Navigera till koncernens hemsidor
LOGGA IN
Inblicks facebook sida Inblicks Twitter sida

Påsknummer av Inblick i Trons Värld!


Påsken är alltid ett gyllene tillfälle att dela med sig om den kristna tron. Detta nummer gör det ännu lättare. Innehåller nio starka livsberättelser, samt sidor om vad påsken handlar om och om hur du kan bli frälst.

Inblick i Trons Värld hjälper dig och er att nå utanför kyrkväggarna med evangeliet. ​Tidningen ​ges ut fyra gånger per år och är ett specialdesignat hjälpmedel för evangelisation med några av de bästa vittnesbörden från Nyhetstidningen Inblick. Det är en skatt med härliga berättelser om hur Jesus frälser, helar och upprättar. Beställ era tidningar redan idag. 

Gå vidare till beställning


Provläs Inblick i Trons Värld


Här kan du provbläddra i det senaste numret och i övriga tillgängliga utgåvor av Inblick i Trons Värld. Vissa nummer är utformade för specifika målgrupper, men alla pekar tydligt på Jesus.  Det finns tidsangivelse på framsidan, men innehållet är tidslöst och evangeliet om Jesus är alltid lika aktuellt.

Klicka på bilden av tidningen så kan du provläsa innehållet. ​Återvänd sedan till denna sida för att kunna gå vidare till beställningsformuläret!
 

ITV_påsk_2019 Framsida

Påsk 2019

Nu finns påsknumret av Inblick i Trons Värld ute, som ett utmärkt hjälpmedel i evangelisationen för församlingar och enskilda kristna som vill nå ut med de goda nyheterna om Jesus Kristus. Tidningen är fylld med fräscha vittnesbörd från vanliga människor som berättar om hur Gud har förvandlat deras liv. Camilla som försökte meditera men fann Gud och Jonathan som blev fri från hat och aggressivitet är bara två exempel.
20 sidor, vikt 75 gram




      
ITV_jul_2018 Framsida hemsida

Jul 2018

I det här julnumret av Inblick i Trons Värld kan du läsa nio livsberättelser som pekar på julfirandets  centralperson, Jesus. Detta kompletterat med utdrag ur julevangeliet en sida om hur man blir frälst.
20 sidor, vikt 75 gram

ITV_sommar_2018 Framsida​ Sommar 2018

I det här vårnumret av Inblick i  Trons Värld kan du läsa ​tolv livsberättelser som pekar på Jesus. 
​24 sidor, vikt 90 gram

ITV vår 2018_framsida

​Vår 2018

I det här vårnumret av Inblick i Trons Värld kan du läsa ​åtta livsberättelser som pekar på Jesus. 
​16 sidor, vikt 60 gram
ITV nr 3_2014 - FRAMSIDA - Webb

Från Islam till Jesus

Vittnesbörd från muslimer som funnit Jesus. Åtta olika vittnesbörd och en artikel som bra beskriver skillnaden mellan islam och den kristna tron.
16 sidor, vikt 60 gram


      

ITV nr 2 sommar 2017_framsida hemsidaSommar 2017

I det här sommarnumret av Inblick i Trons Värld kan du läsa Ulf Christianssons, Anita Barkers och ​tio andra livsberättelser som pekar på Jesus. 
Extra tjockt nummer med 28 sidor, vikt 105 gram

– Gud är en riktig gentleman

Lovisa Landin | 07 mar , 2019
Hampus fick upp ögonen för Jesus i sina tidiga tonår. Men tron blev snart en plikt. Hampus sa till Gud att han inte ville ha med honom att göra mer. Men när Hampus började jobba på en kristen arbetsplats blev livet annorlunda. – Första året levde jag ett dubbelliv. Men min tro tog sakta, men säkert fart igen.
Gud_ar_en_riktig_gentleman
För Hampus Bengtsson har Gud aldrig varit främmande, han har alltid vetat att det är Gud som håller i trådarna. Men Gud var inte alltid en stor del av Hampus liv.
När han var 11 år bodde Hampus hos en stödfamilj på helgerna. 
– Det var hos stödfamiljen min tro tog fart, säger Hampus till Inblick.
Stödfamiljens barn gick till söndagsskolan och efter ett tag kom Hampus fram till att han hellre följde med än satt hemma hos stödfamiljen och hade tråkigt.
– I söndagsskolan fick jag lära mig om Jesus och jag fick en bibel.

Roliga barnmöten

När Hampus senare var på sommarfritids pågick en kristen festival på grusfältet utanför. De hade barnmöten och det lät som om de hade roligt.
– Jag frågade personalen på fritids om jag fick gå på barnmötena och det fick jag. Så jag gick dit varje dag den veckan. Det var roligt och det blev ett tydligt minne för mig.
Hampus bestämde sig för att han ville att Jesus skulle vara en del av hans liv. Han döpte sig samtidigt som sin bror.
– När vi döpte oss frågade pastorn om det var någon mer som ville döpa sig. Då tackade mamma ja till inbjudan. Det var fantastiskt, säger Hampus.

Tron blev en plikt

Hampus följde regelbundet med sin mamma när hon gick till kyrkan. Men det blev snabbt tråkigt.
– Jag applicerade inte tron på mitt liv. Min tro blev en plikt, det var bara jobbigt till slut. 
När Hampus var 15-16 år gammal tog han ett beslut.
– Jag sa till Gud att jag inte ville ha med honom att göra mer.
Men efter en fest, en utekväll eller en dålig dag bad Hampus.
– Jag gick till Jesus, han var en axel att gråta på. Men det tog inte lång tid innan jag förnekade honom igen.

Levde ett dubbelliv

Efter skolan började Hampus jobba på en kristen arbetsplats.
– Första året levde jag ett dubbelliv. Jag bad och gjorde som de andra när jag var på jobbet, men efter jobbet festade jag och levde rövare, säger Hampus.
Men Hampus märkte ändå att något hände i hans liv.
– Jag slutade svära, sedan slutade jag snusa och sedan slutade jag dricka. Min tro tog sakta men säkert fart igen.
– Det hände med några månaders mellanrum och utan att jag riktigt tänkte på det, fortsätter han.

Ett nytt sätt

Under en påsk för några år sedan upplevde Hampus Gud på ett nytt sätt. En profet var då på plats i Hampus hemförsamling.
– Jag blev så berörd av att Gud använde profeten till att betjäna alla som var där. Människorna fick vad de behövde och mer än så. Det är något alldeles speciellt när Kungen hedrar oss med sin närvaro på det sättet.
– Jesus har gjort oss värdiga att umgås med Gud. Det är fantastiskt.

Lärde känna Jesus

För några år sedan gick Hampus igenom en tuff period. Han var besviken, hjärtekrossad och ville inte leva längre. Då lärde han känna Jesus på riktigt.
– Gud behövde bryta ner mig, jag behövde förnya mitt sinne. Jag behövde applicera Bibeln på mitt liv.
Hampus tro tog fart.
– Min tro var inte längre bara baserad på en bra predikan i kyrkan. Jesus är min bästa vän, min konung och min läromästare.
När Hampus tro blev en personlig relation med Gud lärde han sig många saker. Han blev förväntansfull och nyfiken på vad Gud skulle göra härnäst.

Vanliga människor

Gud använder inte bara profeter och pastorer berättar Hampus.
– Gud använder vanliga människor som mig. När jag ber för folk och något händer blir jag lika förvånad varje gång. Eller när Gud använder mig för att ge någon ett kunskapens ord. Jag blir fylld av vördnad, tänk att Gud vill använda mig.
Vid ett tillfälle fick Hampus betjäna en person med ett kunskapens ord.
– Det var så tydligt att orden inte var mina egna, för de var mitt i prick och jag kommer inte ihåg vad jag sa.
Hampus har fått betjäna andra människor flera gånger och tycker att det är väldigt lärorikt.
– Det är så häftigt hur Jesus uppenbaras genom den helige Ande, säger han.

En Gud som helar

Vid ett tillfälle skulle Hampus lämna in sin bil på verkstad och såg att en mekaniker hade ont i ögat.
– Jag kände tydligt att jag skulle be för honom, men jag vågade inte, så jag började gå därifrån. 
Men det högg till i hjärtat på vägen ut och Hampus bestämde sig för att vända tillbaka.
– Jag frågade honom hur det var och han berättade att han hade fått metall i ögat. Så jag sa att jag tror på en Gud som helar, och det sa han att han också gjorde. Så vi bad tillsammans att smärtan skulle lämna.
När Hampus var tillbaka på verkstaden en vecka senare frågade han mekanikern hur det var med smärtan och mekanikern berättade att han mådde jättebra. 
– Det är viktigt att vi vågar lyssna på Gud och vågar agera när den helige Ande bultar på ens hjärta. Man kan få så ett frö som någon annan får skörda. Eller vem vet, kanske är det du som får skörda det frö som någon annan sått.

Prata med Gud

Hampus berättar att hans liv med Gud är ett äventyr, men han betonar att den vardagliga tron är mycket viktig.
– Ofta ger vi Gud den tiden vi har över, eller bestämmer en viss tid vi ska sitta av. Men jag har märkt att om vi avsätter tid och umgås med Gud tills vi känner oss färdiga så blir det ofta väldigt bra.
För Hampus har Gud blivit en kär vän. Och han har upptäckt att Gud är en riktig gentleman.
– Jag älskar att prata med Gud som om jag pratar med vem som helst. 
– Det har blivit tydligt för mig att Gud inte ser oss som maskiner som han byter delar på ibland. Gud är varsam, han är en riktig gentleman, fortsätter han.

Lägga i växeln

Hampus har haft det tufft många gånger och har trott att det inte finns någon utväg.
– Det kan vara svårt att lita på Guds hjärta när man inte ser hans hand.
Men Hampus har lärt sig mycket under dessa perioder.
– Vi behöver lita på Gud, han förser. Det blir inte alltid som vi tror, det är viktigt att släppa taget och lita på att Gud kommer lösa det.
Hampus ser på framtiden med stora förhoppningar och mycket spänning.
– Jag lägger bilen i växelläge och ser vart Han styr den.
LOVISA LANDIN