Navigera till koncernens hemsidor
Inblicks facebook sida Inblicks Twitter sida

Julnummer av Inblick i Trons Värld!


Julnumret av Inblick i trons värld innehåller nio olika livsberättelser om människor som har fått möta Jesus och fått förvandlade liv. Även artiklar om varför vi firar jul och hur man kan söka Gud och börja följa honom.


Inblick i Trons Värld ​är gott hjälpmedel till att nå utanför kyrkväggarna med evangeliet. ​Tidningen ​ges ut fyra gånger per år och är specialdesignat för evangelisation med några av de bästa vittnesbörden från Nyhetstidningen Inblick. Det är en skatt med härliga berättelser om hur Jesus berör människor med sin kärlek och sen frälser, helar och upprättar. Beställ era tidningar redan idag. 

Gå vidare till beställning


Provläs Inblick i Trons Värld


Här kan du provbläddra i det senaste numret och i övriga tillgängliga utgåvor av Inblick i Trons Värld. Vissa nummer är utformade för specifika målgrupper, men alla pekar tydligt på Jesus.  Det finns tidsangivelse på framsidan, men innehållet är tidslöst och evangeliet om Jesus är alltid lika aktuellt.

Klicka på bilden av tidningen så kan du provläsa innehållet. ​Återvänd sedan till denna sida för att kunna gå vidare till beställningsformuläret!
 
ITV_vinter2020framsida

Julnummer 2020

Här kommer ett redskap för att dela det glada budskapet med dina nära och kära, dina grannar eller dina vänner

Julnumret av Inblick i trons värld innehåller nio olika livsberättelser om människor som har fått möta Jesus och fått förvandlade liv. Även artiklar om varför vi firar jul och hur man kan söka Gud och börja följa honom.

20 sidor, vikt 75 gram



      

ITV_sommar_2020_framsida hemsida

Sommarnummer 2020


Sommaren för med sig många tillfällen att dela med sig ​av den kristna tron. ​Varför inte med hjälp av en tidning?

Sommarnumret innehåller ​​åtta ​goa livsberättelser, samt en steg-för-steg-artikel om hur du kan få en relation med Gud.

16 sidor, vikt 60 gram


      

ITV nr 3_2014 - FRAMSIDA - Webb

Från Islam till Jesus

Vittnesbörd från muslimer som funnit Jesus. Åtta olika vittnesbörd och en artikel som bra beskriver skillnaden mellan islam och den kristna tron.
16 sidor, vikt 60 gram


ITV_vår_2020_framsida_hemsida

​Påsk 20​20

Säsongen omkring påsk för med sig många tillfällen att dela med sig ​av den kristna tron. ​Varför inte med hjälp av en tidning?

Påsknumret innehåller ​​sex ​goa livsberättelser, samt en undervisning om varför vi firar påsk och ​en steg-för-steg-artikel om hur du kan få en relation med Gud

16 sidor, vikt 60 gram

      

Steve Hellqvist: ”Gud sa: kom som du är”

Maria Johansson | 02 nov , 2020
Steve Hellqvist var sökare nästan hela sitt liv. Han var inte så intresserad av kristendomen som religion, men när det var stiltje på jobbet och fanns lite extra tid, bestämde han sig för att på riktigt ta reda på vem Jesus var. – Jag ville bara läsa om Jesus som person, inget annat, säger Steve.
steve
Steve hittade bra litteratur som svarade på hans frågor och mer därtill. Till slut kom han fram till att även om han inte vuxit upp med den kristna tron var det där med Jesus något för honom.
– Jag fick en stark respons och jag ville ta det här loppet. Allt som kommit till mig i sökandet var så positivt. Det var för bra för att välja bort.


Allt  inkluderat

Idag jämför Steve de olika liven man kan leva – med eller utan Jesus – med ett tillfälle när han och hans före detta fru var på resa i Grekland.
– Vi hade bokat halvpension med bara frukost, men när vi checkade in fick vi ett guldkort som gav oss all inclusive. Det hände mycket på den resan. Livet med Jesus är ett liv med all inclusive.
När Steve bestämde sig för att tro på Jesus upplevde han hur Gud välkomnade honom.
– Han sträckte ut en hand. Han sa ”Det är lugnt, kom som du är.”
Steve upplevde Guds närvaro.
– Det var som att han sköljde genom mitt hjärta, som en kärleksförklaring. Jag fick glädjefnatt!
Den första tiden ville Steve berätta för alla om Jesus och det fantastiska han upplevt.
– Jag blev ju så sketans glad, men sen tyckte folk att jag skulle coola ner mig lite. Jag förstod senare att det är ett normalt beteende, när du har fått Jesus som vän.


Som att bryta ihop

Gudsnärvaron finns nu med honom i vardagen och ibland kommer den väldigt starkt. En morgon stod han i garaget och bytte däck på bilen. Han upplevde då hur den helige Andes vind kom som en svag bris in i garaget. Allt stannade upp.
– Det kändes som att jag stod en bit ovanför golvet. Jag sprang in i köket och kysste min fru. Jag sa att jag bara var tvungen att få dela med mig, men hon förstod ingenting.
En annan gång stod han vid kassan på Lidl.
– Jag kände att nu kommer det, så jag slet åt mig kvittot och sprang ut till bilen. Där var det som att det exploderade. Jag bara grät och upprepade högt: ”Tack, tack, jag vet att du älskar mig!” Det känns som att bryta ihop på insidan för att man känner en sådan tacksamhet.


Instruktionsbok för livet

Steves första möte med Bibeln var komplicerat.
– Bibeln kändes lika svår som ett ryskt lexikon. Det Jesus sa skrevs inte i text utan i bild.
Men med tiden har Bibeln blivit oerhört dyrbar för honom.
– Nu kan jag ha hört något från Bibeln många gånger, men varje gång jag hör orden blir det som ett nytt innehåll som är riktat just till mig. Den talar till mig, vill säga mig något. Bibeln är som en instruktionsbok för mitt liv.
Steve jämför att läsa Bibeln med att lägga ett pussel över sitt eget liv. För varje bit blir bilden klarare och han blir glad när han ser och känner förändringen.
– Ingen är perfekt. Det handlar om att om jag vill att världen ska bli som den jag vill leva i, kan jag inte hålla på och kritisera andra. Jag måste börja med mig själv. Lära mig att bryta dåliga trender som omedvetet gått i arv.
Livet som kristen har inte inneburit att allt är enkelt.
– Att bli kristen handlar inte om att livet blir fritt från fallgropar. Men när det är svårt, varför ska man då inte be honom om hjälp som känner en bäst? Gud lär oss hur vi tar oss igenom saker och visar att hinder inte alltid behöver vara hinder. En dold möjlighet kanske? Ju större tillit du ger, desto större och starkare blir din tro. Så är det för mig i alla fall.

Gud är inte döv

Steve tror inte att man ska kasta allt som är svårt på Gud.
– Jag tror inte Jesus ska göra allt för mig. Han delar gärna problemet med mig. Vi går tillsammans och han lär mig. Nästa gång kanske jag har lärt mig och kan bära det mesta själv.
Steves böner handlar om allt från relationer, hälsa, ekonomi och företag, och han sett att han har fått svar på sina böner. Ständigt.
– Det vi inte kan göra, gör Gud för oss. Det vi kan göra, gör han inte. Det är viktigt att vi tror på honom och hans ord, att vi känner oss förvissade när vi ber om något och i nästa andetag tackar Gud för att vi har fått det vi bett om. Vi behöver inte påminna honom ständigt. Han är ju inte döv. Vi kan fortsätta att tacka honom för att det är redan klart. Processen är igång.


Gud har stora fickor

Ett område där Steve känner att Gud har hjälpt honom att växa är ekonomi. Som företagare kommer det till nytta.
– Förr kunde jag ge en tjuga till tiggaren utanför Konsum och det kändes bra. Men sedan kände jag att jag ville göra mer.
Han kom i kontakt med Focus on the Harvest som når ut till stammar i bland annat Kenya. Steve bestämde sig för att hjälpa dem.
– Gud saknar inte ekonomiska medel. Han har stora och djupa fickor. Tro mig!
Allteftersom tiden gick fick Steve se hur pengar kom in och sedan kunde han hjälpa till med en brunn som borrades i Kenya.
– Vilken underbar känsla att få kunna hjälpa till med vatten för människor och djur, något som vi tar för givet i vår värld.

Guds ord gick igenom barriären

Steve har vuxit upp med en mamma som hade kristna värderingar, men hon hade inte en levande kristen tro. Hon drabbades av frontallobsdemens och försvann in i sin egen värld. Till slut blev hon nästan instängd i sin egen värld. När Steve började leva för Jesus märkte han hur han på ett helt annat sätt kunde få kontakt med henne.
– När jag läste bönen Fader vår och läste Bibeln hos mamma hände något. Vi fick ett sådant lugn tillsammans då. Jag kunde få kontakt med henne och hon sa: ”Jag har en plats hos Gud”.


Svarar ett ärligt hjärta

Varje dag känner Steve sig oerhört tacksam för sitt nya liv. En gång skrev han en lista med allt gott som Gud gjort för honom, och den blev lång. Även om han lugnat ner sig lite, vill han fortfarande berätta för människor om Jesus. Ibland har han fått fina samtal med kunder på sin arbetsplats och det är han glad för.
– Det är inte mitt jobb att frälsa hjärtan, det gör Gud. Jag bara berättar om honom. Söker man honom uppriktigt och av hela sitt hjärta så kommer han. Du får svar från honom i ditt hjärta och ett kvitto. Mitt kvitto är att jag vet att han älskar mig. Och att han vill mig allt gott.

MARIA JOHANSSON