Navigera till koncernens hemsidor
Inblicks facebook sida Inblicks Twitter sida

Sommarnummer av Inblick i Trons Värld!


Sommaren för med sig många tillfällen att dela med sig ​av den kristna tron. ​Varför inte med hjälp av en tidning? Påsknumret innehåller ​​åtta ​goa livsberättelser, samt ​en steg-för-steg-artikel om hur du kan få en relation med Gud.

Inblick i Trons Värld ​är gott hjälpmedel till att nå utanför kyrkväggarna med evangeliet. ​Tidningen ​ges ut fyra gånger per år och är specialdesignat för evangelisation med några av de bästa vittnesbörden från Nyhetstidningen Inblick. Det är en skatt med härliga berättelser om hur Jesus berör människor med sin kärlek och sen frälser, helar och upprättar. Beställ era tidningar redan idag. 

Gå vidare till beställning


Provläs Inblick i Trons Värld


Här kan du provbläddra i det senaste numret och i övriga tillgängliga utgåvor av Inblick i Trons Värld. Vissa nummer är utformade för specifika målgrupper, men alla pekar tydligt på Jesus.  Det finns tidsangivelse på framsidan, men innehållet är tidslöst och evangeliet om Jesus är alltid lika aktuellt.

Klicka på bilden av tidningen så kan du provläsa innehållet. ​Återvänd sedan till denna sida för att kunna gå vidare till beställningsformuläret!
 

ITV_sommar_2020_framsida hemsida

Sommarnummer 2020


Sommaren för med sig många tillfällen att dela med sig ​av den kristna tron. ​Varför inte med hjälp av en tidning?

Sommarnumret innehåller ​​åtta ​goa livsberättelser, samt en steg-för-steg-artikel om hur du kan få en relation med Gud.

16 sidor, vikt 60 gram


      



      



      

ITV nr 3_2014 - FRAMSIDA - Webb

Från Islam till Jesus

Vittnesbörd från muslimer som funnit Jesus. Åtta olika vittnesbörd och en artikel som bra beskriver skillnaden mellan islam och den kristna tron.
16 sidor, vikt 60 gram


ITV_vår_2020_framsida_hemsida

​Påsk 20​20

Säsongen omkring påsk för med sig många tillfällen att dela med sig ​av den kristna tron. ​Varför inte med hjälp av en tidning?

Påsknumret innehåller ​​sex ​goa livsberättelser, samt en undervisning om varför vi firar påsk och ​en steg-för-steg-artikel om hur du kan få en relation med Gud

16 sidor, vikt 60 gram

      
ITV sommar 2019_framsida_hemsida

Sommar 2019

Tidningen är fylld med fräscha vittnesbörd från vanliga människor som berättar om hur Gud har förvandlat deras liv. Linda som var arg på Gud och Kjell som hittade en inre styrka är bara två exempel.

16 sidor, vikt 60 gram


14 sep, 2020

100 år av Guds trofasthet

Petter Allgulin | 03 sep , 2020
Ingrid Agurén fyller 100 år på onsdag och hon kan berätta om ett långt liv med Jesus som bästa vän vid sin sida. Hennes historia börjar med pappa Emils dramatiska omvändelse och förvandling.
ingridwebb

Ingrid Agurén föddes 1920 i Stocka i Hälsingland. Hennes pappa Emil hade sju syskon och alla var kristna och med i baptistkyrkan förutom han. Emils hjärta var stenhårt och det gick inte att samtala med honom om Gud.
Emil arbetade på ett sågverk i Stocka. En dag stod han uppe på en stor hög av plankor och langade ner plank till sina medarbetare. Då såg han plötsligt ett ljussken på himlen. Han vände på huvudet och såg där Jesu ord skrivet på den klarblå himlen: ”Den som förnekar mig inför människorna ska jag också förneka inför min Far i himlen”! Han föll ihop och grät som ett barn. Hans arbetskamrater reagerade oroligt.
– Gud bara tog honom till sig på ett ögonblick. Denna händelse har jag burit med mig hela livet, berättar Ingrid.
Ingrid var vid denna tid elva år och hon brukade gå på söndagsskolan för det fanns inte så mycket annat att göra. Just då var en ung evangelist i Stocka som hade vänt upp och ner på hela bygden. Kapellen fylldes. Ingrid gick med båda sina föräldrar på möte i kyrkan samma kväll som pappa haft sin uppenbarelse. Hon hade aldrig tidigare sett sin stora starka pappa gråta. Där på mötet gick han fram på inbjudan och grät så det blev en pöl på golvet. Ingrids mamma bad till Herren och tog emot honom senare hemma på kvällen.
– Pappa blev helt genomfrälst. Gud kunde smälta ett stenhjärta.

Kraft från höjden

Ett par år senare hade Ingrid en egen frälsningsupplevelse när hon var på ett stugmöte. En broder som hette Olle hade bett för henne. Hennes föräldrar blev glada när hon kom hem och berättade.
Dagen efter var det stugmöte i Jättendal. Ingrid cyklade dit med flera kompisar. Hon visste tidigare inget om dopet i den helige Ande.
– Där blev jag våldsamt andedöpt och tungotalet flödade. Det är svårt att beskriva. Den upplevelsen har också följt mig hela livet.
Ingrid fick sitt första arbete som växeltelefonist vid 15 års ålder. Sedan blev det utbildning till textillärare i Stockholm. Där fick hon erfara Guds hjälp när hon var nervös inför att hålla i sin första lektion.

Sonen blev svårt sjuk

Ingrid gifte sig som tjugoåring med Knut och de fick fyra barn. Sonen Sune blev som spädbarn fruktansvärt sjuk och läkarna kunde ingenting göra. Han kräktes upp allt han åt. Sune skrek dag och natt och han växte inte som han skulle. Dessutom fick han en svullnad på halsen.
Några dagar innan de skulle åka till barnsjukhuset i Västerås ringde deras pastor. Han berättade om ”notarie Hjelte”, en predikant från Stockholm som skulle komma och predika. Pastorn undrade om Ingrids familj kunde ta emot Hjelte på middag. Ingrid tvekade på grund av sonens tillstånd men gick med på det. ”Det blir kanske någon extra välsignelse om ni tar emot dem”, sade pastorn.
Under middagen fick Hjelte höra om Sune och hans allvarliga tillstånd. Han sa: ”Jag har tre pojkar hemma. Vi har aldrig varit hos doktorn, vi ber för dem. När vi ätit färdigt ska vi gå in till den lille där inne”.
De samlades sedan runt Sune och bad högljutt, Ingrids pastor var med också. Sune skrek som om han hade en kniv stucken i sig men somnade efter en stund.
– När han vaknade senare på kvällen var han som ett nytt barn. Dagen efter åt han som vanligt och kunde behålla maten. Och knölen på halsen var borta, berättar Ingrid som är märkbart berörd av detta mirakel.
Sedan var Sune ovanligt frisk under uppväxten och drabbades inte av andra sjukdomar.
– Det Gud gör, det gör han ordentligt! Vi var så tacksamma till Gud.
Någon dag efter helandet träffade hon en granne i tvättstugan som de kallade ”kommunisten”. De hade aldrig tidigare pratat men hon hade hört om Sunes allvarliga tillstånd och frågade oroligt hur läget var. Ingrid berättade precis vad som hade hänt och grannen blev då överväldigad och började gråta.
– Jag har alltid haft Jesus med mig. Det går inte att ta bort de upplevelser som man har haft, säger Ingrid.

Maken skjuten

När Ingrid var 47 år drabbades familjen av en ohygglig tragedi när hennes älskade Knut på ett brutalt sätt fick lämna jordelivet.
Knut var jägare och han blev med sitt jaktlag bjuden till Tyskland för att jaga.
– Halv sju gick han ut från hotellet och ut i jaktmarkerna där nere i Tyskland.
Han hade gråa kläder på sig. I jakttornet som han blivit anvisad till satt det redan en tysk jägare som inte hade en aning om att svenskarna var där. Tysken tyckte det såg ut som ett vildsvin så han sköt mot Knut som avled omedelbart.
– Det var så hemskt! Tänk att jag klarade mig igenom detta med förståndet i behåll. Men när man har Jesus i hjärtat så hjälper han mitt i sorger och elände. Förtröstar man på Gud blir svåra saker överkomliga, det är min erfarenhet.
Familjen behövde miljöombyte och en nystart så det blev flytt till Jönköping och Ingrid köpte ett större hus. Där hon tog emot människor i behov av vård och drev ett boende i flera år. Hon levde tio år som ensamstående innan hon träffade en ny man.
– Det kunde vara ganska kämpigt med allt jobb och ansvar som ensamstående.

Ingrids vardag

Ingrid brukar vakna halv fem på morgonen och hon börjar dagen med en välsignad stund av bön och bibelläsning på äldreboendet i Jönköping där hon bor.
– Morgnarna är dyrbara för mig. För då är jag klar i huvudet.
Hon läser kristna böcker och tittar på Kanal 10.
– Jag har fullt sjå med att hålla mig med bra böcker. Och alla kristna måste ju ha en bönestund, man kan ju inte leva på luft.
Sonen Bosse är med när Inblick träffar Ingrid i den fina parken Rosenlunds Rosarium intill hennes bostad. Han berättar att hon är en företagsam kvinna och en bönemänniska. Och att hon fortfarande hänger med bra i vad som händer i världen.
– Vi håller nu på med förberedelserna inför hennes 100-årsdag, säger Bosse.
– Jesus har varit och är min bästa vän, säger Ingrid som ser fram emot att välkomnas av honom in i evigheten i en inte alltför avlägsen framtid.

PETTER ALLGULIN