English version: ”It’s a counterattack as we ended our partnership”
I efterdyningarna av den kraftfulla kritiken från Lighthouse har Love and Hope vidtagit en rad åtgärder för att förbättra sina rutiner.
”Vi välkomnar granskning, eftersom den ger oss möjlighet att lära av misstag och utvecklas”, menar Love and Hope efter kvällstidningarnas kritik:
”I det stora hela är vår bedömning att mycket av kritiken är felaktig, i många avseenden till och med absurd. Vi har exempelvis aldrig sexuellt trakasserat barn i Nepal, aldrig tvingat flickor att vittna falskt, vi har aldrig förskingrat pengar och vi har inte levt lyxliv under våra fältbesök”, skriver Love and Hope i uttalandet men konstaterar samtidigt att organisationen har haft en tendens att vara överdrivet dramatiska i sin kommunikation.
”Vi har alltid haft goda intentioner, och det har aldrig handlat om att medvetet vilseleda någon. Men vi har ofta använt ett starkt ord- och bildspråk, i syfte att skapa engagemang. Den dramatiska retoriken har legitimerats av det goda ändamålet: att hjälpa barn undan barnsexhandeln.”
Otydlighet
Love and Hope beskriver även en otydlighet om att verksamheten i Asien har bedrivits genom lokala samarbetspartners och kring sin egen roll i de räddningsaktioner som görs för att frita barn från bordeller
”Felaktigt har vi talat i termer av att det är `vår verksamhet´, när vi i stället borde ha berättat att vår roll är att finansiera och stödja de lokala organisationernas arbete… Våra uttalanden har ibland kunnat tolkas som att det är personal från Love and Hope som gör razzior på bordeller. Det stämmer inte – razziorna genomförs av polisen, i samråd med våra lokala partners.”
Love and Hope erkänner även att inlägg i sociala medier som slagit an på känslosträngar har gått för långt. ”Vi har absolut inte medvetet farit med osanning, men det har hänt att vi använt formuleringar och bilder som vi inte skulle använda i dag.”
Love and Hope, som inte mäktade med att svara på kritiken på det sätt som de hade önskat, har nu tagit fram tydliga riktlinjer, en policy för samarbeten med lokala organisationer, samt en kommunikationspolicy och en resepolicy.
Tycker ni själva att ni hade tillräckligt god kontroll över projekten i Nepal?
Nej, vi hade inte tillräckligt god kontroll. Samarbetet byggde på förtroende och goda relationer. Vi hade inga skriftliga avtal med Lighthouse Foundation Nepal och den ekonomiska redovisningen var bristfällig.
Har ni felaktigt sagt att några av de flickor ni hjälpt varit prostituerade?
Vi trodde på information vi fick om att tre specifika flickor varit prostituerade, och använde de uppgifterna. Efter att vi bröt samarbetet med Lighthouse Foundation Nepal har det framkommit att den informationen kanske inte stämde.
Har era anställda rest i business class?
– Ja, det har hänt. Speciellt gäller detta en medarbetare som på grund av en nackskada behöver flyga i en bättre stol – hans biljetter har sponsrats av en privatperson. Vi har tidigare inte haft någon resepolicy, något som vi nu har tagit fram.
Har era anställda bott på lyxhotell?
– Det har hänt att medarbetare bott på fyrstjärniga och femstjärniga hotell, till en kostnad av cirka 1 000 kronor per natt. Vid ett tillfälle bodde en medarbetare i en svit som bokades av den lokala partnern. Vid flertalet av resorna har vi hyrt ett hus. Vi har tidigare inte haft någon resepolicy, något som vi nu har tagit fram.
Marknadsför ni bilder på barn som varit sexslavar?
– Nej, vi gör det inte sedan en tid tillbaka. Vi har dock gjort det förut. Som en ung organisation med en stark vilja att göra skillnad för dem som bäst behöver det har vi gjort en del misstag, och detta är ett sådant.
Love and Hope arbetar i dag, tillsammans med lokala organisationer, i Indien, Bangladesh, Sri Lanka och Nepal.
Andra organisationer som också har avbrutit sitt samarbete med Lighthouse Foundation Nepal är Transform the Nations (Australien), Bentham Foundation (Australien), Hearts for Nepal (USA) och The Badi Project, Robert och Lesley Judge (Australien). Det finns också organisationer som valt att fortsätta stödja.
RUBEN AGNARSSON
ruben@inblick.se