknumret innehåller ​​sex ​goa livsberättelser, samt en undervisning om varför vi firar påsk och ​en steg-för-steg-artikel om hur du kan få en relation med Gud.

Inblick i Trons Värld ​är gott hjälpmedel till att nå utanför kyrkväggarna med evangeliet. ​Tidningen ​ges ut fyra gånger per år och är specialdesignat för evangelisation med några av de bästa vittnesbörden från Nyhetstidningen Inblick. Det är en skatt med härliga berättelser om hur Jesus berör människor med sin kärlek och sen frälser, helar och upprättar. Beställ era tidningar redan idag. 

Gå vidare till beställning


Provläs Inblick i Trons Värld


Här kan du provbläddra i det senaste numret och i övriga tillgängliga utgåvor av Inblick i Trons Värld. Vissa nummer är utformade för specifika målgrupper, men alla pekar tydligt på Jesus.  Det finns tidsangivelse på framsidan, men innehållet är tidslöst och evangeliet om Jesus är alltid lika aktuellt.

Klicka på bilden av tidningen så kan du provläsa innehållet. ​Återvänd sedan till denna sida för att kunna gå vidare till beställningsformuläret!
 

ITV_vår_2020_framsida_hemsida

Påsknummer 2020


Säsongen omkring påsk för med sig många tillfällen att dela med sig ​av den kristna tron. ​Varför inte med hjälp av en tidning?

Påsknumret innehåller ​​sex ​goa livsberättelser, samt en undervisning om varför vi firar påsk och ​en steg-för-steg-artikel om hur du kan få en relation med Gud

16 sidor, vikt 60 gram


      



      



      

ITV nr 3_2014 - FRAMSIDA - Webb

Från Islam till Jesus

Vittnesbörd från muslimer som funnit Jesus. Åtta olika vittnesbörd och en artikel som bra beskriver skillnaden mellan islam och den kristna tron.
16 sidor, vikt 60 gram


ITV sommar 2019_framsida_hemsida

Sommar 2019

Tidningen är fylld med fräscha vittnesbörd från vanliga människor som berättar om hur Gud har förvandlat deras liv. Linda som var arg på Gud och Kjell som hittade en inre styrka är bara två exempel.

16 sidor, vikt 60 gram


      
22 maj, 2020

Sven-Henrik kom in i trons vila

Petter Allgulin | 30 apr , 2020
Efter oro och magkatarr som ledde till dåligt självförtroende och panikångest kom till slut Sven-Henrik Andreasson till den punkten där han kände sig fri och hel. – Så skönt att bara få vara i Guds närhet och känna att man inte måste prestera.
Sven-Henrik _kom_in_i_trons_vila
Sven-Henrik Andreasson växte upp på landet utanför Vetlanda i en kristen familj med sina föräldrar och två bröder. 

Brodern David

Den yngre brodern David föddes med grava funktionshinder. Han kunde varken tala eller gå och föräldrarna fick vara som småbarnsföräldrar i nästan 30 år.
– Han levde på övertid hela sitt liv, berättar Sven-Henrik.
David var svag och om han fick en vanlig enkel sjukdom riskerade han att dö, speciellt de första åren.
Detta påverkade förstås livet i familjen och det var en underliggande sorg för Sven-Henrik under hela uppväxten. Han vände sig till Gud i detta och tron blev en styrka för honom.
– Det stora som jag fick med mig var att jag insåg att David hade ett lika högt värde som alla andra inför Gud. Fast han rent samhällsekonomiskt inte var till någon nytta.
– Vi gav mycket kärlek till David men fick ännu mera kärlek tillbaka av honom.
David hade mycket glädje och humor och han älskade musik och att gå på gudstjänster. 
Han dog 23 år gammal och det har bidragit till att ge Sven-Henrik ett evighetsperspektiv. 
– Livet är kort och det är viktigt att älska varandra här och nu. Sedan blir det himlen som Gud har förberett för oss.
– Det var så tydligt när David dog att det bara var skalet, hans kropp som dog.

Oro och magkatarr 

Sven-Henrik kände en oro när han började högstadiet och fick då en magkatarr som krävde att han skulle äta specialkost. Gemensamma måltider blev en rejält obehaglig situation.
– Det jag var mest rädd för var att jag skulle kräkas på bordet inför de andra.
Självförtroendet påverkades och han var som under ett tryck med mycket oro, kopplat till mat och matsituationer under hela tonårstiden.
– Jag hade det bra på många sätt och bra kompisar men fick kämpa mycket med att hantera det inre.
Att sjunga solo i kyrkan eller leda en andakt kunde också bli väldigt ångestladdat.
– Man ville ju vara med och bidra, men det var mycket kämpigt.
Detta ledde till att han sökte Gud mer och drog sig närmare honom. Han kände en förkrosselse, att han behövde Guds nåd.
– Utan Jesus var mitt liv kört.
Han hade det bra i ungdomsgruppen i kyrkan och han var med om gudsupplevelser under tältmöten. Det var ingen tvekan om att han ville följa Jesus.
– Gud hade någonting just för mig, kunde jag känna.

Bibelskola och helande

Efter tekniskt gymnasium och lumpen blev det bibelskolan Livskraft i Aneby.
– Ett betydelsefullt år, och Gud fick då tag på mig ganska ordentligt.
Sven-Henriks själsliga kamp fortsatte och det blev svårt att klara av de uppgifter och krav som ställdes. Under församlingspraktik skulle de äta hemma hos olika familjer i församlingen, och man skulle leda lovsång, barnsamlingar och sköta andra uppgifter.
– Jag kände hur förväntan steg på mig och det blev jobbigt ganska snabbt.
När Sven-Henrik såg alla uppgifter och krav som låg framför steg ångesten och han fick en kväll riktigt svår panikångest.
– Det här går inte, jag måste hoppa av det här och åka hem, så kände jag.
Istället för att skicka hem Sven-Henrik ville skolan gärna att han skulle gå kvar. De lät honom slippa göra det som var ångestladdat och istället kunna ta det lugnt och bara vara med på det han ville under praktiken. Han fick bra stöd och god samtalsterapi. Det var väldigt positivt att få gå kvar och vara med utan prestationskrav. Mot slutet av året var det stor skillnad.
– Jag upplevde inre helande från oro och ångest. Jag fick en frihet på ett helt annat sätt.
Sven-Henrik kom in i en vila att han bara kunde vara ett Guds barn. Några år senare gick han in i ansvarsuppgifter i sin församling. Han kände då ännu mer frihet och att han var stark i Herren. 
– Det var en vändpunkt. Mycket värdefullt. 
Gud hade fullbordat sitt helande verk.
I första Korinthierbrevet skriver Paulus: Gud har kallat oss till gemenskap med sin son Jesus Kristus. (1 Kor 1:9)
– Vi är inte kallade till att göra en massa saker i första hand. Det grundläggande är att vi är Guds barn, han älskar oss och där får vi finnas utan krav. Då vill Gud ösa på med sin Ande och vi kan få tjäna honom på olika sätt med olika uppgifter, säger Sven-Henrik.
Psalm 131 fick bli till betydelse, den handlar om att man kan vara lugn och stilla som ett Guds barn, och inte behöva göra sådant som är för svårt:
Herre, mitt hjärta är inte högmodigt, mina ögon är inte stolta. Jag ägnar mig inte åt stora ting, åt sådant som är för svårt för mig. Nej, jag har lugnat och stillat min själ som ett avvant barn hos sin mor. Som ett avvant barn är min själ i mig. Israel, hoppas på Herren, från nu och till evig tid! 

Dop och kallelse

Sven-Henrik var döpt som nyfödd men började ställa sig frågan om han borde bli döpt på sin egna tro och bekännelse. Efter att ha sökt Guds ledning blev han övertygad att gå dopets väg.
– Det var det jag kunde se i Bibeln. Det blev ett utomhusdop och för mig var det en lydnadshandling, det ångrar jag inte.
Sedan blev det några år med arbete på lager och som lastbilschaufför. Han funderade på vad han och Gud ville med hans liv. Han kände en dragning till att läsa vidare inom det teologiska. Efter lite funderingar på pastor blev det utbildningen Kristen terapeutisk själavård på Korteboskolan. 
– Så man kunde fokusera på en människa i taget.
Under denna tid blev han med i ledarskapet i sin församling och han träffade även Evelina som nu är hans fru. Sedan startade han eget som samtalsterapeut.
Efter sju år med familjen i Kärrtorp i Stockholm, där de var med och ledde en församlingsplantering så bor de nu i Rottne i Växjö kommun där Sven-Henrik är pastor på deltid i Pingstkyrkan.
– Det är en spännande resa. Härligt att se hur Gud fyller på med människor i församlingen.
P​ETTER ALLGULIN