Navigera till koncernens hemsidor
LOGGA IN
Inblicks facebook sida Inblicks Twitter sida

Sommarnummer av Inblick i Trons Värld!


Sommar​säsongen för alltid med sig en massa tillfällen att dela med sig ​av den kristna tron. ​Varför inte med hjälp av en tidning? Innehåller ​åtta ​goa livsberättelser, samt skriver om hur du kan få en relation med Gud.

Inblick i Trons Värld ​är gott hjälpmedel till att nå utanför kyrkväggarna med evangeliet. ​Tidningen ​ges ut fyra gånger per år och är specialdesignat för evangelisation med några av de bästa vittnesbörden från Nyhetstidningen Inblick. Det är en skatt med härliga berättelser om hur Jesus berör människor med sin kärlek och sen frälser, helar och upprättar. Beställ era tidningar redan idag. 

Gå vidare till beställning


Provläs Inblick i Trons Värld


Här kan du provbläddra i det senaste numret och i övriga tillgängliga utgåvor av Inblick i Trons Värld. Vissa nummer är utformade för specifika målgrupper, men alla pekar tydligt på Jesus.  Det finns tidsangivelse på framsidan, men innehållet är tidslöst och evangeliet om Jesus är alltid lika aktuellt.

Klicka på bilden av tidningen så kan du provläsa innehållet. ​Återvänd sedan till denna sida för att kunna gå vidare till beställningsformuläret!
 

ITV sommar 2019_framsida_hemsida

Sommar 2019

Nu finns sommarnumret av Inblick i Trons Värld ​tillgängligt. Tidningen är ett utmärkt hjälpmedel i evangelisationen för församlingar och enskilda kristna som vill nå ut med de goda nyheterna om Jesus Kristus.

Tidningen är fylld med fräscha vittnesbörd från vanliga människor som berättar om hur Gud har förvandlat deras liv. Linda som var arg på Gud och Kjell som hittade en inre styrka är bara två exempel.

16 sidor, vikt 60 gram



      


ITV_påsk_2019 Framsida

Påsk 2019

Nu finns påsknumret av Inblick i Trons Värld ute, som ett utmärkt hjälpmedel i evangelisationen för församlingar och enskilda kristna som vill nå ut med de goda nyheterna om Jesus Kristus. Tidningen är fylld med fräscha vittnesbörd från vanliga människor som berättar om hur Gud har förvandlat deras liv. Camilla som försökte meditera men fann Gud och Jonathan som blev fri från hat och aggressivitet är bara två exempel.
20 sidor, vikt 75 gram




      

ITV_jul_2018 Framsida hemsida

Jul 2018

I det här julnumret av Inblick i Trons Värld kan du läsa nio livsberättelser som pekar på julfirandets  centralperson, Jesus. Detta kompletterat med utdrag ur julevangeliet en sida om hur man blir frälst.
20 sidor, vikt 75 gram

ITV_sommar_2018 Framsida​ Sommar 2018

I det här vårnumret av Inblick i  Trons Värld kan du läsa ​tolv livsberättelser som pekar på Jesus. 
​24 sidor, vikt 90 gram

ITV vår 2018_framsida

​Vår 2018

I det här vårnumret av Inblick i Trons Värld kan du läsa ​åtta livsberättelser som pekar på Jesus. 
​16 sidor, vikt 60 gram
ITV nr 3_2014 - FRAMSIDA - Webb

Från Islam till Jesus

Vittnesbörd från muslimer som funnit Jesus. Åtta olika vittnesbörd och en artikel som bra beskriver skillnaden mellan islam och den kristna tron.
16 sidor, vikt 60 gram


      

ITV nr 2 sommar 2017_framsida hemsidaSommar 2017

I det här sommarnumret av Inblick i Trons Värld kan du läsa Jerusalemsångaren Ulf Christianssons, Anita Barkers och ​tio andra livsberättelser som pekar på Jesus. 
Extra tjockt nummer med 28 sidor, vikt 105 gram

05 sep, 2019
29 aug, 2019
22 aug, 2019

– Jag kunde förlåta mina förövare

Göran Jacobsson | 24 maj , 2019
Jennie Lerstrand hade en enormt trasig barndom och uppväxttid. Hon utsattes för sexuella övergrepp av sin morfar, farfar och styvpappa, utan att andra vuxna i hennes närhet ingrep. Hatet som föddes i hennes hjärta, till följd av övergreppen, kunde bara besegras genom att hon bestämde sig för att förlåta sina förövare. Idag brinner hon för att de som utsatts för sexuella övergrepp ska få befrielse och upprättelse. – Den enda vägen till befrielse går genom förlåtelse, säger Jennie Lerstrand till Inblick.
Jag_kunde_forlata_mina_forovare
Jennie Lerstrand utsattes som barn för upprepade sexuella övergrepp av sin farfar och morfar, vilket orsakade oerhört djupa sår i hennes inre. När hennes mamma blev ihop med en ny man och flyttade ihop med honom var Jennie glad och lycklig i tron att det skulle vara slut med övergreppen, men istället fortsatte det. Nu var det istället den nye mannen, hennes styvpappa, som förgrep sig sexuellt på henne.
– Jag har nog lyckats förtränga de flesta minnena från de övergreppen. Vissa minnen därifrån har jag kvar, säger Jennie Lerstrand till Inblick.
De upprepade sexuella övergreppen hon utsattes för som barn plus en våldtäkt i tonåren födde ett brinnande hat inom henne. Hon hatade allt och alla och kunde få fruktansvärda vredesutbrott. När hon senare fick kompisar som var lika trasiga och sargade som hon själv blev allting bara värre och värre.

”Kaka söker maka”

– Kaka söker maka. Man dras till likasinnade. Jag var bara 11 år men var ute med kompisarna, rökte och drack, berättar Jennie.
När hon var 14 år träffade Jennie en något äldre kille som blev hennes pojkvän. De flyttade ihop när Jennie var 15 år och levde tillsammans i drygt två år
– Han misshandlade mig både fysiskt och psykiskt. Först var min barndom präglad av de sexuella övergreppen jag utsattes för och sedan hamnade jag i klorna på honom. Han bröt ner mig fullständigt.
– Jag hade inget eget värde, hade svårt att se människor i ögonen när jag pratade med dem. Självförtroendet var på noll eftersom jag, enligt min pojkvän, inte hade något värde. Jag fick ständigt höra att jag bara var ful och fet och att ingen ville ha mig, förutom han.
– Jag fick inte ha några kompisar, utom en person som han hade godkänt eftersom hon inte utgjorde något hot gentemot honom. När jag till sist bröt mig loss, gjorde slut med honom och flyttade därifrån hotade han omväxlande med att döda mig om jag lämnade honom, för att i nästa stund stå på sina bara knän och böna och be om att jag skulle stanna kvar.

Brinnande hat

Hatet mot alla män brann inom henne efter denna upplevelse. Barn och familj var inte att tänka på för Jennie.
– För mig var Svenssonlivet ett straff. Jag satt hellre på Hinseberg i tio år än att tvingas ha barn och familj livet ut. Tanken på att leva med en och samma man resten av livet fanns inte ens hos mig.
Jennie hade vid det här laget flyttat till Göteborg och inlett ett intensivt partyliv på storstadens nattklubbar, med allt vad det innebar av alkohol, droger och tillfälliga kontakter med killar.
– Det var så vi levde, jag och mina vänner. Inget ansvar alls, utan bara fullt ös. Jag mådde bara sämre och sämre. Det var mycket ångest. Jag litade inte på någon människa förutom de vänner som stod mig allra närmast.
Barnatron hade Jennie burit med sig hela livet. När det var som mörkast och jobbigast brukade hon alltid knäppa sina händer och be till Gud om hjälp. Under tiden hon bodde i Göteborg blev Gud helt plötsligt personlig.

Gud talade

– Jag stod i köket i min lilla lägenhet i Kortedala och bad till Gud om hjälp i en situation jag befann mig i. Då hörde jag plötsligt, klart och tydligt, en röst som talade till mig och sade: ”Jennie, så länge du lever med en fot hos mig och en i världen så kan jag inte göra något. Lägg ditt liv helt hos mig”.
Problemet var bara Jennies avsky mot kyrkans alla lagar, regler och måsten. Detta hindrade henne från att säga ja till Gud när han talade till henne.
– Jag ville leva med Gud. Det var ju Gud jag ville ha. Men det där religiösa och kyrkfolkets elakheter ville jag inte ha. Så jag sade nej till Gud, men fortsatte ändå att be och tro på honom.
Trots att hon föresatt sig att aldrig mer leva i en relation igen så träffade Jennie under den här perioden en man. Frukten av den relationen blev dottern Matilda. Relationen med Matildas pappa sprack efter ett tag. Jennies längtan efter Gud blev dock allt starkare.
– Det blev så att jag började besöka gudstjänsterna i Smyrna i Göteborg. Jag ville ha Gud men var fortfarande anti mot människor och kyrka. Jag satt varje söndag uppe på läktaren i Smyrna och grät i tron att ingen såg mig.
Naturligtvis var hon iakttagen och en söndag kom en tjej fram till Jennie och frågade vad som var fel.
– ”Jag vill bli frälst”, svarade jag storgråtande.

Flyttade till Umeå

Där och då tog hon emot Jesus och blev frälst. På grund av olika omständigheter tvingades Jennie och hennes dotter lämna Göteborg och flytta upp till Umeå där hon kom i kontakt med en levande cellgrupp. Här började resan mot befrielse och total upprättelse.
– Inom mig bar jag på en växande oljeklump av hat. Min cellgruppsledare hade sett både detta men även min vilja att gå med Gud. Han sade till mig att jag måste förlåta alla som gjort mig illa. 
– När han sade det till mig blev jag arg. Varför skulle jag förlåta? Det var ju morfar, farfar, min styvpappa och alla andra som gjort mig illa som skulle be mig om förlåtelse. Men till sist kapitulerade jag.

Välsignade sina förövare

Avgörandet kom en snöslaskig dag i Norrland när Jennie var ute och gick.
– Jag sade till Gud att jag insåg att det bara fanns en väg att gå och att jag ville förlåta men att jag inte kunde. ”Herre, den här lilla viljan till förlåtelse som jag har lägger jag som ett senapskorn i dina händer och du får hjälpa mig för jag kan inte förlåta”, bad jag där jag gick.
Med mycket stor motvillighet började Jennie välsigna sina förövare och uttala att hon förlät dem.
– I Jesu namn välsignar jag morfar, jag välsignar farfar, jag välsignar mannen som våldtog mig, jag välsignar mannen som misshandlade mig. I Jesu namn välsignar jag allihop och förlåter dem, bad hon.
Processen mot befrielse var inledd och pågick under lång tid. Dopet i vatten och andedopet med tungotal var två viktiga byggstenar i det som kom att resultera i att Jennie till slut kom ut på andra sidan som en helt ny och fri person. Själva helandet skedde i samband med en bön- och lovsångskväll i pingstkyrkan i Umeå.
– När predikanten hade avslutat sin förkunnelse sade han: ”Du finns här som var utsatt för grova övergrepp som barn. Herren vill läka dig”. Jag gick aldrig fram utan stod kvar i bänken. Helt plötsligt kände jag hur det strömmade smält bomull av frid genom min kropp, från huvudet ända ner i tårna. Jag bara visste att det var mitt helande som kom.

Nöd för de utsatta

Bibelskolan i Sölvesborg var nästa steg på vägen. Där blev hon andligt rustad att fortsätta gå med Gud. Sakta men säkert började Jennie förstå sin kallelse och uppgift. I tre år reste hon tillsammans med evangelisten KG Jonsson och delade sitt vittnesbörd i kyrkor, kapell och tältmöten över hela Sverige. Ofta blev det knäpptyst i kyrkan när hon berättade om sitt liv.
– Gud har lagt ner en nöd i mitt hjärta för alla som har utsatts för sexuella övergrepp. Den enda vägen till befrielse går genom förlåtelse, säger Jennie Lerstrand.
GÖRAN JACOBSON
goran@inblick.se