Navigera till koncernens hemsidor
LOGGA IN
Inblicks facebook sida Inblicks Twitter sida

”Maria-böner anstötliga för evangelisk kristendom”

Ruben Agnarsson | 18 feb , 2016
Strax efter nyheten om Ulf Ekmans konvertering till katolska kyrkan samlades kyrkans nordiska biskopar till en ”högtidlig vigning av våra nordiska länder till Jungfru Marias obefläckade Hjärta”. – Dessa invigningar är exempel på hur stark Maria-kulten är i romersk-katolska kyrkan. Formuleringarna är ju anstötliga för evangelisk kristendom, säger teologen Anders Gerdmar.
2016_v7---NYHET-1---STOR

Inblick frågade Anders Gerdmar, grundare av och rektor för Skandinavisk teologisk högskola, vad det innebär rent teologiskt att katolska kyrkans nordiska biskopar inviger "våra nordiska länder till Jungfru Marias obefläckade Hjärta”.
– Det är en viktig del av romersk-katolsk teologi att Maria nu finns i himlen  med kropp och själ och manar gott för de troende, och man ser henne som alla troendes moder. Hennes förbön är kraftigare än någon annans och denna vill man ska komma Nordens länder och folk till del, förklarar Anders Gerdmar.
Han beskriver hur överlåtandet av hela världen till Marias obefläckade hjärta har gjorts av ett antal påvar sedan 1942, men började med en Mariauppenbarelse i portugisiska Fatima 1917 där Maria säger att Ryssland skulle konsekreras till det obefläckade hjärtat, och senast av påven Franciskus 2013. 
– Överlåtandet av Norden till Marias obefläckade hjärtat är en del av samma rörelse, fortsätter Gerdmar.

Stark Maria-kult

– Dessa invigningar av olika länder och världen till ”Marias obefläckade hjärta” är exempel på hur stark Maria-kulten är i romersk-katolska kyrkan. Formuleringarna i de böner som används är ju anstötliga för evangelisk kristendom.
Han hänvisar till katolska kyrkans egen beskrivning av invigningen:
”Invigningen till Guds moder är ett totalt givande av en själv, för hela livet och för hela evigheten, enligt Pius XII, och en gåva som inte är någon ren formalitet eller något sentimentalt, men något effektivt, som omfattar hela det kristna, marianska, livets intensitet och syftar till förening med Jesus, under Marias vägledning”. 
– Att man refererar till Jesus blir närmast en dimridå, eftersom betoningen är så enormt stark på Maria, konstaterar Anders Gerdmar.

Svängt 180 grader

Ulf Ekman kritiserade påven Johannes Paulus Sverigebesök 1989, då påven hade samma ärende. Nu har Ulf Ekman tydligt tagit ställning för katolska kyrkans Maria-dogm och har dessutom Johannes Paulus som skyddshelgon. 

Hur kommenterar du det och vad innebär detta för den katolska kyrkans närmande till de lutherska kyrkorna i Norden?

– Ekman har ju bett om förlåtelse för de handlingar som riktades emot påvens inflytande i Sverige som han ledde för 25 år sedan. Att han svängt 180 grader i frågan är mycket märkligt, liksom att han idag både erkänner kanoniseringen av Johannes Paulus II och har honom som skyddshelgon, säger Anders Gerdmar. 
– Jag tror att romersk-katolska kyrkan vill införliva den nordiska kristenheten i kyrkan, då den romersk-katolsk kyrkosynen verkligen menar att romersk-katolska kyrkan är Jesu Kristi kyrka. Jag har svårt att tro att påvens besök i samband med reformationsjubileet betyder en verklig omvändelse. I så fall måste man ändra en stor läroöverbyggnad och ta itu både med sin kyrkosyn som utesluter andra kristna från fullheten och synen på Maria. 
– För romersk-katolska kyrkan är detta en lång resa och den kommer inte av vara klar på mycket lång tid, om man ens vill göra resan. Romersk-katolska kyrkans agerande i Sverige på senare tid med både Ekmans konversion och agerandet på Berget talar ett helt annat språk än enhetens, menar Gerdmar.

Ruben Agnarsson
ruben@inblick.se


--

Ulf Ekman förklarar sin omsvängning


Ulf Ekman har varit mycket kategorisk i sitt försvar för Livets ord, nu är han lika tvärsäker i sitt försvar för den katolska kyrkans lära. Hur förklarar han själv detta motsägelsefulla beteende?

Ulf Ekman börjar med att beskriva hur det har varit en stor glädje att med Guds nåd och hjälp starta Livets Ord med dess evangeliserande och missionerande fokus. 
– Vi ska alla växa andligen. När vi därför med tiden fick nåd att upptäcka mer i Guds rike och upplevde hur Herren ledde oss 
in i Katolska kyrkan så är det med lika stor glädje som vi delar 
med oss av det vi upptäckt där. Vi är mycket glada över att få vara katoliker, fortsätter han.  
Att Maria-dogmen blivit så viktig när Ulf Ekman i olika katolska medier redogör för varför han närmat dig den katolska kyrkan, förklarar han med att all undervisning om Maria står i omedelbar relation till Jesus Kristus.
– Det är han som är viktigast. Det som den katolska tron lär om Maria har sin grund i det hon tror om Kristus. Utan Jesus Kristus betyder jungfru Maria inte något. Det är i förhållande till honom som hon är viktig. Hon är hans älskade moder och eftersom hon som jungfru har fött vår Frälsare så är hon både unik och speciell och därför äras hon, förklarar Ulf Ekman och hänvisar till bibelstället i Lukas evangelium där Maria säger att ”härefter skall alla släkten prisa mig salig.” 

Heliga Birgitta och Ulf

Ulfs Ekmans fru Birgitta var den som först av de två tog till sig den katolska synen på Maria. Inte minst heliga Birgitta – som också var gift med en man som hette Ulf – har spelat en stor roll för hennes vägval, har hon berättat i katolska medier.
– Heliga Birgitta har betytt mycket för Sverige, men ofta har vi svenskar inte ägnat henne någon större uppmärksamhet. När man firade 700-årsminnet av hennes födelse 2003 blev det därför intressant att läsa mer om henne, förklarar Ulf Ekman.
– Som vi beskriver i vår bok ”Den stora Upptäckten” blev det en teologisk upptäcktsfärd att också följa hennes livsväg. Att hennes man råkar heta Ulf är ju lite festligt och intressant, men har ingen betydelse för vår egen vandring. 

Kritiserad påve blev skyddshelgon

I tidningen Magazinet inför påvens besök i Uppsala 1989 skrev Ulf Ekman: ”Frågan är hur många människor som genom madonna-tillbedjan har gått evigt förlorade, istället för att genom tron på Jesus allena, komma till himlen”.
Nu är samme påve hans skyddshelgon. 

Hur förklarar du denna omsvängning?
– Som jag mer i detalj beskriver i vår bok så har det varit en lång resa som spänner över många år. Vi har nog alla under åren fått revidera vissa uppfattningar och ändra oss. Det vore konstigt annars. För mig var det ödmjukande att se min egen okunskap på många områden och att upptäcka vad lite jag egentligen visste om Johannes Paulus II. 
– När man läser om hans heroiska kamp emot nazism och kommunism, hur han kämpat emot anti-semitism och fick medverka till att rasera Järnridån, då kan man inte annat än att bli djupt imponerad över hans tro och hans mod. 
– För mig är han ett stort föredöme, en kristen hjälte i vår moderna tid vars tro är värd att efterfölja. För mig är det viktigt att framhålla att det är Jesus och endast han som är vår Frälsare. Det är igenom honom och det fullbordade verk han utförde på korset som vi blir frälsta. Det är genom att höra evangeliet och tro på honom som vi kan, av nåd, få en personlig relation till Gud.  

Ruben Agnarsson
ruben@inblick.se


--

Gästkrönika, Sven Nilsson:


Påven och reformationen



Påvens besök i Lund är en förberedelse för en gemensam manifestation längre fram i höst till minne av den lutherska reformationen för 500 år sedan. Den Romersk-katolska kyrkan har under lång tid förberett sig för detta genom att föra en dialog med lutherska teologer om vad det egentligen var som Luther protesterade emot. 

Idag verkar det som om den avgörande frågan gällde Luthers övertygelse om rättfärdiggörelse genom ”tron allena” och att ”skriften allena” är grunden för kyrkans tro i motsats till Katolska kyrkans hävdande av traditionen som en fortsatt auktoritativ uppenbarelse. På dessa två punkter menar man från katolskt håll att man nått ett samförstånd med den Lutherska Kyrkan och att protestantismen därför är ett övervunnit stadium. 
En minst lika viktig del av reformationen gällde frågan om vad den kristna församlingen – ekklesia – egentligen är. Den unge Luther gick väldigt långt i sin radikalitet, och man kan tolka vissa delar av hans förkunnelse som att han ifrågasatte både barndopet och kyrkan som institution. 
Hans nitälskan för en sann evangelisk kyrka fick honom att vända sig mot påvekyrkans institutionella väsen, ett korrupt prästerskap, religiös kontroll av människors samveten och politisk manipulation. Han var misstänksam mot själva begreppet kyrka. 
På grund av politiska omständigheter såg han sig till sist tvingad att anpassa sig till en organisatorisk ordning som i stort sett motsvarade den Katolska kyrkans. Den Lutherska kyrkan har sedan dess stått för en tydligare evangelisk teologi, men till sin struktur är den av samma väsen som Katolska kyrkan. 

Reformationen väckte den centrala frågan; vad är de troendes gemenskap som ekklesia, Jesu Kristi församling? Är ekklesia en mänsklig organisation eller den Helige Andes gemenskap mellan Jesu lärjungar? Kristenhetens historia visar att varje försök till att institutionalisera den Helige Andes gemenskap, korrumperar det kristna lärjungaskapets djupaste innebörd. Den apostoliska församlingen har aldrig varit och kan aldrig definieras som en religiös institution i likhet med den Romersk-katolska kyrkan.
Alla institutionskyrkor tenderar över tid att formalisera tron i religiösa beteendemönster och sakrala handlingar. Därför ser vi hur de historiska kyrkorna över tid utvecklat mer eller mindre mystiska ritualer för att konkretisera trons innehåll. Det man kallar det ”sakrala livet” riskerar att föra människor in i ett religiöst liv där Jesus som person blir overklig och Guds närvaro reduceras till en andaktsskapande atmosfär. 
Genom att också dopet och nattvarden införlivats i det religiösa konceptet, har dessa av Jesus anbefallda handlingar förlorat mycket av sitt ursprungliga syfte. Nattvarden används som ett medel för att uppnå enhet istället för att proklamera den förverkligade enheten genom Jesu blod. 
Dopet som från början var ett tecken på ett begynnande lärjungaskap används i de institutionella historiska kyrkorna som ett medel att definiera medlemskapet i en kyrklig organisation.
Att denna organisation försäkrar att de döpta blir Guds barn på grund av den utförda handlingen är naturligtvis ett allvarligt missförstånd. Att alla dessa döpta sedan skulle kunna sägas utgöra ”den levande Gudens församling” i Nya Testamentets mening visar på ett ännu djupare missförstånd. 

Inför det kommande reformationsjubileet borde vi aktualisera friförsamlingsrörelsens reformatoriska arv med större frimodighet. Det betyder inte att vi tar avstånd från Jesustroende bröder och systrar inom kyrkoorganisationer av olika slag, men vi hävdar att det inte är medlemskapet i en viss kyrka som identifierar oss som kristna – det är tron på Kristus allena. 
Vi gläder oss över att den pågående andeutgjutelsen berört stora delar av den Katolska kyrkan. Det har skapat nya öppningar för genuina möten över traditionsgränserna. Men den Romersk-katolska kyrkan är ingen entydig företeelse. Man måste kunna skilja på vad som är kyrkan i betydelsen av en gemenskap mellan levande kristna – och den Katolska kyrkan som ett politiskt projekt. Ingen förnekar kyrkans betydelse som ett kärl för andligt liv genom historien. Inte heller ringaktar vi den betydelse den har idag för att försvara väsentliga delar av kristen tro.

Som politiskt projekt har den dock visat sig vara sårbar och riskerar att hamna i ett korrupt förhållande till den världsliga makten – det som i Uppenbarelseboken kallas ”skökoväsen”. 
Att formalisera enheten i en kyrkorättslig struktur som till exempel Katolska kyrkan är inte vägen till att förverkliga Andens enhet. Jag tror att vi står inför ett mycket mer djupgående verk genom den Helige Ande. Därför är den pågående Andeutgjutelsen av signifikant betydelse inför framtiden som ett tecken för den enhet som Gud själv föder fram. 
Jag är övertygad om att inte heller de historiska kyrkorna förblir oberörda av denna förändringsprocess. Kärleken till varandra över traditionsgränser är en realitet i sig själv och får sitt konkreta uttryck i personliga möten. Detta växande folkmedvetande får inte exploateras i kyrkopolitiska syften. 
Kärleken till varandra bygger en andligt organisk struktur i trons lydnad till Guds ord. Enhet kan man inte ansluta sig till på ett formellt sätt. Det är en pågående process med livet som insats för ”syskonen” i den lokala församlingen. Den har alltid funnits genom historien sedan apostlarnas dagar och den har bärkraft också idag. 

Sven Nilsson


Fakta: Sven Nilsson
Sven Nilsson var verksam som pastor i Örebromissionen (i dag en del av EFK) från 1947 och framåt. Under 1960-talet arbetade  han med ekumeniska frågor i Frikyrkliga studieförbundet och upplevde därefter en personlig andlig förnyelse genom den karismatiska väckelsen. Vid konferensen i Katarina kyrka 1981 framförde han ett uppmärksammat budskap om kristen enhet, om låta troheten mot Jesus Kristus vara överordnad lojaliteterna mot kyrkosamfunden. Sven Nilsson avslutade sin pastorstjänst i Filadelfiaförsamlingen i Örebro 1985 och deltog därefter i det pionjärprojekt som ledde fram till en ny församlingsbildning, Kristet Center i Örebro, i augusti 1995.
 

 
eBlick
Kvinnoregister_och_Nodvarn_avslojar_poliskultur
feb 14, 2019
Polisens Särskilda utredningar schabblade bort anmälningarna mot sitt eget illegala kvinnoregister och anmälde den polis som tog initiativ till metoo-uppropet #nödvärn. – Användes det hårt kritiserade kvinnoregistret av vissa poliser inom Stockholmspolisen för att komma i kontakt med utsatta kvinnor, undrar Karin, som Inblick skrev om förra veckan.
eBlick
feb 14, 2019
Donald Trump höll nyligen sitt årliga tal till nationen; ”The State of the Union”. I talet pratade han om Amerikas stolta historia, den starka ekonomin, vikten av en enad nation med säkra gränser och värdesättandet av mänskligt liv.
eBlick
feb 14, 2019
Den polarvirvel med extrem kyla som meteorologerna varnat för drog nyligen in över USA:s norra delstater. Hittills har minst åtta dödsfall kopplats till köldvågen och i flera stater visade kvicksilvret de lägsta temperaturerna på flera generationer – med mer än 40 minusgrader. – Det svenska köldrekordet ligger på minus 52,6 grader. Det mättes upp i Vuoggatjålme 2 februari 1966, berättar SVT-meteorologen John Pohlman för Inblick.
eBlick
feb 07, 2019
Enligt en undersökning som SOS Alarm gjort är det bara två procent som ringt krisinformationsnumret 113 13. – Ju fler som känner till 113 13, desto mer kan vi avlasta nödnumret 112 vid allvarliga händelser, säger Björn Skoglund, tjänsteägare för 112 och krisberedskap vid SOS Alarm.
eBlick
feb 07, 2019
Totalitära åsikter hos miljöaktivister ges nu utrymme i Sverige. Miljödebattörer och klimataktivister gör gemensam sak och kräver att klimatdiktatur införs. ”Gröna” åsikter har varit ett centralt tema för fascister och nationalsocialister: Hitler använde exempelvis miljö- och djurrättsfrågor för att gripa makten.
eBlick
feb 07, 2019
En röntgenundersökning av höft och svank som visar på skelettskador som överensstämmer med det våld som Karin beskrev för polis och läkare i samband med en våldtäktsanmälan mot en polis i augusti 2008, har fått henne att anmäla polisen på nytt, eftersom brotten grov våldtäkt och grov misshandel inte är preskriberade.
eBlick
jan 31, 2019
En rad avslöjanden om övergrepp mot barn av katolska präster i bland annat Sydamerika, Australien och USA har fått Vatikanen att anordna en biskopskonferens nu i februari. Och i Sverige har Stockholms katolska stift sedan den 1 januari i år tillsatt ett barnskyddsombud för att bevaka skyddet för barn och ungdomar mot sexuella övergrepp inom kyrkans verksamhet.
eBlick
jan 31, 2019
Rättegångar mot höga polischefer som blivit korrupta pågår nu både i Norge och i Finland. En jury i Norge menade i måndags att den norske narkotikapolisen Eirik Jensen var skyldig till grov korruption och i Finland.
eBlick
jan 31, 2019
Det som skrämmer Susanna Kokkonen, som doktorerat på Förintelsen, är den lätthet och sorglöshet som det tyska samhället förändrades med. – Ett steg i fel riktning, en ny lag, en aningslös människa som väljer fel, det är allt som behövs. Vi tänker att det inte kan hända igen, men det var det som hände i Tyskland.
eBlick
jan 24, 2019
På söndag är det det 74 år sedan fångarna i koncentrationslägret Auschwitz befriades. Nils Skogstads pappa Iver förde 500 flyktingar från Norge i säkerhet över gränsen till Sverige mellan 1940 och 1944. En av dessa var kulturkritikern Mona Levin. – Det är viktigt att vi bekämpar alla former av antisemitism och aldrig glömmer Förintelsen, säger Mona till Inblick.
eBlick
jan 23, 2019
Den 28 februari är det 33 år sedan Sveriges statsminister Olof Palme mördades. I december kom en ny bok om Palmemordet ut, signerad av deckarförfattaren Anders Jallai. Boken, som toppar försäljningslistorna, har Inblick som källa och pekar ut UD som mörkläggare av mordutredningen och Sovjet som ansvarigt för mordet.