Navigera till koncernens hemsidor
LOGGA IN
Inblicks facebook sida Inblicks Twitter sida

Modekunder vill vara först

Maria Johansson | 15 jun , 2017
Den ständiga jakten på de allra senaste trenderna är en tidskrävande och intensiv aktivitet bland unga konsumenter som vill hänga med i de snabba modeväxlingarna – fast-fashion. – Många ser sig själva som kreativa och skapande människor och det får de utlopp för i sin ständiga jakt på den rätta outfiten, säger Emma Samsioe som i veckan disputerade med en ny avhandling om konsumentstrategier.
Modekunder_vill_vara_forst
Den senaste tiden har det talats en del om hållbar konsumtion – att inte köpa mer än vi egentligen behöver. 
Men den tanken biter inte på de mest trendkänsliga klädkonsumenterna. För dem är det fast-fashion som gäller – att vara först med det senaste och hänga med i modets snabba skiftningar.
Klädkedjorna snappar upp nya trender direkt från de stora modehusens kollektioner som visats på catwalken, och produducerar sedan snabbt sina egna varianter av kläderna. För den mest extrema kedjan, spanska Zara, tar det i vissa fall bara två veckor att få ut de nya kläderna i butik. 
Detta skapar en ny snabbhet och omsättning där butikskedjorna ständigt förser kunderna med det allra nyaste och trendigaste. En del klädkedjor är till och med snabbare än modehusen själva att få ut sina kläder i butik.

Jakt på trendigaste stilen

Ute i butikerna möter kläderna de trendkänsliga kunderna, oftast unga kvinnor, som har koll på när de nya kläderna kommer ut. För dem är det viktigt att vara först med det nya.
– De lever som konsumtionssamhället lär. Många ser sig själva som kreativa och skapande människor och det får de utlopp för i sin ständiga jakt på den rätta outfiten, säger Emma Samsioe.
Emma Samsioe har skrivit en avhandling om hur det går till att bli en kompetent konsument, och om de strategier konsumenterna har för att hålla sig uppdaterade.

Viktigt att vara först

För fast-fashion-konsumenterna är det viktig att ständigt ge sig ut i butikerna för att scanna av nyheterna. Det duger inte att beställa på internet och vänta på leverans.
– Då får man inte den direkta tillfredsställelsen av nya trender som man får vid köp, man måste få fatt på det senaste direkt.
För de mest modekänsliga kunderna är det en tävlan med andra konsumenter att vara först ut med det nyaste.
– Det handlar inte om föremålet i sig utan att ha kompetensen att få tag på det senaste snabbare än andra.

Kick att ha ovanligt plagg

Vissa produkter kan också bli attraktiva för att de bara finns i ett begränsat antal. Det ger en kick att komma över just det plagget.
– De trendkänsliga konsumenternas strategi är att lära sig marknadens rytm, och var de ska hitta kläderna. De scannar också av hur folk är klädda på stan.
Emma Samsioes forskning visar att det snabba modet uppmuntrar dessa konsumenter till stategiskt beteende, snabbhet och effektivitet.
M​ARIA JOHANSSON
 
eBlick
Medialognerna_om_Love_and_Hope
feb 22, 2018
Sommaren 2017 gick kvällstidningarna Expressen och Aftonbladet till en gemensam attack mot hjälporganisationen Love and Hopes arbete i Nepal – utan att ha besökt landet. Inblick kan nu som första svenska tidning – på plats i Nepal – rapportera om bakgrunden till att Love and Hope i slutet av 2016 bröt med organisationen Lighthouse. Här följer en berättelse om mordhot, lögner, sextrakasserier, förfalskade intyg och försvunna biståndspengar.
eBlick
feb 22, 2018
En tidigare sexslav är i dag en av Love and Hopes samarbetspartner 3 Angels mest effektiva medarbetare vid gränsen mellan Nepal och Indien, där hon räddar nepalesiska flickor som är på väg till bordeller i Indien. – Hon är den mest kraftfulla räddningsarbetare vi har. Hon vet allt om trafficking, säger terapeuten Sarah Gautam.
eBlick
feb 22, 2018
Efter att Love and Hope bröt med sin samarbetspartner blev reaktionerna från Lighthouse kraftfulla. Svenska medier fångade okritiskt upp dessa reaktioner, utan att ta reda på eller redovisa orsakerna till det ursprungliga beslutet. ”Vår uppfattning är att kritiken mot Love and Hope är en direkt motreaktion på att vi avbröt samarbetet med vår partner Lighthouse Foundation Nepal i december 2016” skriver Love and Hope i ett offentligt uttalande.
eBlick
feb 21, 2018
Ett förfalskat intyg daterat den 11 januari 2017 som påstods fria Lighthouse från alla anklagelser fick stor uppmärksamhet i tidningen Dagen strax efter att Love and Hope bröt med sin samarbetspartner i Nepal. Tarak Dhital, chef på den myndighet som påstods ha skrivit intyget, förnekar att intyget existerar. – Inget sådant brev har officiellt utfärdats av CCWB så dess innehåll är helt och hållet falskt! förklarar han för Inblick.
eBlick
feb 15, 2018
Omkring 70 000 personer råkar ut för så kallad adresskapning varje år. Adresskapning innebär att en främmande person, i de flesta fall en kriminellt belastad person, mantalsskriver sig på din adress – utan att du kan göra något åt det. – När jag ringde till Skatteverket för att fråga om hjälp så fick jag veta att de behövde minst ett halvår innan de kunde hjälpa mig. Jag var förtvivlad och grät i telefonen, men de brydde sig inte om mina tårar utan hänvisade bara till att utredningar av det här slaget inte var prioriterade och att det skulle ta minst sex månader, berättar Elin för Inblick.
eBlick
feb 08, 2018
Kristdemokraterna (Kd) osynliggörs i medier och ligger på rekordlåga opinionssiffror, men partiet har historiskt sett fått högre andel väljare i riksdagsvalet än vad opinionsmätningarna inför valet antyder.
eBlick
feb 08, 2018
Programledaren och tv-profilen Martin Timell tvingades i höstas under mycket uppmärksammade former att lämna alla sina uppdrag på TV4 efter att det i samband med MeToo-uppropet blev känt att det riktats anklagelser om sexuella trakasserier mot honom. Nu slår Timell tillbaka genom att anmäla TV4, SVT och SR till Granskningsnämnden för att dessa namngivit honom och därmed orsakat honom och hans familj publicistisk skada.
eBlick
feb 01, 2018
Ingvar Kamprad har lämnat oss. Vi som bor i Älmhult sörjer denne man som har betytt så oerhört mycket för hela bygden. Vi tänker särskilt mycket på hans familj och den sorg de nu går igenom.
eBlick
feb 01, 2018
Hennes mamma var sprutnarkoman som gick på heroin, hennes biologiska pappa var oförmögen att ta hand om sin dotter och mammans pojkvän hotade den endast treåriga styvdottern till livet. Läs den gripande historien om Josefin, 21, som trots en lång, mörk tunnel av institutionsvistelser, rymningar och tvångsplaceringar i dag har fått ordning på sitt liv.
eBlick
jan 25, 2018
I november 2002 vann hon en av Sveriges största ekobrottframgångar när Svea Hovrätt slog fast att ett antal kändisadvokater hade plundrat ett antal skalbolag, vilket resulterat i att drygt 120 miljoner skattekronor saknades. Gunnel Skeppholm har sedan i våras förgäves försökt att få klarhet i om staten verkligen fick de pengar som stulits från skalbolagen och som skulle täcka skatteskulden på 120 miljoner kronor.
eBlick
jan 25, 2018
I dag, torsdag, frågar Konstitutionsutskottet (KU) ut Säpo om it-läckan i Transportstyrelsen. I centrum står Tuve Skånberg, som i somras begärde att KU skulle kallas in från sin ledighet för att börja jobba med frågan redan i augusti. Inblick träffade riksdagsledamoten som varje morgon och kväll ber att han med sitt exempel ska få gestalta ett liv i Jesu efterföljd.