Navigera till koncernens hemsidor
Inblicks facebook sida Inblicks Twitter sida

Sommarnummer av Inblick i Trons Värld!


Sommaren för med sig många tillfällen att dela med sig ​av den kristna tron. ​Varför inte med hjälp av en tidning? Påsknumret innehåller ​​åtta ​goa livsberättelser, samt ​en steg-för-steg-artikel om hur du kan få en relation med Gud.

Inblick i Trons Värld ​är gott hjälpmedel till att nå utanför kyrkväggarna med evangeliet. ​Tidningen ​ges ut fyra gånger per år och är specialdesignat för evangelisation med några av de bästa vittnesbörden från Nyhetstidningen Inblick. Det är en skatt med härliga berättelser om hur Jesus berör människor med sin kärlek och sen frälser, helar och upprättar. Beställ era tidningar redan idag. 

Gå vidare till beställning


Provläs Inblick i Trons Värld


Här kan du provbläddra i det senaste numret och i övriga tillgängliga utgåvor av Inblick i Trons Värld. Vissa nummer är utformade för specifika målgrupper, men alla pekar tydligt på Jesus.  Det finns tidsangivelse på framsidan, men innehållet är tidslöst och evangeliet om Jesus är alltid lika aktuellt.

Klicka på bilden av tidningen så kan du provläsa innehållet. ​Återvänd sedan till denna sida för att kunna gå vidare till beställningsformuläret!
 

ITV_sommar_2020_framsida hemsida

Sommarnummer 2020


Sommaren för med sig många tillfällen att dela med sig ​av den kristna tron. ​Varför inte med hjälp av en tidning?

Sommarnumret innehåller ​​åtta ​goa livsberättelser, samt en steg-för-steg-artikel om hur du kan få en relation med Gud.

16 sidor, vikt 60 gram


      



      



      

ITV nr 3_2014 - FRAMSIDA - Webb

Från Islam till Jesus

Vittnesbörd från muslimer som funnit Jesus. Åtta olika vittnesbörd och en artikel som bra beskriver skillnaden mellan islam och den kristna tron.
16 sidor, vikt 60 gram


ITV_vår_2020_framsida_hemsida

​Påsk 20​20

Säsongen omkring påsk för med sig många tillfällen att dela med sig ​av den kristna tron. ​Varför inte med hjälp av en tidning?

Påsknumret innehåller ​​sex ​goa livsberättelser, samt en undervisning om varför vi firar påsk och ​en steg-för-steg-artikel om hur du kan få en relation med Gud

16 sidor, vikt 60 gram

      
ITV sommar 2019_framsida_hemsida

Sommar 2019

Tidningen är fylld med fräscha vittnesbörd från vanliga människor som berättar om hur Gud har förvandlat deras liv. Linda som var arg på Gud och Kjell som hittade en inre styrka är bara två exempel.

16 sidor, vikt 60 gram


"Allting förändrades i ett ögonblick"

Petter Allgulin | 17 sep , 2020
Sebastian och Rebecca Olins samborelation hade utvecklats dåligt med mycket bråk och hårda ord. Kärleken svalnade till slut och de bestämde sig för att gå skilda vägar. Då inträffade något som fullständigt fick hela situationen att förändras.
sebbe_rebecca_webb

Sebastian och Rebecca Olin träffades och blev ett par för tre år sedan. Nu är de gifta och har en dotter, Leah, som är åtta månader. Sebastians föräldrar var ateister och det föll sig naturligt att han också blev det. Han gillade att argumentera med religiösa, och kritisera dem. Han läste på en hel del om olika religioner och trosinriktningar, främst för att han ville ha mer kunskap till sina diskussioner.
– Av någon anledning har jag varit intresserad och fascinerad av religion. Jag ser tillbaka på det som om Gud har dragit i mig, berättar Sebastian.

Rop på hjälp

I övre tonåren mådde Sebastian inte så bra och han hamnade i kretsar där det blev mycket alkohol och droger. Han blev mer aggressiv och hamnade lätt i bråk och slagsmål. Det blev en destruktiv nedåtgående spiral.
– Jag levde farligt. Kropp och själ trasades sönder. Vid ett tillfälle gick jag ut naken med en köttyxa, och jag minns det inte ens efteråt.
Sebastian träffade vid ett par tillfällen kristna på stan som var ute för att berätta om Jesus. Han ser nu tillbaka särskilt på ett möte med en afrikansk engelsktalande man som förklarade evangeliet för honom. 
När Sebastian var 22 år, kände 
han att läget hade blivit riktigt illa. Han fick då för sig att be till Gud om hjälp.
– Jag bad en enkel bön, ungefär: ”Gud, hjälp mig! Om du hjälper mig ska jag bli kristen och följa dig”.
När Sebastian vaknade morgonen efter, kände han en stor skillnad som gjorde honom förundrad.
– Jag mådde betydligt bättre och jag kände inte sug efter droger längre. Det var ett tecken på att det var från Gud. Jag hade ju precis bett till honom. 
Han kände en förändring på insidan. 
Det gjorde att han slutade umgås med en del kompisar och han började be och läsa Bibeln med nya ögon. Dock försvagades tron med åren. Det blev inte att han lärde känna några andra kristna eller lät döpa sig.

Kärleksparet träffades

Runt fyra år senare träffades Sebastian och Rebecca.
– Vi blev blixtförälskade, berättar de.
Det gick fort fram och de flyttade ihop efter ett par månader. Men tyvärr blev det ganska snabbt stormigt. 
– Vi hade hemska bråk, och det blev bara värre, berättar Sebastian. 
De flyttade efter ett tag till en ny mindre ort. Sebastian såg att det fanns en pingstkyrka där och han tog steget att kontakta dem och började gå dit själv utan Rebecca. Han lärde känna andra kristna och de kunde be tillsammans för situationen hemma. Men det blev inte bättre mellan dem och kärleken svalnade.
– Det var extremt, det spårade ur. Vi förnedrade varandra, säger Sebastian.
– Vi bestämde oss för att separera. Jag började söka lägenhet i Skåne, berättar Rebecca.

Rebecca blev gravid

 Mitt i denna turbulens började Rebecca känna ovanliga symptom och mensen kom inte när den skulle.
– Nä, vad är detta? Jag började misstänka att jag var gravid.
Mycket riktigt visade teststickan att hon var gravid.
– Jag fick fullständig panik. Detta var mycket olägligt. Vad ska jag nu göra?!
Rebecca tänkte igenom olika alternativ och hur det skulle kunna gå att få barn just nu. Hon kände hur paniken steg. En vän gav henne rådet att låta det sjunka in lite. Efter några dagar berättade hon för Sebastian, som då hade bott hos en släkting i flera veckor. Omedelbart infann sig en kärleksfull atmosfär i relationen och de såg nu ett gemensamt barn framför sig och en framtid tillsammans.
– Abort fanns inte på kartan, säger Sebastian. Vi hade kallat varandra fruktansvärda saker men det bara rann av.
– Allting förändrades. Det var som om allt bråk plötsligt inte hade ägt rum. Det är svårt att förklara, säger Rebecca.
– Det är oförklarligt hur vi fördes tillbaka i kärlek till varandra i detta enda ögonblick: "Jag är gravid". En upplevelse som för oss båda visat Guds storhet och lett oss till ett mer engagerat kristet liv, säger Sebastian.

Rebecca tog emot Jesus

Rebecca var inte kristen när de träffades och hade inte haft den uppväxten. Sedan tonåren hade hon funderat en del på frågor om Gud.
– Jag hade varit lite av en sökare men inte tagit tag i det. Inte haft några kristna i min närhet. Och om Gud finns behövde jag bevis.
Hon hade tidigare arbetat på en vårdavdelning som tog emot gamla i livets slutskede.
– Vi hade patienter som dog nästan varje dag.
Döden fanns nära inpå och det gjorde att hon tänkte på livet och döden.
– Jag hade själv länge varit rädd för att dö. Man vill ju leva.
Hon märkte en påtaglig skillnad på de troende och icke-troende bland de gamla och döende. Det gjorde ett intryck på henne.
– De troende hade en sådan frid inför döden och de icke-troende var ångestfulla och rädda. 
Rebecca blev överväldigad över 
hur snabbt det blivit bra mellan henne och Sebastian och hur kärleken plötsligt börjat flöda. Dessutom trodde ingen av dem att de kunde få barn av olika anledningar.
– Det var ett mirakel. Det måste vara en mening med det som hänt. Det måste vara Gud.
Hon hade aldrig kunnat tänka sig att det skulle bli bra mellan dem igen. Denna händelse förde med sig att Rebecca blev övertygad kristen. Hon sa till Sebastian att hon ville be tillsammans.

Sebastian vände om

Sebastian kände nu att han mer ville bli en hängiven kristen.
– Jag ville leva annorlunda. Jag kände en ånger över hur jag hade levt tidigare.
Han fick en genuin längtan att lära känna Gud bättre och att gå på hans vägar. Han tog även kontakt med kompisar från förr och bad om förlåtelse för saker han gjort. Sedan efter en svår förlossning var de otroligt tacksamma för sin dotter och för att de båda förenats med varandra och med Gud.
– Det låter kanske konstigt, men det är så vackert att se tillbaka på kaoset när man förstår att Gud alltid varit där. Även om han lät oss sjunka så djupt, även om han behövde disciplinera oss eller lära oss att älska då vi inte själva ville. I våra värsta stunder och lidanden fanns Gud där, och ingenting var någonsin i onödan. Det är fantastiskt att få se detta och se kärleken i allting han gör. Vad är för övrigt våra lidanden jämfört med vad Jesus lidit för oss, eller i perspektiv med det eviga livet? säger Sebastian.

PETTER ALLGULIN