Farzaneh ”Kathy” Pak är född i Iran och växte upp med sina föräldrar och en syster. Hennes mamma är kristen och Kathy fick med sig tron på Jesus under uppväxten.

När Kathy var runt 18 år hamnade hennes pappa i onåd hos myndigheterna och läget blev mycket hotfullt. Pappa försvann spårlöst och hennes farbror blev dödad. Får man problem med staten i Iran ger de sig på hela familjen.

– Myndigheterna förklarade inte något för oss, berättar Kathy.

Kathy letade efter sin pappa med hjälp av olika organisationer. Myndigheterna fortsatte att besvära dem.

– En dag blev jag galen och tog av mig min huvudbonad, vilket är olagligt att göra.

Drevs på flykt

Polisen kom efter familjen och de flydde från Iran. Kathy, systern och mamman tog sig till Turkiet och hamnade till slut i Syrien, där de nu har varit i tolv år.

Kathy har arbetat i kyrkan och som städerska i Syrien. I Iran utbildade hon sig till dataingenjör. Men eftersom hon är flykting har hon inte rätt att arbeta i Syrien. På grund av att hon arbetade sattes hon i fängelse, men hon kom ut efter fem dagar.

– Gud har alltid en plan.

Allvarlig cancer

2014 upptäckte Kathy att hon hade en knöl i sitt ena bröst. Hon behövde läkarvård men hade som flykting inte tillgång till det i Syrien. Men hon lyckades med att träffa en läkare som kunde se att läget var riktigt illa.

– Du har bara två månader kvar att leva, sa han.

Kathy berättade om sin kristna tro och läkaren, som var muslim, bara skrattade åt henne.

– Det är Gud som gjort dig sjuk. Varför skulle han göra dig frisk?

Operation hade de inte råd med och läkarna kunde inget annat göra. Kathy och hennes mamma vände sig till Gud.

– Jag grät ut inför Gud.

Även Kathys syster, som var ateist, bad till Gud eftersom det var på liv och död: ”Gud, jag vet inte vem du är men Kathy tror på dig. Om du helar henne ska jag också tro på dig”.

Efter två månader var Kathy tillbaka hos doktorn som blev chockad när han undersökte henne.

– Jag har ingen förklaring på hur din tumör kan vara borta, sa läkaren.

– Du känner inte min Gud”, sa Kathy till läkaren.

– Jag skulle dö men Gud lät mig leva. Det var stort för mig.

Kathys syster blev övertygad kristen när hon såg vad som hade hänt.

– Hon blev min syster i Herren..

Muslimer kom till kyrkan

En dag kom det flera muslimer till kyrkan i Syrien och de blev rädda att muslimerna hade onda avsikter. En av dem frågade Kathy om hon kunde komma hem till dem för att be.

Kathy och hennes syster tog med sig över 25 biblar och gick hem till den muslimska familjen. Just då var det inbördeskrig och de såg flera bomber falla när de gick.

– Vi bad på vägen när vi gick.

De kom hem till familjen och de började be. Då kom plötsligt deras grannar in i huset. Det blev en lång kväll och Kathy och hennes syster fick be för många människor. Alla biblarna fick nya ägare. Framöver fick de se många muslimer komma till kyrkan och komma till tro på Jesus.

– Det var underbart.

Betjänade i fängelset

När Kathy satt i fängelse satt hon på en avdelning tillsammans med 20 andra kvinnor. När Kathy bad undrade en annan kvinna vad hon gjorde. ”Be, för mig också”, sa kvinnan. Alla andra utom en ville också ha förbön. Efter två dagar hade den första tagit emot Jesus. Alla kvinnor blev sedan frisläppta utom kvinnan som inte ville ha förbön.

Kamp att överleva

Läget för Kathy, systern och mamma är nu krisartat. Som flyktingar i Syrien har de inte rätt att arbeta eller hyra en bostad. De bor nu, sedan ett år tillbaka, i ett tält under mycket knappa förhållanden. Mamma har diabetes och har förlorat synen på ena ögat. De är engagerade i en kyrka och både Kathy och hennes syster målar tavlor.

– Det är väldigt tufft. Men jag vet att Jesus är min frälsare. Vi är starka i Herren och Gud är med oss.

De brukar demonstrera utanför FN:s flyktingorgan UNHCR (Förenta Nationernas flyktingkommissariat) i Damaskus. Syrien har inget samarbete med organisationen så det är många flyktingar som inte får hjälp.

– UNHCR har hjälpt de flesta syrier men de bryr sig inte om utländska flyktingar och kristna.

Kathy har periodvis varit tvungen att sova på gatan men nu får de ha två tält utanför UNHCR:s kontor. De ska nu försöka att söka asyl i något annat land. Att återvända till Iran är inte möjligt.

Många blir kristna i Iran

Kathy berättar att det nu är en bra tid för kristna i Iran, många är intresserade och kommer till tro på Herren. De flesta församlingar är underjordiska men det finns också synliga kyrkor. Men Kathy har också märkt att en del pastorer är ute efter pengar.

– Det är inte tillåtet att predika på persiska och man får inte dela ut biblar.

Ibland blir Kathy trött och tycker Gud kunde hjälpa henne mer. Men glädjen och tacksamheten till Gud finns där även när det är svårt.

– Andra ser Jesus i mitt liv. Jag har inget jobb och ingen mat, men Jesus tar hand om mig.