Navigera till koncernens hemsidor
LOGGA IN
Inblicks facebook sida Inblicks Twitter sida

”Maria-böner anstötliga för evangelisk kristendom”

Ruben Agnarsson | 18 feb , 2016
Strax efter nyheten om Ulf Ekmans konvertering till katolska kyrkan samlades kyrkans nordiska biskopar till en ”högtidlig vigning av våra nordiska länder till Jungfru Marias obefläckade Hjärta”. – Dessa invigningar är exempel på hur stark Maria-kulten är i romersk-katolska kyrkan. Formuleringarna är ju anstötliga för evangelisk kristendom, säger teologen Anders Gerdmar.
2016_v7---NYHET-1---STOR

Inblick frågade Anders Gerdmar, grundare av och rektor för Skandinavisk teologisk högskola, vad det innebär rent teologiskt att katolska kyrkans nordiska biskopar inviger "våra nordiska länder till Jungfru Marias obefläckade Hjärta”.
– Det är en viktig del av romersk-katolsk teologi att Maria nu finns i himlen  med kropp och själ och manar gott för de troende, och man ser henne som alla troendes moder. Hennes förbön är kraftigare än någon annans och denna vill man ska komma Nordens länder och folk till del, förklarar Anders Gerdmar.
Han beskriver hur överlåtandet av hela världen till Marias obefläckade hjärta har gjorts av ett antal påvar sedan 1942, men började med en Mariauppenbarelse i portugisiska Fatima 1917 där Maria säger att Ryssland skulle konsekreras till det obefläckade hjärtat, och senast av påven Franciskus 2013. 
– Överlåtandet av Norden till Marias obefläckade hjärtat är en del av samma rörelse, fortsätter Gerdmar.

Stark Maria-kult

– Dessa invigningar av olika länder och världen till ”Marias obefläckade hjärta” är exempel på hur stark Maria-kulten är i romersk-katolska kyrkan. Formuleringarna i de böner som används är ju anstötliga för evangelisk kristendom.
Han hänvisar till katolska kyrkans egen beskrivning av invigningen:
”Invigningen till Guds moder är ett totalt givande av en själv, för hela livet och för hela evigheten, enligt Pius XII, och en gåva som inte är någon ren formalitet eller något sentimentalt, men något effektivt, som omfattar hela det kristna, marianska, livets intensitet och syftar till förening med Jesus, under Marias vägledning”. 
– Att man refererar till Jesus blir närmast en dimridå, eftersom betoningen är så enormt stark på Maria, konstaterar Anders Gerdmar.

Svängt 180 grader

Ulf Ekman kritiserade påven Johannes Paulus Sverigebesök 1989, då påven hade samma ärende. Nu har Ulf Ekman tydligt tagit ställning för katolska kyrkans Maria-dogm och har dessutom Johannes Paulus som skyddshelgon. 

Hur kommenterar du det och vad innebär detta för den katolska kyrkans närmande till de lutherska kyrkorna i Norden?

– Ekman har ju bett om förlåtelse för de handlingar som riktades emot påvens inflytande i Sverige som han ledde för 25 år sedan. Att han svängt 180 grader i frågan är mycket märkligt, liksom att han idag både erkänner kanoniseringen av Johannes Paulus II och har honom som skyddshelgon, säger Anders Gerdmar. 
– Jag tror att romersk-katolska kyrkan vill införliva den nordiska kristenheten i kyrkan, då den romersk-katolsk kyrkosynen verkligen menar att romersk-katolska kyrkan är Jesu Kristi kyrka. Jag har svårt att tro att påvens besök i samband med reformationsjubileet betyder en verklig omvändelse. I så fall måste man ändra en stor läroöverbyggnad och ta itu både med sin kyrkosyn som utesluter andra kristna från fullheten och synen på Maria. 
– För romersk-katolska kyrkan är detta en lång resa och den kommer inte av vara klar på mycket lång tid, om man ens vill göra resan. Romersk-katolska kyrkans agerande i Sverige på senare tid med både Ekmans konversion och agerandet på Berget talar ett helt annat språk än enhetens, menar Gerdmar.

Ruben Agnarsson
ruben@inblick.se


--

Ulf Ekman förklarar sin omsvängning


Ulf Ekman har varit mycket kategorisk i sitt försvar för Livets ord, nu är han lika tvärsäker i sitt försvar för den katolska kyrkans lära. Hur förklarar han själv detta motsägelsefulla beteende?

Ulf Ekman börjar med att beskriva hur det har varit en stor glädje att med Guds nåd och hjälp starta Livets Ord med dess evangeliserande och missionerande fokus. 
– Vi ska alla växa andligen. När vi därför med tiden fick nåd att upptäcka mer i Guds rike och upplevde hur Herren ledde oss 
in i Katolska kyrkan så är det med lika stor glädje som vi delar 
med oss av det vi upptäckt där. Vi är mycket glada över att få vara katoliker, fortsätter han.  
Att Maria-dogmen blivit så viktig när Ulf Ekman i olika katolska medier redogör för varför han närmat dig den katolska kyrkan, förklarar han med att all undervisning om Maria står i omedelbar relation till Jesus Kristus.
– Det är han som är viktigast. Det som den katolska tron lär om Maria har sin grund i det hon tror om Kristus. Utan Jesus Kristus betyder jungfru Maria inte något. Det är i förhållande till honom som hon är viktig. Hon är hans älskade moder och eftersom hon som jungfru har fött vår Frälsare så är hon både unik och speciell och därför äras hon, förklarar Ulf Ekman och hänvisar till bibelstället i Lukas evangelium där Maria säger att ”härefter skall alla släkten prisa mig salig.” 

Heliga Birgitta och Ulf

Ulfs Ekmans fru Birgitta var den som först av de två tog till sig den katolska synen på Maria. Inte minst heliga Birgitta – som också var gift med en man som hette Ulf – har spelat en stor roll för hennes vägval, har hon berättat i katolska medier.
– Heliga Birgitta har betytt mycket för Sverige, men ofta har vi svenskar inte ägnat henne någon större uppmärksamhet. När man firade 700-årsminnet av hennes födelse 2003 blev det därför intressant att läsa mer om henne, förklarar Ulf Ekman.
– Som vi beskriver i vår bok ”Den stora Upptäckten” blev det en teologisk upptäcktsfärd att också följa hennes livsväg. Att hennes man råkar heta Ulf är ju lite festligt och intressant, men har ingen betydelse för vår egen vandring. 

Kritiserad påve blev skyddshelgon

I tidningen Magazinet inför påvens besök i Uppsala 1989 skrev Ulf Ekman: ”Frågan är hur många människor som genom madonna-tillbedjan har gått evigt förlorade, istället för att genom tron på Jesus allena, komma till himlen”.
Nu är samme påve hans skyddshelgon. 

Hur förklarar du denna omsvängning?
– Som jag mer i detalj beskriver i vår bok så har det varit en lång resa som spänner över många år. Vi har nog alla under åren fått revidera vissa uppfattningar och ändra oss. Det vore konstigt annars. För mig var det ödmjukande att se min egen okunskap på många områden och att upptäcka vad lite jag egentligen visste om Johannes Paulus II. 
– När man läser om hans heroiska kamp emot nazism och kommunism, hur han kämpat emot anti-semitism och fick medverka till att rasera Järnridån, då kan man inte annat än att bli djupt imponerad över hans tro och hans mod. 
– För mig är han ett stort föredöme, en kristen hjälte i vår moderna tid vars tro är värd att efterfölja. För mig är det viktigt att framhålla att det är Jesus och endast han som är vår Frälsare. Det är igenom honom och det fullbordade verk han utförde på korset som vi blir frälsta. Det är genom att höra evangeliet och tro på honom som vi kan, av nåd, få en personlig relation till Gud.  

Ruben Agnarsson
ruben@inblick.se


--

Gästkrönika, Sven Nilsson:


Påven och reformationen



Påvens besök i Lund är en förberedelse för en gemensam manifestation längre fram i höst till minne av den lutherska reformationen för 500 år sedan. Den Romersk-katolska kyrkan har under lång tid förberett sig för detta genom att föra en dialog med lutherska teologer om vad det egentligen var som Luther protesterade emot. 

Idag verkar det som om den avgörande frågan gällde Luthers övertygelse om rättfärdiggörelse genom ”tron allena” och att ”skriften allena” är grunden för kyrkans tro i motsats till Katolska kyrkans hävdande av traditionen som en fortsatt auktoritativ uppenbarelse. På dessa två punkter menar man från katolskt håll att man nått ett samförstånd med den Lutherska Kyrkan och att protestantismen därför är ett övervunnit stadium. 
En minst lika viktig del av reformationen gällde frågan om vad den kristna församlingen – ekklesia – egentligen är. Den unge Luther gick väldigt långt i sin radikalitet, och man kan tolka vissa delar av hans förkunnelse som att han ifrågasatte både barndopet och kyrkan som institution. 
Hans nitälskan för en sann evangelisk kyrka fick honom att vända sig mot påvekyrkans institutionella väsen, ett korrupt prästerskap, religiös kontroll av människors samveten och politisk manipulation. Han var misstänksam mot själva begreppet kyrka. 
På grund av politiska omständigheter såg han sig till sist tvingad att anpassa sig till en organisatorisk ordning som i stort sett motsvarade den Katolska kyrkans. Den Lutherska kyrkan har sedan dess stått för en tydligare evangelisk teologi, men till sin struktur är den av samma väsen som Katolska kyrkan. 

Reformationen väckte den centrala frågan; vad är de troendes gemenskap som ekklesia, Jesu Kristi församling? Är ekklesia en mänsklig organisation eller den Helige Andes gemenskap mellan Jesu lärjungar? Kristenhetens historia visar att varje försök till att institutionalisera den Helige Andes gemenskap, korrumperar det kristna lärjungaskapets djupaste innebörd. Den apostoliska församlingen har aldrig varit och kan aldrig definieras som en religiös institution i likhet med den Romersk-katolska kyrkan.
Alla institutionskyrkor tenderar över tid att formalisera tron i religiösa beteendemönster och sakrala handlingar. Därför ser vi hur de historiska kyrkorna över tid utvecklat mer eller mindre mystiska ritualer för att konkretisera trons innehåll. Det man kallar det ”sakrala livet” riskerar att föra människor in i ett religiöst liv där Jesus som person blir overklig och Guds närvaro reduceras till en andaktsskapande atmosfär. 
Genom att också dopet och nattvarden införlivats i det religiösa konceptet, har dessa av Jesus anbefallda handlingar förlorat mycket av sitt ursprungliga syfte. Nattvarden används som ett medel för att uppnå enhet istället för att proklamera den förverkligade enheten genom Jesu blod. 
Dopet som från början var ett tecken på ett begynnande lärjungaskap används i de institutionella historiska kyrkorna som ett medel att definiera medlemskapet i en kyrklig organisation.
Att denna organisation försäkrar att de döpta blir Guds barn på grund av den utförda handlingen är naturligtvis ett allvarligt missförstånd. Att alla dessa döpta sedan skulle kunna sägas utgöra ”den levande Gudens församling” i Nya Testamentets mening visar på ett ännu djupare missförstånd. 

Inför det kommande reformationsjubileet borde vi aktualisera friförsamlingsrörelsens reformatoriska arv med större frimodighet. Det betyder inte att vi tar avstånd från Jesustroende bröder och systrar inom kyrkoorganisationer av olika slag, men vi hävdar att det inte är medlemskapet i en viss kyrka som identifierar oss som kristna – det är tron på Kristus allena. 
Vi gläder oss över att den pågående andeutgjutelsen berört stora delar av den Katolska kyrkan. Det har skapat nya öppningar för genuina möten över traditionsgränserna. Men den Romersk-katolska kyrkan är ingen entydig företeelse. Man måste kunna skilja på vad som är kyrkan i betydelsen av en gemenskap mellan levande kristna – och den Katolska kyrkan som ett politiskt projekt. Ingen förnekar kyrkans betydelse som ett kärl för andligt liv genom historien. Inte heller ringaktar vi den betydelse den har idag för att försvara väsentliga delar av kristen tro.

Som politiskt projekt har den dock visat sig vara sårbar och riskerar att hamna i ett korrupt förhållande till den världsliga makten – det som i Uppenbarelseboken kallas ”skökoväsen”. 
Att formalisera enheten i en kyrkorättslig struktur som till exempel Katolska kyrkan är inte vägen till att förverkliga Andens enhet. Jag tror att vi står inför ett mycket mer djupgående verk genom den Helige Ande. Därför är den pågående Andeutgjutelsen av signifikant betydelse inför framtiden som ett tecken för den enhet som Gud själv föder fram. 
Jag är övertygad om att inte heller de historiska kyrkorna förblir oberörda av denna förändringsprocess. Kärleken till varandra över traditionsgränser är en realitet i sig själv och får sitt konkreta uttryck i personliga möten. Detta växande folkmedvetande får inte exploateras i kyrkopolitiska syften. 
Kärleken till varandra bygger en andligt organisk struktur i trons lydnad till Guds ord. Enhet kan man inte ansluta sig till på ett formellt sätt. Det är en pågående process med livet som insats för ”syskonen” i den lokala församlingen. Den har alltid funnits genom historien sedan apostlarnas dagar och den har bärkraft också idag. 

Sven Nilsson


Fakta: Sven Nilsson
Sven Nilsson var verksam som pastor i Örebromissionen (i dag en del av EFK) från 1947 och framåt. Under 1960-talet arbetade  han med ekumeniska frågor i Frikyrkliga studieförbundet och upplevde därefter en personlig andlig förnyelse genom den karismatiska väckelsen. Vid konferensen i Katarina kyrka 1981 framförde han ett uppmärksammat budskap om kristen enhet, om låta troheten mot Jesus Kristus vara överordnad lojaliteterna mot kyrkosamfunden. Sven Nilsson avslutade sin pastorstjänst i Filadelfiaförsamlingen i Örebro 1985 och deltog därefter i det pionjärprojekt som ledde fram till en ny församlingsbildning, Kristet Center i Örebro, i augusti 1995.
 

 
eBlick
Lidman (4)
jul 19, 2018
Förskoleupproret visar att den svenska barnomsorgsmodellen har kapsejsat. – Redan för 18 år sedan varnade Barnombudsmannen och sade att förskolan inte hade rätt förutsättningar för att klara sitt uppdrag. Jag upplever att vi är marinerade i socialism, menar Madelein Lidman på Power to Parents 2018
eBlick
jul 19, 2018
Mona Lundin hade fått ett längre vikariat på ett daghem i Örnsköldsvik. Ganska snart upptäckte hon ett flertal allvarliga säkerhetsbrister på avdelningen hon jobbade på. När Mona påtalade detta för sin chef fick hon inte det stöd hon hade hoppats på. Istället blev hon avskedad med omedelbar verkan. I arbetsgivarintyget skrev chefen att Mona saknade samarbetsförmåga. Foto:
eBlick
jul 19, 2018
Den tidigare chefen för Helsingfors narkotikapolis Jari Aarnio misstänks för inblandning i ett mord i Helsingfors år 2003. Han ska ha känt till mordplanerna, men låtit bli att ingripa, enligt finska medier.
eBlick
jul 05, 2018
Tusentals sjukskrivna som fått sin sjukpenning indragen av Försäkringskassan har fått nog. Nu sprider sig protestaktionen #sickasfk på nätets sociala forum. – Tanken är att väcka uppmärksamhet och opinion. Det är valår och opinion skrämmer politiker. Med tillräckligt mycket uppmärksamhet kan de inte längre behandla sjuka människor så här. Då tvingas de ändra sig, säger initiativtagaren Åsa E Melander till Inblick.
eBlick
jun 28, 2018
För att täcka behoven inom framtidens äldreomsorg behöver 146 000 personer nyanställas de närmaste åtta åren. Samtidigt är det redan nu svårt att hitta personer som ska jobba inom äldreomsorgen och de som jobbar där funderar på att sluta.
eBlick
jun 21, 2018
Det är sommarlov och det har precis varit skolavslutningar i Sverige. Av landets skolavslutningar så firar numera bara 35 procent av landets grundskolor dem i kyrkan, trots att 78 procent vill ha kvar skolavslutningarna i kyrkan. – Staten har antagit ett tydligt ateistiskt, sekulärt religionsbegrepp som nedvärderar religion, menar forskaren och universitetslektorn Viktor Aldrin.
eBlick
jun 21, 2018
Uppropet #pressatläge är ett förskoleuppror om situationen i den svenska förskolan. Under två månader i början av det här året har förskoleupproret sammanställt förskolechefers och förskollärares berättelser från hela landet. Uppropet resulterade i en nästan 700 sidor lång larmrapport där personalen återger dramatiska beskrivningar om situationen på Sveriges förskolor.
eBlick
jun 21, 2018
Inför den här veckans internationella yogadag har Indiens premiärminister Narendra Modi släppt filmer med sina dagliga yogaövningar på YouTube. Övningarna genomförs vördnadsfullt inför en buddhastaty och avslutas med det klassiska mantrat ”aum”, ett religiöst uttryck som representerar de hinduiska gudarna Brahma, Vishnu och Shiva.
eBlick
jun 14, 2018
Förra helgen spelade Sveriges Television in programmet Maträddarna under Matsvinnsfestivalen i Malmö. Kockarna Paul Svensson och Tareq Taylor bakade pizza på kasserade råvaror, som de och programledaren Anne Lundberg bjöd festivalbesökarna på. – På världsbasis räknar man med att en tredjedel av all mat som odlas slängs, berättade Anne Lundberg för Inblick.
eBlick
jun 14, 2018
Inför höstens riksdagsval kommer Inblick att intervjua en rad politiker från olika partier i riksdagen. Turen har nu kommit till Daniel Bäckström, riksdagsledamot för Centerpartiet. – Den naiva försvarspolitiken som Sverige fört med skrotandet av försvarsmateriel och nedläggning av förband gick för långt och måste vändas, säger han till Inblick.
eBlick
jun 08, 2018
Lars Stjernkvist är kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande i Norrköping. Han är dessutom något av en galjonsfigur för Socialdemokraterna på riksplanet. I en exklusiv intervju berättar han för Inblick om hur han ser på det kommande valet samt hur hans Sverige ser ut om tio år.