Navigera till koncernens hemsidor
LOGGA IN
Inblicks facebook sida Inblicks Twitter sida

H-B-T-Q / J-E-S-U-S

Rigmor Holst | 17 jan , 2019
Tänk att bokstäver kan vara så laddade. Då och då kan det vara ganska vettigt att reflektera över varför man tror som man tror i vissa frågor. Själv frågar jag mig ofta om vad jag behöver hålla fast vid i mötet med människor utifrån det faktum att jag är en personlig kristen, tror på Bibeln och är med i en församling.
H_B_T_Q _J_E_S_U_S
Det offentliga i den kristna tron är ju det som leder till dop och bekännelse och så finns det saker i den kristna tron som inte är så offentliga och går under epitetet själavård. Vi brottas alla med olika saker och allt ska inte var i det offentliga rummet. 

Problemet uppstår, som jag ser det, när människor bekänner en tro och samtidigt bejakar ett sätt att leva som inte är förenligt med det som Bibeln lär. Det är inte endast inom sexualiteten, det gäller på många områden i livet. Till exempel är det ju inte speciellt tilltalande att bekännande kristna talar illa om andra eller fuskar till sig saker eller inte gör rätt för sig. 
Vi är alla beroende av nåd och förlåtelse. Församlingen har genom århundraden hanterat och mött alla sorters människor. Att som kyrka våga vara tydlig med att äktenskapet är mellan en man och en kvinna är inte detsamma som att utestänga människor från den kristna gemenskapen som har en annan uppfattning. Jag tänker så här:

Om vi som församlingar är tydliga med vad vi tror på utifrån Bibeln och klargör för människor att detta är det vi tror på och predikar i vår kyrka och samtidigt klargör att alla är välkomna, så måste det väl gå att tro följande.
Vår huvuduppgift som kyrka är att predika Kristus. Tron kommer av predikan och föds predikan genom Kristi ord så har ju ordet en förvandlande kraft i sig. Jesus säger ju själv att den helige Andes uppgift är att överbevisa om synd, rättfärdighet och dom. 

Den helige Ande kallas även för Hjälparen. Han vill inget annat än att hjälpa oss alla men då måste vi våga vara ärliga och erkänna att vi behöver hjälp. Vi kanske rentav kan brottas tillsammans och bli lite mer trovärdiga. Vi behöver be om mer tro på att människor i mötet med Jesus kan bli förvandlade.
Jag har en del vänner inom bokstavskombinationen hbtq. Två av dem berättade för mig att de aldrig skulle gå i Pridetåget. De jag har kontakt med är öppna för det ”andliga” och jag har endast mött respekt för min tro och övertygelse.

I mötet med Jesus kan underbara saker hända. Tänk på Petrus när han gjorde den enorma upptäckten. ”Jesus, du är Guds son”. Jag är så trött på luddighet. Finns det en elefant i rummet, så våga tala om den. Tydlighet som bygger på nåd och mycket kärlek har en förunderlig växtkraft i sig.
Ska vi utesluta allt och alla, finns det stor risk att även jag får gå. Vi är så beroende av förlåtelse och nåd. 
Jag tror att församlingen har något som kan göra världen bättre. Vi är inte kallade att vara hela världens samvete. Vi är kallade att predika Kristus.

Ps: hbtq kan ju också stå för; högmod, bitterhet, trätsjuka och quo, som brukar användas nedsättande för att inget händer eller sker. Så underbart att det finns ett namn under himlen genom vilket alla kan bli frälsta och förvandlade. Hans namn är J-E-S-U-S.
RIGMOR HOLST
Chefredaktör
 
eBlick
Dubbla_budskap_om_Forsvaret
apr 18, 2019
Gotland blev själva sinnebilden för de fredsillusioner och den åtföljande nedrustning som var vägledande för det säkerhetspolitiska etablissemanget i Sverige vid millenieskiftet. Tiotusentals soldater på Kustartilleriregementet, Luftvärnsbataljonen, Artilleriregementet och Gotlands regemente P18 byttes av S-regeringen ut mot 500 statstjänstemän från Riksantikvarieämbetet och Riksutställningar. Gotland stod genom regeringen Perssons försorg utan förband för första gången sedan Rysslands invasion av Gotland för mer än 200 år sedan.
eBlick
apr 04, 2019
För knappt två veckor sedan avslutade det Socialdemokratiska Arbetarpartiet sin 40:e ordinarie partikongress med att kräva ett förbud mot alla religiösa friskolor. Alla religiösa friskolor är nämligen per definition problemskolor, menar den person som stod bakom förslaget, 16-årige Sebastian Rasmusson från Härnösand, vars mamma Maria Rasmusson är skolforskare på stadens universitet.
eBlick
mar 28, 2019
1965 års abortkommitté som presenterade sitt betänkande den 3 september 1971 gjorde avsteg från de kristna värderingar som i århundraden legat till grund för Sveriges lagstiftning. Kommittén öppnade för ett inhumant och livsfientligt resonemang, som bröt respekten för människovärde och människoliv.
eBlick
mar 21, 2019
Ett av de mest revolutionerande uttrycken i Bibeln måste väl ändå vara Jesus ord om att inte bekymra sig, i Matteus evangeliet kapitel sex? Hur lätt är det? Det ligger så nära det mänskliga. Frågor som ”Hur ska det gå?” och ”Kommer jag klara det här?” dyker ofta upp.
eBlick
mar 14, 2019
Ordet kränka är en avledning av det svenska ordet krank, som betyder sjuk eller dålig.
eBlick
mar 07, 2019
Häromdagen lyssnade jag till ett radioprogram. En kvinna med jublande, glad röst berättade om lyckan hon upplevde, när hon i sin hand höll nyckeln till sitt alldeles eget hem. Efter år av vandrande från en lägenhet till en annan, från ett rum till ett annat, så hade hon äntligen fått ett eget boende.
eBlick
feb 28, 2019
isselblåsare eller visslare är hämtat från det engelska språket. Begreppet kommer från den engelska polisen som, för att påkalla kollegors och allmänhetens uppmärksamhet om ett pågående brott, förr i tiden använde sig av visselpipor.
eBlick
feb 22, 2019
I detta nummer av Inblick fokuserar vi en hel del på Indien. Indien är världens sjunde största land till ytan, det näst folkrikaste landet och den mest folkrika demokratin i världen . Det är ett spännande land med en spännande historia. Det är också ett land som står inför stora utmaningar. Inte minst på det religiösa området.
eBlick
feb 14, 2019
Idag, torsdag, när Inblick kommer ut är det Alla hjärtans dag. Många firar och betygar varandra sin kärlek. Man kan ställa sig frågan vad ett löfte är värt för oss. Mina föräldrar har varit gifta i nästan 69 år. De gifte sig unga. Vid Andra världskrigets början var de nio och tio år. De bodde då, liksom nu, i Norge. Vid krigets slut var de 14 och 15 år. Endast 16 år gammal blev mamma gravid.
eBlick
feb 07, 2019
Nu ligger veckor av sportlov framför det svenska folket. Vilken vecka sportlovet inträffar, beror lite på var i Sverige man bor.
eBlick
jan 31, 2019
Ett ord som har kommit in i det svenska språket är ”branding”. Det innebär att man ska bygga och stärka sitt varumärke, så att det har en stor igenkänningsfaktor när människor ser det. Ett av de starkaste varumärkena inom kristenheten och även bland många andras, är Frälsningsarméns.