Navigera till koncernens hemsidor
Inblicks facebook sida Inblicks Twitter sida

Tysk tidning köpt av föredetta Stasi-medarbetare

Ruben Agnarsson | 10 jan , 2020
I mitten av 1990-talet fick flera medarbetare på Berliner Zeitung som samarbetat med Stasi sluta. Nu avslöjas att tidningens nye ägare var inofficiell medarbetare åt Stasi.
Tysk_tidning_kopt_av_foredetta_Stasi-medarbetare
IT-entreprenören och multimiljonären Holger Friedrich, som nyligen köpte den tyska tidningen Berliner Zeitung, arbetade som en inofficiell medarbetare för Stasi under kodnamnet ”Peter Bernstein”.
Under sin treåriga militärtjänst i DDR:s armé Nationale Volksarmee (NVA) rapporterade Holger Friedrich om kollegor och ifrågasatte dem ibland kraftigt, rapporterar den tyska söndagstidningen Welt am Sonntag, med huvudkontor i Berlin.
Welt am Sonntag har begärt ut dokument från Stasi-arkvien, som gjort 80 sidor tillgängliga från den fil som finns om Holger Friedrich och som ursprungligen omfattar cirka 125 sidor. Offentliggjorda handlingar visar att Holger Friedrich träffade Stasi-officerare för konspiratoriska möten från december 1987 till februari 1989.
Holger Friedrich försvarar sitt engagemang med att han befann sig i en nödsituation och hotades med fängelse om han inte samarbetade.

Tysk journalistskandal

För knappt fem år sedan avslöjade den tyska morgontidningen Bild att en rad medarbetare i det tyska journalistförbundet var tidigare Stasi-medarbetare.  Klaus-Peter Voigt, vice ordförande för förbundet i delstaten Sachsen-Anhalt, var heltidsanställd Stasi-medarbetare från 1974 till 1976. Efter att han lämnade sin anställning blev han 1981 inofficiell medarbetare för Stasi.
Under kodnamnet ”Peter Luther” utförde han ”operativa uppdrag” i Polen och rapporterade om oppositionella polska bekanta. I DDR spionerade ”Peter Luther” på kyrkodiskussionsgrupper och på medlemmar i de tyska kristdemokraterna, CDU.
Även Wolfgang F. Salzburg, kassör för det tyska journalistförbundet i delstaten Sachsen-Anhalt, rapporterade konspiratoriskt till Stasi från 1976 till 1989 under täcknamnet ”Rainer Schütze”.
Och rådgivande styrelseledamoten Jörg Bönisch, som avgick på grund av oenigheter med det federala förbunde, var en inofficiell Stasi-medarbetare med kodnamnet ”Andy”.
Även Michael Schlutter, ordförande för journalistförbundet i Thüringen, rapporterade till Stasi under sin militärjänst, om än motvilligt, enligt uppgifter i Stasi-arkivet.

Spionerade på svensk

Även vice ordföranden för journalistförbundet i Sachsen och tidigare journalistikprofessorn Heinz Halbach spionerade, bland annat på journalister i Polen och Rumänien och fick kontantpremier från Stasi. Heinz Halbach hade kodnamnet ”Taube”.
Redaktören Axel Seitz på det tyska tv- och radiobolaget NDR rapporterade till Stasi från mars 1985 till 1986.
En kvinnlig förtroendevald i Journalistförbundet i Berlin-Brandenburg spionerade för Stasi under täcknamnet ”Helene”. Hon rapporterade fram till 1985, bland annat om den svenska ambassadören för DDR och om reportrar på den västtyska tidningen Stern.
– Det är första gången jag hör det. Jag vet att det fanns en medarbetar på ambassaden som hade en kontakt som i sin tur rapporterade till Stasi. Men det här kände jag inte till, säger förre DDR-ambassadören Henrik Liljegren till Inblick.
Liljegren var ambassadör i DDR från år 1985 till september 1989.

Svenskt intresse begränsat

I Sverige har intresset för journalisters samarbete med Stasi varit begränsat, trots att nio av de 57 svenskar som finns med på Säpos lista över personer som samarbetade med Stasi är journalister.
Uppgiften framkommer i forskaren Birgitta Almgrens bok ”Inte bara spioner” som kom ut 2011.
Statistiken bekräftar att journalister var en prioriterad grupp för DDR och dess beryktade säkerhetstjänst.
Uppgifterna i boken ”Inte bara spioner” är en bekräftelse på att journalister som Flemming Sørensen på Jyllandsposten i Danmark och Stein Viksveen på Stavanger Aftenblad i Norge - som både erkänt att de försett Stasi med hemlig information – inte var några skandinaviska undantag.
Almgren konstaterar att från inget annat nordiskt land kom så många Stasirapporter: Från 60-talet och framåt finns 2 919 rapporter från Sverige registrerade i Stasis datasystem SIRA.

Cats Falck

En av de svenskar som finns med på den svenska Stasi-listan, Björn Jensen, var journalist och knuten till det socialdemokratiska partiet, till Socialistinternationalen och till Bommersvik.
Två veckor före Palme-mordet lämnade Björn Jensen, som hade täcknamnet König, den rapport som Stasi klassade som mest betydelsefull av Königs samtliga rapporter.
Den svenska tv-journalisten Cats Falck har också en Stasi-koppling. Cats Falck arbetade med ett avslöjande om Bofors vapensmuggling till DDR när hon och hennes väninna Lena Gräns försvanni mitten av 1980-talet. De hittades senare döda i en bil i Hammarby kanal.
Enligt en artikel i Berliner Zeitung i oktober 2007 mördades de båda kvinnorna av ett dödskommando från DDR. En man hade då gripits, men mannen dömdes inte för mordet.
Den svenska polisen har fått kritik för sin passivitet.
I oktober 2009 avslöjade Expressen Säpo-dokument som visade att IB-avslöjaren och författaren Jan Guillou under slutet av 1960-talet lät sig värvas som hemlig agent av sovjetiska säkerhetstjänsten KGB.

Hemliga möten

Guillou hade under fem års tid hemliga möten med bland andra den sovjetiska KGB-officeren Jevgenij Gergel.
– Jag fick betalt och fick skriva på kvitton, sade Jan Guillou till Expressen.
Stasi-experten Svante Winqvist arbetade på 1970-talet inom militära underrättelsetjänsten med att avslöja sovjetisk infiltration. Han menar annars att det finns en sorts outtalad tystnadsplikt i den svenska journalistkåren när det gäller journalisters samarbete med den beryktade säkerhetstjänsten i DDR.
– Den vänsterjournalistiska utgångspunkten är att sanningen utgörs av det som gynnar den egna klasståndpunkten. Därför uppmärksammas ingenting som riktar sig mot denna ståndpunkt. Det är ju empiriskt konstarat, säger han till Inblick.
– Jag drabbades själv av den, när Olle Wästberg i egenskap av ordförande i Sveriges Radio gick ut i ett meddelande som undergrävde mig som uppgiftslämnare.
Bakgrunden var SR-medarbetaren Jan Mosander och hans kollega Erik Ridderstolpe ville ha en hearing om IB-affären i P1, vilket stoppades av radioledningen.
​RUBEN AGNARSSON
ruben@inblick.se
 
 
eBlick
På bild, Olle Eriksson och Jonas Klinteberg, Fotograf, Andreas Diernert 1
sep 14, 2020
Förra måndagen presenterade Olle Eriksson projektet Ung inlåst under ett digitalt seminarium från Skyddsvärnets lokaler i Stockholm. – Vår fulla övertygelse är att om vi ska lyckas nå dem som fått en tråkig och tuff start i livet behöver de få en tilltro till vuxenvärlden, berättade Olle Eriksson.
eBlick
sep 14, 2020
Han säger i polisförhören att han kände ett tvång att döda två människor för att få inre frid. Daniel Nyqvist har varken före eller efter det brutala dubbelmordet i Linköping 2004 varit i klammeri med rättvisan. I 16 år levde han under radarn. I nästa vecka ställs han inför rätta åtalad för ett dubbelmord han erkänt sig skyldig till.
eBlick
sep 11, 2020
Rinkeby Folkets hus var oroliga för att barnen glömdes bort under coronakrisen. Därför startade man tillsammans med Rädda Barnen initiativet Pysselakuten i maj i år. Drygt en månad senare greps och anhölls Rinkeby Folkets hus ordförande av polis, misstänkt för våldtäkt mot barn och barnpornografibrott.
eBlick
sep 03, 2020
Cajsa Tengblad kom nyligen ut med boken "Kroppsnöjd och själsstark." På ett personligt sätt beskriver hon sin väg till att bli nöjd med sin kropp och ger tips på vad själen behöver för att må bra. – Att bli vän med sig själv och stärka den psykiska motståndskraften är livsviktigt, säger hon.
eBlick
sep 03, 2020
Professionella artister och musiker har drabbats hårt av restriktionerna som följt av pandemin med förlorade speltillfällen och intäkter. Nu visar en ny enkätundersökning att var tredje musiker är på väg att lämna yrket. – Den verkliga siffran är mycket högre, säger musikern Simon Ådahl till Inblick.
eBlick
sep 03, 2020
Turkiets president Erdogan vill återuppliva det Ottamanska riket, som kollapsade för omkring 100 år sedan, efter att riket hade förlorat kontrollen över Jerusalem. Han vill nu ”befria” Al-Aqsa-mosken och ”förena det islamiska samfundet” mot Israel. Turkiet är ett mycket större hot mot Israel än Iran, menar Israels underrättelsechef.
eBlick
aug 27, 2020
I boken "Överlevarna - Röster från Förintelsen" finns citat från 95 personer som överlevde Förintelsen. – Idén är att via personliga citat ge förståelse för något som är ofattbart. Skulle jag bidra med det då har boken fyllt sin uppgift, berättar författaren Bernt Hermele.
eBlick
aug 27, 2020
Litauen klassar nu Hizbollah som en terrororganisation och fattar därmed samma beslut som USA, Kanada, Holland, Arabförbundet, Gulfstaterna, Storbritannien och Tyskland. – Vi uppskattar det framgångsrika samarbetet mellan de litauiska och israeliska säkerhetsorganen, sade landets utrikesminister Linas Linkevičius i samband med beslutet.
eBlick
aug 27, 2020
– Det är omöjligt att säga vad som kommer ske, det är en hårdför regim i Belarus som inte gärna kommer ge sig frivilligt, säger tidigare riksdagsledamoten och valobservatören för Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa (OSSE), Christian Holm Barenfeld till Inblick.
eBlick
aug 20, 2020
I förra veckan nådde Israel och Förenade Arabemiraten fram till en historisk fredsöverenskommelse. Avtalet handlar om att fullt ut normalisera de diplomatiska förbindelserna mellan de två nationerna. – Vår högsta önskan är att få en full normalisering av de diplomatiska förbindelserna med hela arabvärlden, säger ambassadör Ilan Ben-Dov.
eBlick
aug 20, 2020
Motivationstalaren Charbel Gabro har under sommaren samlat 20 killar från utsatta förorter i Norrköping och Linköping för att bryta ner murar mellan deras värld och det svenska samhället. Satsningen heter "Min sommar - Mitt liv". – Tanken var att de som inte har något att göra under sommarlovet ska få något att ägna sig åt gemensamt. Ha något att komma till och känna sig inkluderad, ungefär som i skolan, berättar Charbel Gabro för Inblick.