Navigera till koncernens hemsidor

Pressmeddelande om temporära förändringar i ledningen för Inblick

Börje Claésson | 15 jan , 2016
2016_v2---NYHET-1---STOR---extra-nyhet

TV-kanalen Kanal 10 och nyhetstidningen Inblick har etablerat ett starkt förtroende hos sina tittare och prenumeranter. Vi värnar om det förtroendet och det stöd som vår verksamhet har och har haft.
Den senaste tiden har en av våra medarbetare, Tommy Dahlman, också chefredaktör för tidningen Inblick, varit utsatt för mycket stark kritik och till och med kvalificerat förtal uttryckt i så kallat näthat. Det förekommer också vad som förefaller vara en organiserad kampanj mot personen Dahlman i olika nätsajter.
Pressen har varit stark på Tommy Dahlman och hans familj. Detta har med stor sannolikhet lett till delvis ogenomtänkta och klandervärda handlingar från Dahlmans sida. I veckan avslöjade medier att Dahlman greps av polis efter att ha kört berusad. Detta har, tills det nu avslöjats, varit okänt för ledningen i Inblick och Kanal 10.

Kanal 10 står för en entydig evangelisk förkunnelse som både påverkar den enskilde individens etik och handlingar, men också hela samhällets utveckling. Inställning och förhållningssätt till alkohol och droger är därför glasklar för oss. Vår verksamhet utgår från en livsstil där detta inte kan ingå. Tvärtom vill vi även med vår programverksamhet hjälpa människor att bli fria från alkoholberoende.

I den situation som nu uppstått vill kanalens ledning ge Tommy Dahlman en tid för eftertanke och rehabilitering.
Vi har hittills och hoppas på att i framtiden fullt ut åter kunna ta till vara Tommy Dahlmans kompetens och särskilda kallelse. Därför har ledningen i samråd med Dahlman kommit överens om att han fram till sommaren tar en ”time out” från sitt arbete som chefredaktör och medverkan i kanalens direkta programverksamhet.
Under tiden kommer chefredaktörsskapet för Inblick att upprätthållas av Ruben Agnarsson, koncernens vvd och tillika operativ chef för dotterbolaget, Kanal 10 Norge. Denna förändring kommer att i första hand gälla fram till halvårsskiftet.

Från ledningens sida vill vi ge Tommy Dahlman allt stöd i förbön, samtal och olika andra arbetsuppgifter. Vår kristna hållning är inte att vara domare, men stötta och hjälpa där stöd och hjälp både önskas och behövs.
Vi vill med dessa temporära  förändringar av vår verksamhet vädja till våra tittares och stödjares fortsatta förtroende, samtidigt som vi vädjar om era förböner både för Inblick, Kanal 10 och för Tommy Dahlman med familj.

Börje Claesson
Ansvarig utgivare för Inblick

Ytterligare information lämnas av:

Ruben Agnarsson
Tf Chefredaktör Inblick
Mobil 0708 - 293730

protester_mot_neddragningar_inom_assistans
dec 08, 2016
I lördags, på Internationella funktionshinderdagen, arrangerades en landsomfattande protest mot regeringens beslut att dra in rätten till assistenter för funktionshindrade. I Malmö var ett 100-tal personer samlade vid Triangeln för att visa sitt missnöje.
dec 08, 2016
Hoten mot Karin, den kvinna som hösten 2009 berättade i TV4 att hon våldtagits av en polis, har nu tagit sig nya uttryck. Den kvinna som misstänks ligga bakom den senaste tidens trakasserier är vid flera tillfällen dömd för förtal, ofredande och olaga hot.
dec 01, 2016
Barngrupperna i förskolan är oftast större än vad Skolverket rekommenderar. Det visar en stor undersökning som Lärarnas tidning och Tidningen Förskolan gjort. Av de 17 000 förskollärare som deltagit svarar hela 88 procent att de arbetar på avdelningar som har fler barn per grupp än Skolverkets riktmärken.
nov 24, 2016
Försvaret och överbefälhavare (ÖB) Micael Bydén har sagt nej. Och riksdagen debatterar frågan varje vecka. Till och med USA:s vicepresident Joe Biden har besökt Sverige enkom för att avråda.Trots det pågår de slutgiltiga avtalsdiskussionerna mellan den ryska staten och Region Gotland angående hamnen i Slite för fullt.
nov 24, 2016
– Du ska fortsätta att hålla igång med saker som är viktiga för dig, saker som skapar glädje och som ger dig kvalitet och ett mervärde, berättar folkhälsoutvecklaren Jenny Folkesson under en föreläsning om att om att åldras och hur man kan fortsätta att hålla sig i fysisk, psykisk och social form.
nov 17, 2016
I kölvattnet av Sveriges ytterst försiktiga återmilitärisering av Gotland har det förekommit en aggressiv rysk spionageverksamhet på ön. Även den ryska Gazproms ansökan om att få tillgång till Slite hamn har bidragit till ryska påverkanskampanjer.
nov 17, 2016
Sju maratonlopp på sju kontinenter som ska klaras av inom loppet av sju dagar. Det är vad World Marathon Challenge handlar om. Första loppet startar den 23 januari på en glaciär på Antarktis.
nov 10, 2016
Stölder och hot om våld är en vanligen återkommande del av vardagen för många långtradarchaufförer när de ska stanna till på svenska rastplatser för sin lagstadgade vila och sömn. Enligt en rapport från Transportarbetareförbundet finns det bara ett litet fåtal säkra rastplatser som är inhägnade och försedda med kameraövervakning, trots att det årligen sker stölder för flera miljarder kronor från tunga fordon.
nov 10, 2016
I Indien har FN-beslutet att införa en internationell yoga-dag gett en ny vind till hindunationalistiska krafter. Det har blivit svårare att konvertera och historien skrivs om i skolböckerna. – Med yogaövningar kommer vissa uppfattningar om kroppen, om kosmos och om universum. Det öppnar en dörr för en religiös tolkning, menar Heinz Werner Wessler, professor i indologi vid Uppsala universitet.
nov 03, 2016
Alf Svensson hade östtyska infiltratörer som lärarkollegor innan han blev partiledare. – När skolan skulle bli konfessionslös hämtade vi våra idéer från DDR – en hänsynslös diktatur, konstaterar han.
nov 03, 2016
Inför Alla helgona-helgen märker begravningsentreprenören Edwin Van Der Horst att det blir mer aktuellt med döden och begravningar. – Det är angeläget för många att få gravsätta askan inför Alla helgona. De känner det som ett avslut som är passande inför denna helg, berättar Edwin.