Navigera till koncernens hemsidor
LOGGA IN
Inblicks facebook sida Inblicks Twitter sida

Butikschef Marlén Lange: "Vi har fått börja tänka om"

Monika Ekström | 12 okt , 2017
Som de flesta butiker i Sverige har Anemonen i Älmhult följt den nya lagen och satt upp information om att använda färre plastpåsar. Det har blivit ett samtalsämne i butiken. – Det är egentligen vår generation som varit sämst och vi har fått börja tänka om, säger Marlén Lange som driver blomsteraffären.
butikschefen_vi_har_fatt_tanka_om

Marlén Lange driver blomsteraffären Anemonen och bredvid kassan sitter en skylt med information om hur plastpåsar påverkar miljön.  
– Vi fick uppmaningen från Svensk handel att vi var tvungna att påtala för kunderna att vi ska försöka tänka på miljön och att man ska spara in på dem och kanske återanvända sina kassarna, berättar Marlén. 
Informationen i kassar och problemet kring plastkassar har lett till många samtal med kunderna. 
– Det pratas ganska mycket om det i butiken. Kunderna är väldigt uppdaterade. 
– En del bryr sig inte alls, men många bryr sig väldigt mycket och tycker att det är ett bra initiativ. 
Marlén berättar att det är de i medelåldern som är mest medvetna. Samtidigt som hon tycker att det är den generationen som varit mest inne på slit- och slängmentaliteten genom åren. 
– Ungdomarna har inte tid att fundera. Jag ska inte säga alla, men många är så. Men de som har kommit upp i livet lite längre är medvetna. 

Annan uppfostran

När det gäller den äldre generationen så har de en helt annan uppfostran och tänker annorlunda, enligt Marlén. 
– De har gärna en tygpåse med sig för de har ett annat tänk från barndomen. 
– Det är egentligen vår generation som varit sämst och vi har ju fått börja tänka om. Jag tror att vi börjar bli mer och mer medvetna om det. 
Själv tycker Marlén att det är viktigt att inte slösa på saker i onödan, men det är inte alla växter som kunden kan få hem på annat sätt än i en plastpåse. 
– Jag tycker det är bra att spara in på kassar. Varför ska vi slösa på sådant vi inte behöver slösa med?
– Sedan har vi produkter där det är svårt att bära iväg i tygpåsar eller papperskassar. Då krävs det en plastpåse för annars åker blomman igenom för det kan vara lite fuktigt. 

Vad tycker du om uppmaningen från Svensk handel?
– Jag tycker det är bra för det får alla butiker att tänka till. Det har varit så självklart att man bara slänger iväg en extraprodukt som kanske egentligen inte behövs när det finns plats i väskan. 
Innan uppmaningen kom tänkte butiken inte på problemet. 
– Vi har så mycket annat att tänka på så vi tänkte bara att det skulle vara enkelt för kunderna att få hem produkten. 
– Men visst har vi också fått oss en eftertanke nu, att man tänker lite annorlunda. 

Vill inte ta betalt

Anemonen vill inte gå så långt som att ta betalt för plastpåsar som exempelvis Lindex och Joy gör. 
– Vi har lite svårt att ta betalt. Ett emballage för att få hem produkten tar vi inte betalt för. Men vi kan inte ge både en inslagning och en påse. Då får man betala. 
Vanligtvis slår personalen in blomman i papper och frågar om kunden kan ta den så. 
Om kunden vill ha en påse försöker de anpassa så att det ändå bara blir ett emballage. 
Marlén ställer sig delvis positiv till att göra som i England där det finns bonusprogram för de som tar med sig egen kasse. 
– Det kan ju vara något att utveckla vidare. Det har jag aldrig hört här i Sverige, berättar hon. 
I Anemonen försöker de först och främst använda papperspåsar och inom kedjan Interflora, som butiken tillhör, har man tagit fram miljövänliga alternativ både vad gäller papper och plast.

Papper går sönder

– Vi har övervägande papperspåsar och de är miljövänliga. Vid den här årstiden säljer vi mycket ljung den är lite svårt att packa i papperspåsar för påsarna går sönder innan man är hemma för ljungen är så fuktig i sig. 
Interflora har en plast som enligt certifiering är godkänd som ett plastmaterial och då måste var nedbrytbart. 
– Interflora har emballage som är miljöanpassat, både plasten och pappret som vi slår in blommorna i. Vi har precis börjat använda det och det är bra. Vi gör väl vad vi kan för att det ska bli bättre, avslutar Marlén. 
MONIKA EKSTRÖM


Fakta: Plastpåsar

Så säger lagen
Sedan 1 juni 2017 är det obligatoriskt för alla som säljer eller ger bort plastpåsar att informera om hur plastpåsarna påverkar miljön, fördelarna med att använda färre påsar samt hur man kan göra för att minska antalet plastpåsar. Källa: Naturvårdsverket

Förbrukning av plastpåsar
För närvarande använder invånarna i EU i snitt 198 plastpåsar per person och år. EU vill minska användandet. 2019 vill EU att förbrukningen ska vara nere på 90 plastpåsar per år och person. 
2025 är målet att förbrukningen ska vara nere på endast 40 plastpåsar. Det kan ta upptill 400 år för naturen att bryta ner en plastkasse. Fåglar och däggdjur skadas ofta av plastpåsar som de fastnar i eller äter av.                Källa: Naturvårdsverket

Halverad användning av plastpåsar

Den 1 juni trädde en ny lagstiftning om plastpåsar i kraft. Lagen innebär att alla butiker som tillhandahåller plastpåsar måste redovisa för kunderna hur påsarna påverkar miljön. Svensk handel har tagit fram informationsmaterial som butikerna uppmanas att sätta upp på väl synlig plast. Lagen och informationen har gett resultat. 

I samband med att den nya lagen trädde i kraft inledde Naturskyddsföreningen ett samarbete med tre stora butikskedjor som innebar att deras butiker skulle börja ta betalt för sina plastpåsar. 

2,5 miljoner färre kassar

För två veckor sedan rapporterade dessa kedjor att deras försäljning av plastpåsar har minskat med mellan 40 och 60 procent under samarbetets tre första månader, vilket motsvarar 2,5 miljoner kassar. Även andra butikskedjor har börjat ta betalt för plastpåsar. 1 juni drog H&M, Kappahl och Lindex igång kampanjen ”One bag habit” som innebär att butikskedjorna tar betalt för plastkassarna i sina svenska butiker 
– Redan efter en månad kunde vi se att endast cirka 30 procent av våra kunder väljer att köpa en plastpåse, säger Eva Jonasson, presschef på Lindex.
Sedan juni har vissa butikskedjor mer än halverat användningen av plastkassar. Men Naturskyddsföreningen vill gå ännu längre och införa en obligatorisk avgift för plastkassarna. 

Obligatorisk avgift

– Det är bra att konsumenterna får information om miljöpåverkan. Men det hade varit ännu bättre om man samtidigt hade infört en obligatorisk avgift för plastkassarna, säger Karin Lexén som är generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.
– Trots att många butiker har börjat med mindre miljöfarliga plastpåsar är det fortfarande så att vi måste minska plastanvändandet generellt. Och då är en extra avgift det bästa alternativet, fortsätter Karin Lexén.
Svensk handel uppmanar butikerna att uppmuntra kunderna att återanvända sina kassar och skriver på sin hemsida att i Storbritannien har man gått ännu lägre och infört ett bonussystem för dem som tar med sig sin egen kasse. 
M​ONIKA EKSTRÖM
 
 
eBlick
Medialognerna_om_Love_and_Hope
feb 22, 2018
Sommaren 2017 gick kvällstidningarna Expressen och Aftonbladet till en gemensam attack mot hjälporganisationen Love and Hopes arbete i Nepal – utan att ha besökt landet. Inblick kan nu som första svenska tidning – på plats i Nepal – rapportera om bakgrunden till att Love and Hope i slutet av 2016 bröt med organisationen Lighthouse. Här följer en berättelse om mordhot, lögner, sextrakasserier, förfalskade intyg och försvunna biståndspengar.
eBlick
feb 22, 2018
En tidigare sexslav är i dag en av Love and Hopes samarbetspartner 3 Angels mest effektiva medarbetare vid gränsen mellan Nepal och Indien, där hon räddar nepalesiska flickor som är på väg till bordeller i Indien. – Hon är den mest kraftfulla räddningsarbetare vi har. Hon vet allt om trafficking, säger terapeuten Sarah Gautam.
eBlick
feb 22, 2018
Efter att Love and Hope bröt med sin samarbetspartner blev reaktionerna från Lighthouse kraftfulla. Svenska medier fångade okritiskt upp dessa reaktioner, utan att ta reda på eller redovisa orsakerna till det ursprungliga beslutet. ”Vår uppfattning är att kritiken mot Love and Hope är en direkt motreaktion på att vi avbröt samarbetet med vår partner Lighthouse Foundation Nepal i december 2016” skriver Love and Hope i ett offentligt uttalande.
eBlick
feb 21, 2018
Ett förfalskat intyg daterat den 11 januari 2017 som påstods fria Lighthouse från alla anklagelser fick stor uppmärksamhet i tidningen Dagen strax efter att Love and Hope bröt med sin samarbetspartner i Nepal. Tarak Dhital, chef på den myndighet som påstods ha skrivit intyget, förnekar att intyget existerar. – Inget sådant brev har officiellt utfärdats av CCWB så dess innehåll är helt och hållet falskt! förklarar han för Inblick.
eBlick
feb 15, 2018
Omkring 70 000 personer råkar ut för så kallad adresskapning varje år. Adresskapning innebär att en främmande person, i de flesta fall en kriminellt belastad person, mantalsskriver sig på din adress – utan att du kan göra något åt det. – När jag ringde till Skatteverket för att fråga om hjälp så fick jag veta att de behövde minst ett halvår innan de kunde hjälpa mig. Jag var förtvivlad och grät i telefonen, men de brydde sig inte om mina tårar utan hänvisade bara till att utredningar av det här slaget inte var prioriterade och att det skulle ta minst sex månader, berättar Elin för Inblick.
eBlick
feb 08, 2018
Kristdemokraterna (Kd) osynliggörs i medier och ligger på rekordlåga opinionssiffror, men partiet har historiskt sett fått högre andel väljare i riksdagsvalet än vad opinionsmätningarna inför valet antyder.
eBlick
feb 08, 2018
Programledaren och tv-profilen Martin Timell tvingades i höstas under mycket uppmärksammade former att lämna alla sina uppdrag på TV4 efter att det i samband med MeToo-uppropet blev känt att det riktats anklagelser om sexuella trakasserier mot honom. Nu slår Timell tillbaka genom att anmäla TV4, SVT och SR till Granskningsnämnden för att dessa namngivit honom och därmed orsakat honom och hans familj publicistisk skada.
eBlick
feb 01, 2018
Ingvar Kamprad har lämnat oss. Vi som bor i Älmhult sörjer denne man som har betytt så oerhört mycket för hela bygden. Vi tänker särskilt mycket på hans familj och den sorg de nu går igenom.
eBlick
feb 01, 2018
Hennes mamma var sprutnarkoman som gick på heroin, hennes biologiska pappa var oförmögen att ta hand om sin dotter och mammans pojkvän hotade den endast treåriga styvdottern till livet. Läs den gripande historien om Josefin, 21, som trots en lång, mörk tunnel av institutionsvistelser, rymningar och tvångsplaceringar i dag har fått ordning på sitt liv.
eBlick
jan 25, 2018
I november 2002 vann hon en av Sveriges största ekobrottframgångar när Svea Hovrätt slog fast att ett antal kändisadvokater hade plundrat ett antal skalbolag, vilket resulterat i att drygt 120 miljoner skattekronor saknades. Gunnel Skeppholm har sedan i våras förgäves försökt att få klarhet i om staten verkligen fick de pengar som stulits från skalbolagen och som skulle täcka skatteskulden på 120 miljoner kronor.
eBlick
jan 25, 2018
I dag, torsdag, frågar Konstitutionsutskottet (KU) ut Säpo om it-läckan i Transportstyrelsen. I centrum står Tuve Skånberg, som i somras begärde att KU skulle kallas in från sin ledighet för att börja jobba med frågan redan i augusti. Inblick träffade riksdagsledamoten som varje morgon och kväll ber att han med sitt exempel ska få gestalta ett liv i Jesu efterföljd.