Navigera till koncernens hemsidor
Inblicks facebook sida Inblicks Twitter sida

Julnummer av Inblick i Trons Värld!


Julnumret av Inblick i trons värld innehåller nio olika livsberättelser om människor som har fått möta Jesus och fått förvandlade liv. Även artiklar om varför vi firar jul och hur man kan söka Gud och börja följa honom.


Inblick i Trons Värld ​är gott hjälpmedel till att nå utanför kyrkväggarna med evangeliet. ​Tidningen ​ges ut fyra gånger per år och är specialdesignat för evangelisation med några av de bästa vittnesbörden från Nyhetstidningen Inblick. Det är en skatt med härliga berättelser om hur Jesus berör människor med sin kärlek och sen frälser, helar och upprättar. Beställ era tidningar redan idag. 

Gå vidare till beställning


Provläs Inblick i Trons Värld


Här kan du provbläddra i det senaste numret och i övriga tillgängliga utgåvor av Inblick i Trons Värld. Vissa nummer är utformade för specifika målgrupper, men alla pekar tydligt på Jesus.  Det finns tidsangivelse på framsidan, men innehållet är tidslöst och evangeliet om Jesus är alltid lika aktuellt.

Klicka på bilden av tidningen så kan du provläsa innehållet. ​Återvänd sedan till denna sida för att kunna gå vidare till beställningsformuläret!
 
ITV_vinter2020framsida

Julnummer 2020

Här kommer ett redskap för att dela det glada budskapet med dina nära och kära, dina grannar eller dina vänner

Julnumret av Inblick i trons värld innehåller nio olika livsberättelser om människor som har fått möta Jesus och fått förvandlade liv. Även artiklar om varför vi firar jul och hur man kan söka Gud och börja följa honom.

20 sidor, vikt 75 gram



      

ITV_sommar_2020_framsida hemsida

Sommarnummer 2020


Sommaren för med sig många tillfällen att dela med sig ​av den kristna tron. ​Varför inte med hjälp av en tidning?

Sommarnumret innehåller ​​åtta ​goa livsberättelser, samt en steg-för-steg-artikel om hur du kan få en relation med Gud.

16 sidor, vikt 60 gram


      

ITV nr 3_2014 - FRAMSIDA - Webb

Från Islam till Jesus

Vittnesbörd från muslimer som funnit Jesus. Åtta olika vittnesbörd och en artikel som bra beskriver skillnaden mellan islam och den kristna tron.
16 sidor, vikt 60 gram


ITV_vår_2020_framsida_hemsida

​Påsk 20​20

Säsongen omkring påsk för med sig många tillfällen att dela med sig ​av den kristna tron. ​Varför inte med hjälp av en tidning?

Påsknumret innehåller ​​sex ​goa livsberättelser, samt en undervisning om varför vi firar påsk och ​en steg-för-steg-artikel om hur du kan få en relation med Gud

16 sidor, vikt 60 gram

      

”Livet gick från kaos till kärlek”

Petter Allgulin | 21 nov , 2020
Jozsef Toth hade länge haft en liten gudstro innerst inne. Han lärde känna kristna och började då fundera på om han kanske också skulle bli kristen. En kväll hemma med sin bibel upplevde han något som avgjorde saken. – Det blev en stor förändring, berättar Jozsef.
jozsef

Jozsef Toth föddes i Ungern och familjen flyttade till Sverige när han var sju år. Han döptes i katolska kyrkan i Ungern men hade inte en kristen uppväxt. Jozsefs pappa dog när han var tio år. Det skapade förstås ett tomrum och han kände ett särskilt behov av att hitta manliga förebilder.
– Jag gillade att titta på film och jag lyssnade på gangster-rap, berättar Jozsef.

Fröken var kristen

På mellanstadiet hade Jozsef en kristen fröken som hette Grace. Hon gjorde ett intryck på honom och han bar med sig något från tiden med henne.
– Vi hade berättelser från Bibeln målat på väggen och vi fick inte svära eller missbruka Guds namn.
Vid ett föräldramöte hade fröken med sig en bibel och läste budet om att hedra sin far och mor. Hon tyckte att Jozsef inte gjorde det. Grace brukade varna klassen för att välja fel vägar i livet. Väljer man en kriminell väg så slutar det inte bra.
Redan under mellanstadiet började Jozsef röka och dricka alkohol ibland. Han var ganska vild och livlig och han började också snatta.
– Jag minns att jag bad till Gud att jag inte skulle åka fast när jag snattade.
Han var lite på avvägar men det spårade inte ur totalt.
– Jag höll på att hamna snett i tonåren. Jag åkte fast som femtonåring för medhjälp till bilstöld.
Jozsef tänkte ibland på Gud. Han hade innerst inne en liten gudstro. Det fick honom att tänka på hur han levde och han bad bönen Fader vår ibland.

Gifte sig

När han var runt 26 år längtade han efter att saker skulle läggas på plats i livet. Han började på komvux och gick en kurs i religionskunskap.
– Det var mycket intressant, men jag blev inte övertygad av någon religion.
– Jag läste en del böcker med andligt innehåll och självhjälpsböcker där Gud nämndes ibland. Jag hade en gudstro i bakgrunden och ett sökande sinne, men jag var ganska flummig.
Jozsef träffade en tjej och de gifte sig. Hennes föräldrar var kristna.
– Jag kände en annorlunda frid hemma hos föräldrarna.
Han lärde känna fler kristna och följde med till kyrkan ibland. Detta fick igång tankar och en längtan. "Ska jag också bli kristen?" var en fråga som rörde sig i honom under denna tid.
– Jag började umgås en del med kristna. De var schyssta och trevliga. Jag var nyfiken över hur man levde som kristen. Men frugan var inte så intresserad.

Fest i kyrkan

Joszef blev bjuden på en fest i pingstkyrkan av sin frus syster. Det var en stor avskedsfest för en av ungdomsledarna. Det var en rolig alkoholfri tillställning som påverkade och berörde Jozsef.
– Wow, när jag cyklade hem den kvällen hade jag i stort sett bestämt mig för att bli kristen.
Jozsef började gå en alphakurs där i kyrkan.
Men äktenskapet utvecklades i en negativ riktning och Joszef och hans fru separerade till slut. Han stod plötsligt utan bostad och han fick då bo några veckor i pingstkyrkan. Han hade börjat be ganska mycket och han bad till Gud om att få en tvåa med en egen tvättmaskin.
– Snart hade jag fått just en tvåa med tvättmaskin. Jag lyckades även komma före i kön. Tack, gode Gud.
Jozsef gled dock ifrån gemenskapen i kyrkan. Efter en utekväll på krogen låg han hemma i sängen och det snurrade i huvudet.
– Jag kände mig otroligt trött på att vara ute och festa.
En dag på gymmet träffade han en tjej som han kände från kyrkan. De skulle träffas ett gäng och titta på Melodifestivalen och hon bjöd med Jozsef till det.
– En annan tjej, Karolina, som jag var intresserad av skulle också vara där. Jag hängde med.
Jozsef och Karolina började sedan träffas och han började på alphakurs igen och köpte en bibel.

Ja till Jesus

En kväll satt han hemma och läste Bibeln men förstod inte vad han läste. Då kände han hur Jesus talade: ”Du behöver säga ja eller nej till mig”.
– Det kändes som att säga ja eller nej på ett bröllop. Jag sa ja till Jesus och kände direkt Guds närvaro och en våg som kom över mig. Wow! Jag såg även en syn av en man som drack en bägare med flytande guld.
Jozsef ser tillbaka på denna stund som en frälsningsupplevelse.
– Jag såg att texten i min bibel lyste som guld och Gud sade till mig att jag inte ska ha andra gudar vid sidan av honom.
Dagen efter när han gick till sin utbildning kände han att hans sinnen hade förändrats.
– Jag såg saker på ett nytt sätt. Och jag var så glad och positiv.
Jozsef upplevde en stor skillnad och det blev lättare att förstå sig på vår kaotiska värld.
– Jag hade haft många frågor om varför saker är som de är i världen. Nu såg jag sammanhang och fick mer klarhet. Jag började lyssna mycket på ljudbibeln.
Jozsefs samvete skärptes och det var inte längre ”gör vad du vill – bara det känns bra” som gällde, utan det blev mer viktigt hur han levde och att inte skada andra.
Jozsef och Karolina blev ett par. Strax dessförinnan hade han varit nyskild och bostadslös, nu var han nyförälskad i både Jesus och Karolina och blev helad från inre sår.
– Det var väldigt mycket som hände den tiden. Från kaos till kärlek. Gud var med mig.
I en svår livssituation lade sig saker snabbt på plats och Jozsef och Karolina är idag gifta och har två barn.
– Jag vill särskilt uppmuntra alla sökare som har en liten gudstro att söka Gud helhjärtat, avslutar Jozsef.

PETTER ALLGULIN