Vid första läxläsningstillfället, på måndagskvällen den 8 augusti, samlades 14 tjejer i Ulriksbergskyrkan i Växjö för att få studiero och hjälp. Det var starten för stödverksamheten ”Sistry”, som vänder sig till elever från nionde klass upp till sista året på gymnasiet.

– Alla jobbade på och fick mycket inlämnat, det blev riktigt bra, berättar Emmy Bergljung för Inblick.

Det nya projektet Sistry riktas främst till tjejer som bor på Araby, ett utsatt område i Växjö. Där finns inget högstadium eller gymnasium, så eleverna från Araby är utspridda på flera olika skolor i stan. För att fånga upp dem som riskerar att hamna på glid finns det så kallade ungdomscoacher anställda i projektet Sistry och Emmy är en av dem.

– Jag åker ut på skolor varje dag för att skapa kontakt. Då är det på Teknikum, Kungsmad, Praktiska, Fagrabäck och Norregård, fortsätter Emmy Bergljung, som är anställd på 100 procent.

Bygger relationer

Uppgiften är att prata med eleverna på skolan, både tjejer och killar, för att bygga relationer.

– Vi ser också till att eleverna kommer in på lektionerna när de ska och att det inte skolkas. Och lugnar ner stämningen ibland, berättar Emmy.

– Det är riktigt härliga ungdomar och det är jättekul att få så mycket olika samtal och lära känna dem på många olika plan. En bra coach behöver, enligt Emmy, vara glad, positiv och verkligen tro på ungdomarnas förmågor.

– Vi behöver tro på dem och verkligen visa det genom att peppa järnet och säga: ”Du fixar det!”

De ungdomar som inser sina behov är lättast att motivera.

– Om någon själv vill bli hjälpt är det mycket enklare att hjälpa dem. Vi får ett förtroende från dem och en tillit. De vill bonda med mig och jag vill bonda med dem, såklart.

Paralleller till fotbollen

Själv har Emmy gått på idrottsgymnasiet i Växjö för att kunna satsa på fotbollen, som just nu är på paus. Hon kan dra paralleller till lagsporten och arbetet med tjejerna.

– Fotbollen har betytt väldigt mycket för mig i form av lagkänslan. Det är något speciellt med att ha en lagidrott, att man får göra grejer tillsammans. Det visar att man inte är svag bara för att man inte klarar av det själv. Man behöver också andra för att nå ett mål – och att det är modigt och stort att ta hjälp av någon annan.

– När vi spelade fotboll så skulle vi också träna något yngre lag; man fick vara något slags coach för dem även om vi inte var utbildade. Men vi fick ändå hjälpa dem i hur de skulle ta steg för att utvecklas som fotbollsspelare. Det kan också vara en kommentar som gör att man lyfter upp den här personen jättemycket. Jag har själv haft erfarenhet av att jag blivit nedtryckt av det men också upphöjd. Därför gäller det att vara noga med hur man gör.

Uppföljning på skolan

Dagen efter läxläsningen i Ulriksbergskyrkan träffade Emmy några av tjejerna som valt att läsa läxorna i kyrkan.

– De sa saker som: ”Jag brukar inte få någon arbetsro på något annat ställe, så det var jätteskönt att komma dit.”

Att det finns behjälpliga volontärer i kyrkan motiverar eleverna.

– Några är bra på matte och andra på svenska och att skriva uppsatser. Att volontärerna kommer på sin fritid blir något annat än att någon får betalt. De vill verkligen detta på riktigt. Det är väldigt viktigt att ha med dem i den här verksamheten.

Förutom Emmy finns det två ungdomscoacher till i projektet. Verksamhetsledare för Sistry är Lisa Edlund. Sistry är en vidareutveckling av projektet Neigbourhood, som grundades för killar av Jonathan Ekros 2017.

Emmy började som ungdomscoach inom Neighbourhood i februari i år för att sedan växla över till Sistry.

– Jag har fått hänga med på vad de gör på dagarna och fått en massa introduktion. Det var en stor fördel att få inblick i verksamheten som de har hållit på med sedan 2017.

– Coacherna som jobbar i Neighbourhood har mycket kontakt både med tjejer och killar, så jag har fått mycket kontakter genom dem.

Spel i mobilen

Kopplat till verksamheten finns en app som eleverna kan ladda ner i sina mobiler. Appen för tjejerna har många likheter med den för killarna i Neighbourhood. Genom appen, som är utformad som ett spel, samlar deltagarna poäng när de exempelvis läser läxor, deltar i seminarium eller gör praktik. Poängen går sedan att lösa in mot belöningar som biobiljetter, åka go-cart, spela paintball, åka till Liseberg eller på skidresa.

Tjejernas app är inte helt klar, men kommer att utvecklas nu när projektet är igång.

Projektet har beviljats finansiering genom Allmänna arvsfonden. Beloppet på knappt nio miljoner (8,8 miljoner) ska täcka kostnader för personal, utveckling av appen och belöningar med mera under en tre år. Efter den perioden hoppas projektledarna att andra finansiärer går in så att Växjötjejer kan få fortsatt hjälp. Neighbourhood finansieras idag av sponsorer.

Behov av stöd

På frågan varför det dröjt så länge innan tjejerna blivit inkluderade spekulerar Emmy i att det i samhället i stort är mer fokus på killar med problem.

– Vi startade det här med tjejer för att utveckla projektet och ser att tjejerna behöver det lika mycket.

Emmy känner några av killarna som varit med i Neighbourhood och har följt dem. De kom till projektet med betyg F, men med projektets hjälp kunde de få fullständiga betyg och läsa vidare eller börja arbeta.

– Att se hur de utvecklats under de åren de varit här, det är jättehäftigt. Det är under tonåren då mycket händer; att se utvecklingen, att det blir bra, det är häftigt.