Navigera till koncernens hemsidor
LOGGA IN
Inblicks facebook sida Inblicks Twitter sida

Sommarnummer av Inblick i Trons Värld!


Sommaren för med sig många tillfällen att dela med sig ​av den kristna tron. ​Varför inte med hjälp av en tidning? Påsknumret innehåller ​​åtta ​goa livsberättelser, samt ​en steg-för-steg-artikel om hur du kan få en relation med Gud.

Inblick i Trons Värld ​är gott hjälpmedel till att nå utanför kyrkväggarna med evangeliet. ​Tidningen ​ges ut fyra gånger per år och är specialdesignat för evangelisation med några av de bästa vittnesbörden från Nyhetstidningen Inblick. Det är en skatt med härliga berättelser om hur Jesus berör människor med sin kärlek och sen frälser, helar och upprättar. Beställ era tidningar redan idag. 

Gå vidare till beställning


Provläs Inblick i Trons Värld


Här kan du provbläddra i det senaste numret och i övriga tillgängliga utgåvor av Inblick i Trons Värld. Vissa nummer är utformade för specifika målgrupper, men alla pekar tydligt på Jesus.  Det finns tidsangivelse på framsidan, men innehållet är tidslöst och evangeliet om Jesus är alltid lika aktuellt.

Klicka på bilden av tidningen så kan du provläsa innehållet. ​Återvänd sedan till denna sida för att kunna gå vidare till beställningsformuläret!
 

ITV_sommar_2020_framsida hemsida

Sommarnummer 2020


Sommaren för med sig många tillfällen att dela med sig ​av den kristna tron. ​Varför inte med hjälp av en tidning?

Sommarnumret innehåller ​​åtta ​goa livsberättelser, samt en steg-för-steg-artikel om hur du kan få en relation med Gud.

16 sidor, vikt 60 gram


      



      



      

ITV nr 3_2014 - FRAMSIDA - Webb

Från Islam till Jesus

Vittnesbörd från muslimer som funnit Jesus. Åtta olika vittnesbörd och en artikel som bra beskriver skillnaden mellan islam och den kristna tron.
16 sidor, vikt 60 gram


ITV_vår_2020_framsida_hemsida

​Påsk 20​20

Säsongen omkring påsk för med sig många tillfällen att dela med sig ​av den kristna tron. ​Varför inte med hjälp av en tidning?

Påsknumret innehåller ​​sex ​goa livsberättelser, samt en undervisning om varför vi firar påsk och ​en steg-för-steg-artikel om hur du kan få en relation med Gud

16 sidor, vikt 60 gram

      
ITV sommar 2019_framsida_hemsida

Sommar 2019

Tidningen är fylld med fräscha vittnesbörd från vanliga människor som berättar om hur Gud har förvandlat deras liv. Linda som var arg på Gud och Kjell som hittade en inre styrka är bara två exempel.

16 sidor, vikt 60 gram


25 jun, 2020
04 jun, 2020

Robin tog emot Jesus på gymmet

Petter Allgulin | 04 jun , 2020
Robin Lindgren fick nya insikter som gjorde att han sökte sig till olika andliga sammanhang. Han gick kurser, träffade shamaner och mediterade. Periodvis mådde han dåligt och det blev även en hel del konsumtion av droger. En dag när han var på gymmet som vanligt träffade han där en kille som han började prata med. – Det som hände sedan var något otroligt egentligen, berättar Robin.
Robin_tog_emot_Jesus_pa_gymmet
Robin Lindgren och hans flickvän kände att de ville göra något nytt så de flyttade från sin hemstad i Småland till Oslo 2014. Robin fick arbete på ett företag som levererade mat hem till privatpersoner. Det blev mycket festande och han tog flera olika droger.
– Jag var självcentrerad, jagade efter uppmärksamhet och sökte kickar.
Han började med LSD och det ledde till en ny typ av rus som gav honom annorlunda upplevelser. Han såg energier och geometriska mönster och han fick väldigt mycket nya tankar som gjorde att han fick ompröva hela sin världsbild.
– Jag kom fram till att allt inte är som jag har tänkt, utan att det finns mycket mer än det vi ser med våra vanliga ögon. Det var som att nya tankar och insikter laddades ner till mig.
Robin ser tillbaka på detta som både en effekt av drogerna men också som en upptäckt att det finns en andlig dimension och att allt hänger ihop på något sätt. Tidigare hade han knappt aldrig tänkt på frågor om Gud och andlighet utan varit likgiltig inför det.
– Jag såg att allting hängde ihop. Allt handlar inte bara dig om mig, utan det finns något större som får allting att samordnas. Saker sker inte bara av en slump. Det finns en större bild till allt som sker.
Detta ledde till en nyfikenhet och Robin ville uppleva mer, utforska och öka sin kunskap och sin medvetenhet. Han flyttade hem till Sverige och gick olika kurser: meditation, yoga, mindfulness och något som kallades ”medveten närvaro”. Det handlade mycket om att hitta nuet, lära känna sig själv och att ta fram den bästa versionen av sig själv. Han hittade mycket intressant att läsa på nätet och han fortsatte med hallucinogena droger. Så småningom gick Robin och flickvännen skilda vägar.
– Jag lade mycket pengar på kurser och på droger. Jag känner nu igen mig i kvinnan i Markusevangeliet som var sjuk och lade massor med pengar på läkare men bara blev sämre tills hon vände sig till Jesus.

Reste till ett healing-center

Robin kände sig ganska trasig och längtade efter att bli mer hel och finna frid. Han åkte själv på en slags retreat till ett ”healing-center” i Peru 2017. Han hoppades att finna frid och frihet i sin själ. På flyget dit träffade han en kristen man som pratade om Gud, men Robin blev inte särskilt berörd eller tog till sig något av det som han sade.
Sedan blev det 20 dagar i Perus djungel. Det var folk från olika delar av världen där. Först fick de träffa en shaman och dricka någon slags renande dryck.
– Jag var mycket fascinerad av det spirituella.
Det var olika ceremonier, sjungande shamaner och drycker, och man skulle inte prata med varandra.
– Jag längtade egentligen efter gemenskap och inte denna separation.
Vid ett tillfälle flippade Robin ur och började skrika, dansa och vifta med armarna mot andra. I en dröm fick han till sig siffrorna 18:18, och kände samtidigt en visshet att det var från Bibeln. Han frågande ledarna efter en Bibel men de hade ingen.
– Senare har jag hittat Jesu ord i Matteus 18:18 - Allt som ni binder på jorden ska vara bundet i himlen, och allt som ni löser på jorden ska vara löst i himlen.
Vid två tillfällen gick han in i kyrkor i Peru. Han tyckte det var fint och harmoniskt. Det blev samtal med några ungdomar som sa att Gud kunde ge honom frid.
– Men det var inte något som berörde eller tog tag i mig då.

Kamp mot droger

Efter Peru mådde Robin bra ett tag men sedan var det som han sjönk ner i ett träsk och började med droger igen. Tidigare hade han inte sett drogerna som ett större problem, men nu blev han övertygad om att det inte var så bra. En dag, när han tagit droger, blev han riktigt dålig och hamnade först hos polisen och sedan på psykakuten.
– Det var den värsta upplevelse jag någonsin varit med om, det var en psykos från helvetet.
Robin var instängd i en cell och upplevde som att han aldrig skulle komma där ifrån. Allting snurrade och han hörde sina tankar som ett eko. Det vanliga sammanhanget och tankemönsterna i livet var borta. Han kände inte igen sig själv.
– Läkaren varnade mig att det kommer sluta riktigt illa om jag fortsatte med drogerna. 
Robin började be som en bön varje dag i 30 dagar: ”Mest av allt vill jag veta sanningen som sätter mig fri.”
– Det var ett rop på hjälp.
Dessa ord hade han fått som ett mantra i en new age-influerad kurs i personlig utveckling som han gått. Han visste inte då att det även var Jesu ord.
Några veckor senare fick han möta Sanningen i egen hög person.
 

En  dag på gymmet

Robin brukade bada och sola en hel del sommaren 2018. Han lade märke till en kille som brukade vara vid stranden ibland. Sedan när Robin var på gymmet en dag så var killen från stranden också där och tränade. Robin började prata med honom och samtalet blev snabbt personligt och ledde in på andliga ting. Det visade sig att han var kristen.
– När jag står där och lyssnar så förstår jag att det är sant det som han säger om Gud och Jesus.
Robin upplevde en gudsnärvaro och kände att han nu hade hittat det som han sökte efter. Killen erbjöd sig att be för Robin där på plats så han kunde få frid.
– Han lägger handen på mig mitt bland allt folk där på gymmet. Jag känner en strömmande frid och en värme i mitt hjärta. Jag fick uppleva Gud och sanningen!
Robins reaktion gjorde så att killen gick vidare med att fråga om han ville ta emot Jesus, vilket han svarade ja till!
Ett samtal med en ny bekantskap på gymmet ledde direkt till att Robin fick en stark frälsningsupplevelse och tog emot Jesus i sitt hjärta! De bytte nummer för fortsatt kontakt.

Första stegen

Robin följde sedan med till Pingstkyrkan en söndag.
– Det var mycket folk och jag var lite nervös.
Han hade inte varit på någon liknande gudstjänst tidigare. Han träffade nytt folk och han fick mer förbön efter mötet. Det blev också samtal om dop och Robin kände att han skulle vilja döpa sig.
– Jag upplevde att detta vill jag ha mer av.
Det blev dop i januari ute i iskallt vatten.
– Jag var då ivrig och ville döpa mig. Vi fick hugga hål i isen med ett spett.
”Om någon är i Kristus är han alltså en ny skapelse. Det gamla är förbi, något nytt har kommit”, från Andra Korintierbrevet 5:17, är ord som blev särskilt levande för Robin i början av sin vandring med Herren.
Han hade varit drogfri några månader innan han blev kristen.
– Jag har inte tagit några droger sedan jag blev kristen, suget har försvunnit.
Han fick en förståelse för att den andlighet som han tidigare tagit till sig och involverats i inte var ifrån Gud.
- Satan förklär sig själv som en ljusets ängel, står det i Andra Korintierbrevet 11:14.
Robin har nu frid i sitt hjärta, en hunger efter mer av Gud och han har förändrat sin livsstil. Kärleken till Gud började flöda ännu mer efter några besök på ett lärjungacenter i Örnsköldsvik. 
– Där bodde vi och delade livet tillsammans, det var mycket evangelisation och fokus på Apostlagärningarna. 
Han har också gått Frälsningsarméns bibelskola på distans.
– Bibelstudierna och den kristna gemenskapen har tagit mig närmare Gud, vilket jag är så tacksam för.
– Det är ett helt annat liv, en nytändning. Man lever nu inte för sig själv och sina egna drömmar, eller för att söka kickar, utan man lever för att följa Jesus, och hans vilja är viktigast.
– Jag var i ett djupt mörker, ett mörker som jag tidvis var väldigt ovetandes om när jag var inne i det. Jag vill varna er alla för droger, för mig slutade det bra till slut, men hade jag kunnat gå tillbaka hade jag gjort annorlunda. 
– Om du lever ett liv som du inte kan hantera eller om du kommit till slutet av dig själv, då finns det en annan väg, nämligen Jesus Kristus. Han är vägen, sanningen och livet. ”Om någon vill följa mig måste han förneka sig själv, ta sitt kors och följa mig”, säger Jesus, avslutar Robin.
PETTER ALLGULIN