Navigera till koncernens hemsidor

"Det ska vara roligt att springa"

Göran Jacobson / Eva Ruderstam | 09 mar , 2017
Våren börjar sakta men säkert återerövra vårt land och det har därmed blivit dags för många av oss att infria det där nyårslöftet om att börja löpträna regelbundet. Här delar Annelie Westerberg, före detta personlig tränare, med sig av sina bästa löpartips. – Det ska vara roligt att springa. Gå inte ut för hårt i början, är ett av Annelies råd.
Det_ska_vara_roligt_att_springa
Det är mars och temperaturen börjar stiga, ljuset återvänder och fåglarna kvittrar. Därmed inleds utesäsongen för alla som älskar ge sig ut i motionsspåret. Det har även blivit dags för många att infria sina nyårslöften om att börja löpträna regelbundet. 
Men vad ska man tänka på om man aldrig har sprungit tidigare? 
Annelie Westerberg bor i Linköping och har en bakgrund som personlig tränare på ett lokalt gym. I den rollen har hon coachat många träningssugna personer och har en bred erfarenhet av löpning.
Inblick stämde träff med Annelie i ett elljusspår i Vallaskogen, alldeles i utkanten av Linköping, för att prata löpträning.

Vad bör en person som aldrig har sprungit i skogen förut tänka på innan han eller hon ger sig ut i löparspåret för allra första gången?
– Det första man bör tänka på är vilka skor man har. Ett par vettiga löparskor som avlastar trycket på fötterna är mycket viktigt.
– Sedan är det viktigt att inte gå ut för hårt i början. Det ska vara roligt och njutningsfullt att springa. 
– Har man aldrig löptränat tidigare kan det vara bra att börja med promenader innan man växlar upp till att springa intervaller, då man växelvis går fem minuter och springer en minut.
– En annan viktig sak är att inte tänka "nu måste jag löpträna i 30 minuter". Varje minut räknas. Att bara komma ut i motionsspåret är en stor seger i början, oavsett om det är fem minuter eller en timme.

Magiskt tal

Annelie återkommer flera gånger under samtalet till ett "magiskt tal". Talet är 21. 
Hon berättar att om man har varit aktiv i sin träning under 21 dagar så är man igång och har fått in träningen som en rutin. Det handlar om att komma över den första tröskeln.
– Har man varit igång i tre veckor och byggt in den nya rutinen i kroppen så är man beredd att ta nästa steg. Då kan man utöka sin träningsdos och springa längre sträckor. Jag förespråkar intervallträning där man springer en viss sträcka och sedan går en kortare sträcka.
– På så sätt utmanar man sin kropp genom att komma upp i puls och sedan gå ner i puls. Vill man till exempel gå ner i vikt är detta jätteeffektivt.

Maten viktig

Maten är en viktig nyckel till framgång i sin träning. Vetenskapliga undersökningar visar klart och tydligt att det är vad du äter som till 80 procent bidrar till hur effektiv din träning är. Detta gäller självklart även för alla som löptränar.
– För en överviktig person som kommer igång med träningen handlar det mesta om själva inställningen till maten. Många tänker: "Åh, nu har jag kommit igång med träningen så nu kan jag unna mig något extra". Mitt svar är: Nej! Tänk på vad du äter.
– Det viktigaste är att äta regelbundet. Ta en portion istället för tre. Ät frukost, lunch, middag och kanske ett mellanmål bestående av en banan eller någon annan frukt. 
– Fyll på lite extra precis innan löparpasset. Var noga med att äta en sund och varierad kost.
Men om man har slitit i motionsspåret månad efter månad och ändå inte ser något resultat och är på väg att ge upp. Vad ska man göra för att få till en bestående förändring?
– Mitt bästa råd i det läget är att börja titta mer ingående på hur man tränar och vad man äter. Här kan man ta hjälp av en utomstående person, en kompis eller en personlig tränare med kompetensen att kunna bistå med hjälp.
– Att skriva en matdagbok och att föra anteckningar på sin träning är ett mycket bra knep. Använd kompisen eller din personliga tränare som ett bollplank och hitta lösningar till hur du ska kunna gå ner 10 kilo i vikt, springa milen på mindre än 50 minuter eller något annat mål som du har.
– Det finns inga genvägar till goda träningsresultat. En vanlig orsak till att man inte ser några resultat är att man inte varierar sin träning. Man kör samma övningar hela tiden och utmanar därmed inte sin egen kropp.
– När du utmanar, eller lurar, kroppen så utvecklas den. Det är då resultaten kommer. Därför är det så viktigt med att variera sin träning och inte köra på som vanligt varje gång.
Är det någon skillnad mellan att springa på löpbandet på gymmet och att springa i skogen?
– Ja, det är det. När du springer utomhus är det du själv som är motorn och tar dig framåt. När du stannar så stannar du. Men om du stannar på ett löpband så åker du in i väggen. Bandet är motorn som tvingar dig att springa.
– Ska man välja så förespråkar jag att springa utomhus. Det är bättre att det är du och inte ett löpband som är motorn som tar dig framåt.
– Ett löpband kan vara ett bra komplement om vädret inte tillåter utomhuslöpning. Då kan du ju springa på gymmet istället. 
– Men i nio av tio fall så kan du inte skylla på vädret. Ge dig ut och spring i alla fall. Du får ju ingen frisk luft på ett gym.
GÖRAN JACOBSON

Dubbelt så många äldre motionerar

Dubbelt_sa_manga_aldre_motionerar

Allt fler äldre motionerar regelbundet. Dubbelt så många personer över 75 år motionerar varje vecka jämfört med 2008. Det visar ny statistik från Statistiska Centralbyrån.
Utomhusidrott står för en stor del av ökningen.


De senaste åren har antalet svenskar som motionerar vuxit rejält. I måndags presenterade Statistiska Centralbyrån statistik som visar att 72 procent av svenskarna idrottar eller motionerar minst en gång i veckan jämfört med 59 procent år 2008.
Flitigast att motionera och idrotta är ungdomar i åldern 16-24 år. Där motionerar 82 procent varje vecka. Bland unga vuxna, 25-34 år, motionerar 75 procent. Därefter avtar idrottandet successivt för männen, medan kvinnorna fortsäter att vara aktiva. Först i 85-årsåldern har idrottandet minskat markant hos både kvinnor och män.
Jämför man med tidigare statistik är det hos de äldre som de största skillnaderna finns. För de yngsta, 16-24 år, har ökningen sedan 2008 varit marginell. Hos de äldre, över 75 år, har antalet motionärer nästan dubblerats.
Andelen män i åldern 75–84 år som varje vecka motionerar eller idrottar utomhus ökade från 29 procent till 55 procent från 2008 till 2015. För kvinnor i samma ålder var utvecklingen lika kraftig, från 26 procent till 49 procent. Och bland de allra äldsta kvinnorna, 85 år och äldre, har andelen mer än fördubblats, från 10 procent till 26 procent under samma period.
Varför ökningen är så stor vet inte Statistiska Centralbyrån. 
”Kanske handlar det dels om en ökad medvetenhet om motionens betydelse för hälsa och välbefinnande, dels om att de som numera tillhör de äldsta grupperna har fört med sig motionsvanor från då de var yngre”, skriver SCB i en kommentar.
SCB:s statistik visar också att det framför allt är utomhusidrotten som ökar. 60 procent av männen och 66 procent av kvinnorna idrottade utomhus varje vecka 2015, samtidigt som 40 respektive 41 procent idrottade inomhus.
EVA RUDERSTAM
 
 
Foraldrarkarlek_vann_over_diagnosen
mar 23, 2017
I tisdags bar miljontals personer omaka strumpor för att hylla personer med Downs syndrom. I Sverige har det skett en attitydförändring hos föräldrar som väntar barn med Downs syndrom. – Det har under tio år svängt från att man inte har några förkunskaper eller förebilder alls. Idag har många föräldrar positiva referenser och har sett positiva saker, berättar Jessica Steje på Svenska Downföreningen.
mar 23, 2017
Minst 50 barn och ungdomar under 18 år misstänks ha fallit offer för människohandel i Sverige förra året. En ökning från 32 året innan, enligt en rapport från Nationella metodstödsteamet mot prostitution och människohandel. De flesta tros ha blivit utnyttjade för sexhandel och tiggeri. Mörkertalet tros enligt bedömare dock vara betydligt större.
mar 16, 2017
När Storbritannien lämnar EU kan det komma att innebära förändringar för svenska privatpersoner och företag i landet. Det är först i samband med utträdesförhandlingarna som parterna kommer att veta vad utträdet betyder för företag och enskilda EU-medborgare. Storbritanniens ambassadör David Cairns poängterar att britterna vill behålla en god relation med EU när utträdesprocessen påbörjas och när utträdet genomförts 2019.
mar 09, 2017
Våren börjar sakta men säkert återerövra vårt land och det har därmed blivit dags för många av oss att infria det där nyårslöftet om att börja löpträna regelbundet. Här delar Annelie Westerberg, före detta personlig tränare, med sig av sina bästa löpartips. – Det ska vara roligt att springa. Gå inte ut för hårt i början, är ett av Annelies råd.
mar 02, 2017
I fjol skedde 3 632 fler giftermål och 1 094 färre skilsmässor än året innan i Sverige, visar färsk statistik från Statistiska Centralbyrån (SCB). Antalet samkönade par som gifter sig har nästan halverats medan andelen skilsmässor i samkönade relationer har ökat dramatiskt; bland kvinnor hela 78 procent i jämförelse med antalet vigda.
mar 02, 2017
Nya undersökningar visar att svenskarna är dåligt förberedda på kriser. Men det finns undantag. Preppern Karl ser till att det alltid finns mat och vatten hemma, samt möjlighet att värma sitt hus. – Har man ett kilo pasta, några konservburkar, 30 liter vatten, en ficklampa, ett campingkök så man kan laga till maten och framför allt kunskap, då är man betydligt bättre rustad för vad än livet kastar på en, säger han.
feb 23, 2017
Vad ska regeringen göra för att Sverige inte ska stå utan livsmedel vid en kris? Den frågan ställde Magnus Oscarsson (KD) till landsbygdsministern vid en debatt förra veckan. – Vi behöver få en bättre självförsörjningsgrad och producera betydligt mycket mer livsmedel för att klara oss, inte bara i nutid utan i kristid. Detta är väldigt viktigt, svarade Sven-Erik Bucht (S).
feb 17, 2017
Åtta personer greps i slutet av förra veckan, misstänkta för grovt barnpornografibrott, efter att Nationella insatsstyrkan slagit till mot flera adresser i Mellansverige. I avlyssnade samtal pratar männen om att utnyttja barn från utlandet och om att kidnappa flyktingbarn, eftersom uppmärksamheten kring ett sådant försvinnande inte skulle bli lika stort.
feb 16, 2017
Kocken Leif Mannerström var i förra veckan i Malmö för att prata om vad som döljer sig bakom rubrikerna som han skapat i kvällspressen. Föreläsningssalen var fullsatt och trots Leifs mörka erfarenhet av maten inom svensk vård fanns det även goda exempel på plats i form av kocken på Tubberöds äldreboende som vann White guide senior 2016.
feb 16, 2017
Under tiden som svenska mediers utrikesbevakning i stor utsträckning handlar om Donald Trump, passar Sveriges statsminister och utrikesminister på att besöka Iran och Ryssland. Besöken sker samtidigt som ett missiltest i Iran i slutet av januari enligt USA bröt kärnenergiöverenskommelsen, och parallellt med upptrappade strider i Ukrainas östra del.
feb 09, 2017
Khaled Abu Toameh har arbetat som journalist för både palestinsk-arabiska och israeliska arbetsgivare. Nyligen var han tillsammans med Lars Adaktusson på plats i Europahuset i Stockholm och gav sin syn på hur vinklade västerländska medier är i sin nyhetsrapportering från Israel, Gaza och Västbanken.
Senaste nytt
Senaste blogginläggen
Ruben Agnarsson | 27 mar, 2017
Diana Paduch Abrahamsson | 27 mar, 2017
Bength Gustafson | 19 mar, 2017
Ruben Agnarsson | 15 mar, 2017
Ruben Agnarsson | 07 mar, 2017
Diana Paduch Abrahamsson | 26 feb, 2017
Ruben Agnarsson | 21 feb, 2017
Diana Paduch Abrahamsson | 18 feb, 2017
Diana Paduch Abrahamsson | 11 feb, 2017