Navigera till koncernens hemsidor
LOGGA IN
Inblicks facebook sida Inblicks Twitter sida

– Ingen ska behöva bränna ut sig

Monika Ekström | 13 jun , 2019
– Vi håller på att bränna ut de duktigaste människorna som vi har i samhället, sade samtalsterapeuten Karin Wennerlöf under en föreläsning om utmattningssyndrom förra veckan.
Ingen_ska_behova _branna_ut_sig
Karin Wennerlöf har arbetat med samtalsterapi i drygt tio år. I sin yrkesroll möter hon många som lider av psykisk ohälsa och utmattningssyndrom.
– Det är ett viktigt och tufft ämne, men det finns mycket hopp. Vi kan förebygga och göra något åt problemet, säger Karin.
Utmattning är det sista stadiet av stress och beror på en obalans mellan aktivitet och vila.
– Det är när det blir brist på vila och återhämtning som det blir farligt, men utmattningen kommer sällan plötsligt, berättar Karin.
Vanligtvis är det en långvarig period av stress och press som ligger bakom. Stressen kan pågå i flera år innan en utmattning bryter ut.

Alla i samma båt

– När den bryter ut kan det gå lika fort som när man knäpper med fingrarna. Det är ingen som är vaccinerad mot detta. Vi sitter alla i samma båt.
Energilöshet är utmärkande för utmattning. Det är inte vanlig trötthet och sömnlöshet utan brist på energi i kroppen.
– Det är svårt att förstå det om man inte varit med om det.
– Vi tänker på det som psykisk ohälsa, men du kan vara hel i själen och ändå drabbas av utmattning. Det handlar om brist på energi. Du kan må hur bra som helst, men ändå drabbas.
Karin berättar att det finns föreställningar om att det är stresskänsliga personer som drabbas, men menar att det är tvärtom, att det är de som är plikttrogna, ansvarsfulla och lösningsorienterade som är mest utsatta.
– De tycker om att vara spindeln i nätet och fixar, fixar och fixar. Det går en kort tid, men sedan börjar kroppen att säga ifrån.
Kroppen tycker om korta stresspåslag. När vi blir stressade pumpar kroppen ut adrenalin och kortisol. Om vi är stressade hela tiden händer något med hjärnan.
– Hjärnan hinner inte med den puls som finns i samhället idag. Hjärnan är fortfarande som när vi levde på savannen. Då var det korta intensiva stresspåslag, sedan var faran över. Till exempel när vi jagade en björn för att få mat.
– Idag är det som om vi jagade en björn år in och år ut. Samma stresspåslag är påkopplat.

Arg för ingenting

Ett tecken på utmattning är att personen blir labil och arg för ingenting.
– Personen är inte van vid att bli arg, men nu brinner han eller hon av för ingenting och kan skälla ut grannen för att soptunnan står för nära huset.
Andra tecken är hjärtklappning, andfåddhet och tryck över bröstet med påföljande ångest, men det börjar ofta med sömnlöshet.
– Vi kan inte sova när vi är jagade av en björn.
Värk i leder och muskler är också vanligt och feber. Du kan också bli yr och ljud- och ljuskänslig. Och få en extrem hjärntrötthet.
– Personen blir seg och går in i en bubbla och tappar ord och meningar. Du kommer inte ihåg vad du sagt eller gjort. Jag minns en kvinna som glömde namnet på sitt barn när hon skulle ropa på sin dotter. Sådant kan hända när hjärnan badar i stresshormoner.
När en person kört på trots olika symptom bryter utmattningen till slut ut.
– En bil kan vara av senaste årsmodellen, men den går inte en meter om den inte har bensin. Vi måste tanka på.
När symptomen visar sig är det livsnödvändigt att dra i nödbromsen.
– Dra rejält i handbromsen. Det är en order. Du behöver träna på att säga nej istället för ja och ta bort de flesta aktivisterna. Det är viktigt att vi vilar och sover.

Sömnen viktig

Det bästa är att gå och lägga sig runt klockan tio på kvällen under veckans alla dagar.
– Sedan är det viktigt att sänka de inre kraven, så att de blir rimliga. De som drabbas av utmattning är vana vid att arbeta 300 procent. När de går ner till 100 procent tycker de att de inte gör någonting.
Det bästa är att aldrig bränna ut sig, eftersom det tar så lång tid att komma tillbaka.
– Det är inte som en förkylning. Det är viktigt att du får in rätt gränser igen och bygger upp ett livsmönster som håller hela livet.
– Ingen tackar dig för att du bränner ut dig. Det tar väldigt lång tid att bromsa, begränsa och säga stopp när du är uppe i 200 km i timmen. Det är viktigt att du får en ny rytm i din kropp.
Enligt Karin är det lättare att förebygga stress än att behandla en utmattning under arbetsdagen.
– Ingen ska behöva bränna ut sig.

Lugn och ro

Om du är anhörig till en som lider av utmattning kan du vara ett stöd bara genom att lyssna till personen och också hjälpa till genom att bromsa och begränsa.
– Uppmana och säg: "Nu kan du ta det lugnt." Det hjälper mycket och gör det legitimt att vila.
Det är viktigt att ta micropauser på fem minuter en gång i timmen.
– Då tankar du på. Sedan kan du stänga din kontorsdörr och säga jag måste vara avskild och få göra det här i lugn och ro.
Ett annat tips är att dra ner på tiden när du träffar vänner. Om du brukar sitta och umgås i tre timmar med dem kan du istället dra ner det till halva tiden till en och en halv timme.
Monika Ekström
monika@inblick.se
 
eBlick
30_ar_sedan_Berlinmuren_foll
nov 14, 2019
I lördags var det 30 år sedan Berlinmuren föll. Händelserna den 9 november 1989 ledde till glädjescener i Europa medan Sverige närmast hamnade i ett chocktillstånd. – Det som hände i DDR för 30 år sedan förklarar Putins revanschism, menar Stasi-experten Svante Winqvist.
eBlick
nov 14, 2019
Denna veckan är det psykiatriveckan som fokuserar på den ökade psykiska ohälsan i Sverige. Cecilia Jägestedt drabbades av utbrändhet för några år sedan och utbildar sig till hälsocoach för att kunna hjälpa andra att må bra. – Jag tror att vi har tappat bort oss själva och att vi planerar kalendern full för att slippa att känna efter vad vi håller på med och tänka efter vad vi vill, säger Cecilia till Inblick.
eBlick
nov 14, 2019
I helgen som gick var det 30 år sedan Berlinmurens fall. Gerald Schülke, 67 år, bor i Hamburg och minns kvällen när muren föll. – Jag gick in till min granne för att se det hela på TV. Jag ville inte bara lyssna på radio utan se det med egna ögon, berättar Gerald för Inblick.
eBlick
nov 07, 2019
Med alltfler svenska framgångar i minnet går våra svenska åkare in i en ny skidsäsong. Det internationella skidförbundet FIS bjuder på många chanser till nya medaljer. Men alla åkare kan inte vara med och utmana. För Hanna Falk väntar operation och rehabilitering.
eBlick
nov 07, 2019
I mitten av oktober antog lagstiftare i Tjeckien en resolution som fördömer BDS-rörelsen. Med stor majoritet fördömde deputeradekammaren, landets underhus, alla manifestationer av antisemitism och uppmanade regeringen att inte finansiera grupper som främjar bojkott av Israel.
eBlick
okt 31, 2019
Allhelgonahelgen står för dörren. Karin Wennerlöf är samtalsterapeut och möter många människor i sorg. – Helgen blir en påminnelse om de som inte är kvar hos oss. Att få göra något aktivt, som att tända ett ljus och lägga en blomma på graven, kan vara positivt, säger Karin till Inblick.
eBlick
okt 31, 2019
Floristen Helena Östberg från Karlstad upplever att firandet av Halloween har avtagit medan fler och fler uppmärksammar Alla helgons dag. – För ett antal år sedan sålde vi mer Halloweenkreationer men numera upplever jag att folk spenderar mer pengar på Alla Helgons dag.
eBlick
okt 24, 2019
Flyktingkrisen 2015 förändrade vårt land i grunden. Drygt 160 000 människor sökte asyl i Sverige. Av dessa har 47 172 personer fått avslag på sin asylansökan. Mindre än hälften av dessa har lämnat Sverige frivilligt. Inblick har mött en ung kille som lever gömd i vårt land, som berättar om hur han tvingas sälja knark och utföra sexuella tjänster för att överleva.
eBlick
okt 24, 2019
Kurderna i norra Syrien kämpar för sina liv, men frågan är var de ska ta vägen? Det finns kurder i Turkiet, Syrien och Irak. Västvärlden står efter USA:s tillbakadragande än så länge rådvilla. – Det ser inte bra ut. Det är tragiskt det som händer, säger Tekosher Mohsin till Inblick
eBlick
okt 24, 2019
Humanisterna vill verka för en förändring av begravningslagen för att på så sätt göra det enklare för människor att kunna sprida och förvara askan efter avlidna anhöriga. För två veckor sedan besökte representanter för Humanisternas förbundsstyrelse kulturdepartementet för att framföra sina önskemål om en översyn av begravningslagen.
eBlick
okt 17, 2019
Kristdemokraten Gudrun Brunegård från småländska Vimmerby har motionerat i riksdagen om att införa en nationell minnesdag efter barnboksförfattaren Astrid Lindgren. – Astrid Lindgren har som person, författare och opinionsbildare påverkat sin omvärld på ett sätt som överträffar de flesta samtida svenska medborgare, säger Gudrun Brunegård till Inblick.