Under hösten har tre församlingar i Växjö, Skövde och Värnamo fått möjligheten att vara pilotförsamlingar i ett nytt samarbete med Kanal 10. Under två kvällar i den direktsända liveveckan får dessa församlingar visa upp vad de brinner för.

– Vi får sång och musik ifrån den församlingen samt vittnesbörd och berättelser. Vi har också tänkt att församlingarna ska lyfta upp något projekt som de är engagerad i, berättar Anders Wisth som är vd för Kanal 10.

”En förlängd arm”

Enligt Anders är det viktigt för Kanal 10 att vara en förlängd arm för församlingarna, för att nå ut till dem som kanske inte nås genom den vanliga verksamheten.

– Vi vet att Kanal 10 betyder väldigt mycket för dem som tittar. Utbudet på sekulära kanaler är det många som känner sig väldigt främmande inför. Då är kristen media en väldig möjlighet och en resurs, inte för att ersätta, men för att komplettera de lokala församlingarna.

– Vi tror naturligtvis att församlingarna som är med som partnerförsamling kommer att rekommendera sina medlemmar att titta på det här. Dela det med vänner och bekanta och på det sättet så når ju vi en bredare målgrupp.

På söndagen i samma vecka sänds samarbetsförsamlingens gudstjänst live på Kanal 10.

– Vi tror att våra tittare uppskattar att möta församlingen i sin vanliga församlingskontext.

Anders Wisth understryker mediekanalens betydelse för en ofta äldre och trogen tittarskara. Många upplever mediebruset i samhället som främmande eller destruktivt.

Bredda innehållet

Det nya samarbetet med församlingarna ses som ett konkret steg för att bredda innehållet och fortsätta nå människor med budskapet om Jesus, även de som av olika skäl inte kan eller har möjlighet att besöka kyrkan regelbundet.

Idén till detta nya upplägg kommer från Kanal 10:s egna erfarenheter av missionskvällar då de samarbetat med olika missionsorganisationer.

– När vi har jobbat med missionskvällarna på Kanal 10 har det varit ett uttryck för att nå längre med missionsorganisations budskap. Vi vill också ge våra tittare en inblick i vad som händer i missionsvärlden i Sverige. Och därför blir det ju på det sättet en så kallad win-win.

Många tittare har uppskattat bredden och det nya sättet att få missionsinformation. Detta ledde till tanken att samma koncept skulle kunna fungera utmärkt för att lyfta fram församlingar.

– När vi har sett att det här konceptet mottagits så positivt under det här året har vi tänkt att det finns också väldigt många församlingar som står i speciella skeenden och intressanta saker händer.

Om pilotprojektet faller väl ut är ambitionen är att utveckla konceptet ytterligare inför 2026.

Samarbetet mellan Inblick och Kanal 10 förstärks samtidigt och under hösten kommer Inblick att lyfta fram de medverkande församlingarna och vittnesbörden i tidningen.