Receptiv ekumenik fångar upp de som tidigare varit skeptiska, eftersom man inte möts för att påverka eller nå konsensus, utan för att lära och ta emot. Hotbilden minskar och garden sänks.
– Bland de kyrkor som valt att engagera sig i receptiv ekumenik finns även de som normalt inte gör det, säger Sara Gehlin, lektor vid Enskilda högskolan i Stockholm till Inblick.
Receptiv ekumenik kanske börjar i rätt ände, till skillnad från tidigare ekumeniska metoder? Attitydförändring först. Förhandling sedan. Ett kravlöst, öppensinnat samtal som i sin tur leder till förståelse och vänskap kan göra det lättare att komma överens på sikt – även om det inte är ett uttalat mål.
Alla kyrkotraditioner
Finns det något mål? Den receptiva ekumeniken beskrivs av Sveriges Kristna Råd som en pilgrimsresa – eftersom man menar att det är resan som är viktig, inte destinationen. Men grundarens visioner är långt ifrån små. Den receptiva ekumenikens skapare, den katolske teologen Paul Murray, hoppas att metoden ska leda till “en full sakramental, strukturell och ministerial gemenskap mellan alla kyrkotraditioner”. För en som inte är van vid språket kan det låta som att alla kyrkor ska bli en enda, men det sägs inte uttryckligen. Istället beskriver Murray det som att alla kyrkotraditioner ska bli “pynt i samma julgran” och “många röster i en kör”.
Det sakramentala målet har ett gemensamt nattvardsbord för alla kyrkotraditioner som huvudfråga. För Jan Eckerdal, SKR, är det självklara målet att alla som bekänner Fadern, Sonen och den helige Ande ska kunna dela brödet och vinet. Ändå finns det tydliga teologiska skillnader mellan olika kyrkor kring nattvarden, skillnader som har varit en brännpunkt sedan reformationen. Protestantismen grundades trots allt utifrån en protest, bland annat mot det katolska mässoffret som man ansåg vara obibliskt. Vem ska förändra sin syn för att man ska komma vidare?
Enhet i mångfald
Men vad menar Murray med “full strukturell och ministerial gemenskap” mellan alla kyrkotraditioner egentligen? Exakt hur han tänker sig det, det vet inte SKR:s teologiska talesperson Jan Eckerdal när Inblick frågar honom.
Dr Sara Gehlin, som forskar om ekumenik, har också funderat över innebörden och påpekar att i protestantiska sammanhang är det vanligare att tala om kristen gemenskap på andra sätt. Trots oklarheten används Murrays metod som ett viktigt verktyg för att en “synlig kristen enhet i mångfald” ska bli verklighet.
Receptiv betyder mottaglig. Om ens kyrka är i behov av reform och förnyelse kan svaret enligt förespråkarna finnas i en annan tradition, och i mötet med andra kan vi bli mer av det vi redan är.
Kritiker undrar: finns det inte risk att man blir som man umgås istället?
Resa mot kosmisk enhet
I Sigtuna i juni 2022 hölls en konferens om receptiv ekumenik; “Förvandlande ekumenik - hör vad Anden säger till församlingarna”. Där stärktes gemenskapen mellan SKR och Kyrkornas Världsråd. Deltagare från ett stort spektrum av traditioner möttes för att lära av varandra.
– Internationellt sett är SKR ett av de bredaste nationella kristna råd som finns. Sverige är ett väldigt ekumeniskt land, säger Gehlin.
Under konferensen gavs utrymme för många nya uppfattningar. En av talarna, Mathew Chandrankunnel, talade om “Wider ecumenism”, en form av ekumenik som “sträcker sig över religionsgränserna”. “Målet och syftet med wider ecumenism är en pilgrimsresa mot en kosmisk kristusmedvetenhet” eftersom “Kristus värderingar kan upptäckas i andra religioner”, enligt Chandrankunnel.
– Det var ett sammanhang för erfarna kyrkoföreträdare och teologer som med stadig hand klarar att ta emot ett sådant budskap… Det finns inget farligt i att lyssna på andra som har en annan uppfattning än min, säger Eckerdal, samtidigt som han betonar att det är en förutsättning för receptiv ekumenik att man är trygg i vad som är bärande för ens egen teologi.
Resa mot jämställdhet
Med andra ord: står man inte stadigt kan man ryckas med och påverkas. Kanske är det därför Bibeln kalllar läror för “vindkast”? Apostlarna verkade ha fullt upp med att agera vindskydd för sina församlingar i de nytestamentliga breven. Receptiv ekumenik är en metod som SKR fortsätter använda inom mission och i olika kyrkosplittrande frågor. Just nu genomförs en “pilgrimsprocess” för att komma vidare i samtalen kring jämställdhet, sexualitet, kön och makt. Och att döma av deltagarnas reflektioner verkar processen föra kyrkorna mot en djupare gemenskap.
– Jag sätter upp mina nya ikoner på väggen och tänker mig att jag ber tillsammans med Maria och lärjungarna, skriver Marit Norén, präst i lutherska kyrkan, på SKR:s blogg.


