Navigera till koncernens hemsidor
LOGGA IN
Inblicks facebook sida Inblicks Twitter sida

Pressmeddelande om temporära förändringar i ledningen för Inblick

Börje Claésson | 15 jan , 2016
2016_v2---NYHET-1---STOR---extra-nyhet

TV-kanalen Kanal 10 och nyhetstidningen Inblick har etablerat ett starkt förtroende hos sina tittare och prenumeranter. Vi värnar om det förtroendet och det stöd som vår verksamhet har och har haft.
Den senaste tiden har en av våra medarbetare, Tommy Dahlman, också chefredaktör för tidningen Inblick, varit utsatt för mycket stark kritik och till och med kvalificerat förtal uttryckt i så kallat näthat. Det förekommer också vad som förefaller vara en organiserad kampanj mot personen Dahlman i olika nätsajter.
Pressen har varit stark på Tommy Dahlman och hans familj. Detta har med stor sannolikhet lett till delvis ogenomtänkta och klandervärda handlingar från Dahlmans sida. I veckan avslöjade medier att Dahlman greps av polis efter att ha kört berusad. Detta har, tills det nu avslöjats, varit okänt för ledningen i Inblick och Kanal 10.

Kanal 10 står för en entydig evangelisk förkunnelse som både påverkar den enskilde individens etik och handlingar, men också hela samhällets utveckling. Inställning och förhållningssätt till alkohol och droger är därför glasklar för oss. Vår verksamhet utgår från en livsstil där detta inte kan ingå. Tvärtom vill vi även med vår programverksamhet hjälpa människor att bli fria från alkoholberoende.

I den situation som nu uppstått vill kanalens ledning ge Tommy Dahlman en tid för eftertanke och rehabilitering.
Vi har hittills och hoppas på att i framtiden fullt ut åter kunna ta till vara Tommy Dahlmans kompetens och särskilda kallelse. Därför har ledningen i samråd med Dahlman kommit överens om att han fram till sommaren tar en ”time out” från sitt arbete som chefredaktör och medverkan i kanalens direkta programverksamhet.
Under tiden kommer chefredaktörsskapet för Inblick att upprätthållas av Ruben Agnarsson, koncernens vvd och tillika operativ chef för dotterbolaget, Kanal 10 Norge. Denna förändring kommer att i första hand gälla fram till halvårsskiftet.

Från ledningens sida vill vi ge Tommy Dahlman allt stöd i förbön, samtal och olika andra arbetsuppgifter. Vår kristna hållning är inte att vara domare, men stötta och hjälpa där stöd och hjälp både önskas och behövs.
Vi vill med dessa temporära  förändringar av vår verksamhet vädja till våra tittares och stödjares fortsatta förtroende, samtidigt som vi vädjar om era förböner både för Inblick, Kanal 10 och för Tommy Dahlman med familj.

Börje Claesson
Ansvarig utgivare för Inblick

Ytterligare information lämnas av:

Ruben Agnarsson
Tf Chefredaktör Inblick
Mobil 0708 - 293730

Spelet_bakom_DNs_mediedrev
jun 13, 2019
En telefonintervju som refuseras. Skriftliga svar som stympas. Centrala fakta som helt och hållet utelämnas. Inblick har kartlagt Dagens Nyheters och Sigrid Melchiors kampanjjournalistik mot Lars Adaktusson dagarna innan EU-valet.
jun 13, 2019
VM-festen i Frankrike har börjat och de svenska damerna är laddade för ett nytt mästerskap, dock väljer världens bästa fotbollsspelare, norskan Ada Hegerberg att bojkotta VM på grund av en konflikt med det norska förbundet. – Sverige borde ha goda chanser att gå vidare till åttondelsfinal med tanke på det rutinerade laget man har, säger fotbollstränaren Øyvind Ottersen till Inblick
jun 13, 2019
– Vi håller på att bränna ut de duktigaste människorna som vi har i samhället, sade samtalsterapeuten Karin Wennerlöf under en föreläsning om utmattningssyndrom förra veckan.
jun 07, 2019
Åsa Axelsson blev sjukskriven för utmattning och insåg att familjen gick ekonomiskt plus efter att hon slutat arbeta. Nu kunde hon lägga tiden på att lappa och laga kläder till de fyra barnen, odla sina egna grönsaker och baka sina egna bullar. Dessutom fick hon ett liv som hon trivdes med.
jun 07, 2019
Det har uppstått en klyfta mellan Centerpartiet och Kristdemokraterna. Efter den hårda och stundom smutsiga EU-valrörelsen, väljer Centern att fördjupa samarbetet med regeringen genom att rädda statsrådet Annika Strandhäll från en misstroendeförklaring. – Det finns en borgerlig värdegemenskap vad gäller ekonomisk politik som väger tyngre än allt annat, säger Per Gudmundson till Inblick.
jun 07, 2019
Sveriges familje- och samlevnadspolitik har resulterat i höga aborttal, en skenande sexualbrottslighet, få födslar och en åldrande befolkning där andelen arbetsföra minskar kraftigt. Ändå satsar nu Sverige stora resurser på att exportera den svenska modellen till omvärlden.
maj 31, 2019
Mer än 15 år efter Knutbydåden, hemlighåller polisen uppgifter om Farid Lamrani, som var Sara Svenssons vapenkurir, vapeninstruktör och bostadsvärd veckorna innan mordet. Detta trots att Sara Svensson upplevde sig hotad av kretsen kring Farid Lamrani och uppmanades av dem att ljuga för polisen om mordvapnets ursprung.
maj 31, 2019
Svenska resebolag tjänar pengar på ungdomars och framförallt studenters resor till solen, med fri alkohol som lockbete. Nu slår spanjorer larm om nordiska ungdomars dryckesvanor. – Vi märker av att en del ungdomar, framförallt från Storbritannien som festar, säger Arne Solhaug till Inblick.
maj 23, 2019
När församlingsmedlemmar 15 år efter Knutby-dramat börjar prata kan de verkliga mordmotiven börja sippra fram. Fram tills nu har en rädsla för repressalier förhindrat avslöjanden om dramats kopplingar till kriminella kretsar och till polisens informatörsverksamhet.
maj 23, 2019
Lettland blev medlemmar i EU 2004 och sedan dess har mycket i landet utvecklats till det bättre och många yngre flyttat och fått det bättre i Norden eller England. – Alternativet till EU är Putins Ryssland och det är inget alternativ, säger turistguiden Ira, till Inblick.
maj 23, 2019
Allan Widman, Liberalernas försvarspolitiske talesman är den namnkunnigaste på partiets EU-valsedel sedan första namnet Cecilia Wickström, under dramatiska former petades från listan. – Jag står till förfogande om jag får väljarnas förtroende och det inte kommer annat emellan, säger han till Inblick.