Navigera till koncernens hemsidor
LOGGA IN
Inblicks facebook sida Inblicks Twitter sida

Julnummer av Inblick i Trons Värld!


Julsäsongen för med sig många tillfällen att dela med sig ​av den kristna tron. ​Varför inte med hjälp av en tidning? Julnumret innehåller ​​sju ​goa livsberättelser, samt en undervisning om varför vi firar jul och ​en steg-för-steg-artikel om hur du kan få en relation med Gud.

Inblick i Trons Värld ​är gott hjälpmedel till att nå utanför kyrkväggarna med evangeliet. ​Tidningen ​ges ut fyra gånger per år och är specialdesignat för evangelisation med några av de bästa vittnesbörden från Nyhetstidningen Inblick. Det är en skatt med härliga berättelser om hur Jesus berör människor med sin kärlek och sen frälser, helar och upprättar. Beställ era tidningar redan idag. 

Gå vidare till beställning


Provläs Inblick i Trons Värld


Här kan du provbläddra i det senaste numret och i övriga tillgängliga utgåvor av Inblick i Trons Värld. Vissa nummer är utformade för specifika målgrupper, men alla pekar tydligt på Jesus.  Det finns tidsangivelse på framsidan, men innehållet är tidslöst och evangeliet om Jesus är alltid lika aktuellt.

Klicka på bilden av tidningen så kan du provläsa innehållet. ​Återvänd sedan till denna sida för att kunna gå vidare till beställningsformuläret!
 

ITV jul 2019_Framsida hemsida

Jul 2019

Nu finns julnumret av Inblick i Trons Värld ​tillgängligt. Tidningen är ett utmärkt hjälpmedel i evangelisationen för församlingar och enskilda kristna som vill nå ut med de goda nyheterna om Jesus Kristus.

Tidningen är fylld med fräscha vittnesbörd från vanliga människor som berättar om hur Gud har förvandlat deras liv. Maria som förlät sin förgripare, Josef som var pokerproffs och Kiaan Malek som blev frälst i en fyllecell är bara tre exempel.

16 sidor, vikt 60 gram



      


ITV sommar 2019_framsida_hemsida

Sommar 2019

Nu finns sommarnumret av Inblick i Trons Värld ​tillgängligt. Tidningen är ett utmärkt hjälpmedel i evangelisationen för församlingar och enskilda kristna som vill nå ut med de goda nyheterna om Jesus Kristus.

Tidningen är fylld med fräscha vittnesbörd från vanliga människor som berättar om hur Gud har förvandlat deras liv. Linda som var arg på Gud och Kjell som hittade en inre styrka är bara två exempel.

16 sidor, vikt 60 gram



      


ITV_påsk_2019 Framsida

Påsk 2019

Nu finns påsknumret av Inblick i Trons Värld ute, som ett utmärkt hjälpmedel i evangelisationen för församlingar och enskilda kristna som vill nå ut med de goda nyheterna om Jesus Kristus. Tidningen är fylld med fräscha vittnesbörd från vanliga människor som berättar om hur Gud har förvandlat deras liv. Camilla som försökte meditera men fann Gud och Jonathan som blev fri från hat och aggressivitet är bara två exempel.
20 sidor, vikt 75 gram




      

ITV_jul_2018 Framsida hemsida

Jul 2018

I det här julnumret av Inblick i Trons Värld kan du läsa nio livsberättelser som pekar på julfirandets  centralperson, Jesus. Detta kompletterat med utdrag ur julevangeliet en sida om hur man blir frälst.
20 sidor, vikt 75 gram

ITV_sommar_2018 Framsida​ Sommar 2018

I det här vårnumret av Inblick i  Trons Värld kan du läsa ​tolv livsberättelser som pekar på Jesus. 
​24 sidor, vikt 90 gram

ITV vår 2018_framsida

​Vår 2018

I det här vårnumret av Inblick i Trons Värld kan du läsa ​åtta livsberättelser som pekar på Jesus. 
​16 sidor, vikt 60 gram
ITV nr 3_2014 - FRAMSIDA - Webb

Från Islam till Jesus

Vittnesbörd från muslimer som funnit Jesus. Åtta olika vittnesbörd och en artikel som bra beskriver skillnaden mellan islam och den kristna tron.
16 sidor, vikt 60 gram


      

ITV nr 2 sommar 2017_framsida hemsidaSommar 2017

I det här sommarnumret av Inblick i Trons Värld kan du läsa Jerusalemsångaren Ulf Christianssons, Anita Barkers och ​tio andra livsberättelser som pekar på Jesus. 
Extra tjockt nummer med 28 sidor, vikt 105 gram

12 dec, 2019
05 dec, 2019
21 nov, 2019
21 nov, 2019

Marie-Louise fick livet tillbaka

Petter Allgulin | 28 nov , 2019
På grund av svåra omständigheter och ett krisande husbygge gick Marie-Louise Jensen in i en djup depression och ropade till Gud en stjärnklar natt. – Om du finns Gud, Jesus och Helig Ande, ta död på mig eller ge mig liv.
Marie-Louise_fick_livet_tillbaka
Som barn gick Marie-Louise och familjen endast till kyrkan vid jul eller på begravning, men de hade en kristen granne som kallades tant Hildur som ibland passade Marie-Louise och lillasystern. 
– Jag kände sådan frid från tant Hildur och hemma hos henne. Guds ande var där har jag förstått senare. 
När Marie-Louise var runt åtta år hade hon en upplevelse inne i en kyrka, då hon var med sin mamma på syföreningsresa. Marie-Louise upplevde ett starkt ljussken omkring sig som en i en ljuspelare och plötsligt sa hon ”När jag blir stor ska jag sjunga i kyrkan”. Hon höjde rösten och upprepade samma ord.
– Det var för mig som en uppenbarelse, väldigt speciellt.
Sedan blev det så. 

Jesus stillade stormen

När Marie-Louise var ungefär nio år och familjen åkte med sin motorbåt från Borgholm till Färjestaden, blåste det upp till kraftig storm. Vågorna gick höga, vatten forsade in i båten och det blåste fruktansvärt. Varken mamma eller lillasyster kunde simma ”Vi måste be till Gud!”, skrek mamma.
– Då blev jag rädd, för det hade mamma aldrig sagt tidigare. Pappa var helt grå i ansiktet, säger Marie-Louise. 
Motorn stannade och plötsligt blev det stilla, molnen skingrades och solen tittade fram. Båten guppade in mot land och de hade kommit till Sollidens brygga visade det sig. Vaktmästaren på Solliden kom till bryggan. Blöta och medtagna blev de inbjudna på nybakade bullar och nygjord saft hos mannen med hustru och fick värma sig.
Även under sin konfirmation fick Marie-Louise bönesvar.
Av undervisning och konfirmation förstod inte Marie-Louise någonting av det prästen undervisade om. 
– Vad skulle jag skriva i häftet efter söndagspredikan? Jag hittade på.
När det var dags för själva konfirmationen fick de veta dagen innan att de skulle få en fråga som de måste svara på, men inte vilken fråga.
– Jag blev livrädd, jag fattade ju ingenting. 
Den kvällen bad Marie-Louise till Gud: 
– Gode Gud, det enda jag har fattat på denna tid är den gyllene regeln. Snälla, kan jag få frågan på den. 
Hon fick just den gyllene regeln som fråga vid sin konfirmation.

Ansträngd relation

Marie-Louise gifte sig i 20-årsåldern, blev färdig förskollärare och de fick sina två första barn. Familjen flyttade in i släktgården utanför Växjö och efter några år, började de bygga ett nytt eget hus nära föräldrarna och gjorde mycket arbete själva. Bygget tog mycket energi och det var en stressad och ansträngd tid på olika sätt. 
Relationen med maken ansträngdes hårt. De hade anlitat en byggmästare som visade sig vara beroende av alkohol. Marie-Louise blev gravid och upplevde starkt att hon inte vågade behålla barnet i det kaoset. Marie-Louise fick strax efter en svår depression. Livslusten försvann mer och mer och hon orkade inte leva. 
En decembernatt efter ett samtal med maken om hur illa läget var, steg Marie-Louise upp mitt i natten, ut i snön på balkongen. Stjärnorna lyste, det var vindstilla och hon viskade till Gud med totalt allvar:
– Om du finns Gud, Jesus och helig Ande, ta död på mig eller ge mig liv.
Från och med den natten sov Marie-Louise gott om nätterna. Ett par månader senare vaknade hon en lördagsmorgon, solen lyste, fåglarna kvittrade, allting var så otroligt vackert och ljust. 
– Jag kände mig full av liv, alla mina sinnen kändes rentvättade. Jag kände mig vacker och genomälskad. Jag vågade inte stiga upp först. Kanske skulle detta vad det nu var försvinna? 
Depressionen försvann helt, ett under skedde. 
Trots att ekonomin var ansträngd på grund av bygget önskade familjen en semester framåt sommaren. 
– Gode Gud, hjälp oss att få en semester som är annorlunda och billigare än att vara hemma, bad Marie-Louise. 

Semester på Viebäck

I en Folkhögskolekatalog hittade de ett familjeläger på Viebäcks folkhögskola som verkade passa bra, med sång, musik och hantverk. Det kostade mindre än att vara hemma. 
När de kom fram upptäckte de att det var ett kristet läger. Ekumeniskt hade det stått på inbjudan men det visste de inte vad det betydde. Trots Marie-Louise stilla växande gudstro, kände hon rädsla inför att gå på morgonbön och bibelstudium. Det kändes så främmande.
– Vi hade cyklar med oss så vi cyklade när det var kristna samlingar första dagen.
På grund av nyfikenhet kom de ändå med på en undervisning redan andra dagen som handlade om Guds plan för livet. 
– Efter det var allt annorlunda och vid kvällens ”te-snack” med tända ljus öste jag på med alla frågor som jag hade till de kristna på lägret likt en kulspruta. Svaren berörde på djupet.
– Varför har ingen berättat detta för mig? Jag har levt 30 år utan att någon har berättat detta för mig, tänkte Marie-Louise
Hon var besviken och grät hela den natten av saknad av Guds ord, att inte fått lära känna Herren. 
– Det var sorg i stora mått. 

Längtan efter nytt arbete

Väl hemma började Marie-Louise med make gå till kyrkan. Maken var inte lika övertygad, men efter ett och ett halvt år som Marie-Louise hade bett och lagt handen på honom så ofta hon kunde ville maken ta nattvarden med Marie-Louise
– Det kändes mycket stort. 
Båda var nu kristna. Efter några år fick de sitt tredje barn. 
Marie-Louise längtade efter att arbeta inom kyrkan och fick tips om en tjänst inom EFS. Redan på intervjun kände hon sig hemma och sa – här vill jag jobba.
Hon fick jobbet på deltid och fick använda sina gåvor helt fritt. 
– Det var ett roligt ansvar med konfirmander, konfirmandföräldrar, utbilda ledare, starta mammabarnverksamhet, studiecirkel i att fostra sitt barn i kristen tro, planera samt att genomföra påskvandring för skolbarn. 
– Påskvandringarna blev stor succé med mycket positiva reaktioner från barn och lärare. Gud inspirerade mig helt och hållet, jag hade aldrig gjort detta tidigare. Gud ska ha all ära för detta.

Vision om kristen skola

Några år därefter fick hon en vision om att starta en kristen förskola i Växjö. 
– Jag skrev ner min vision från Herren, planering, upplägg och idéer,
Den sändes in till Växjö kristna råd, vilket ledde till att hon var med hela vägen fram till uppstarten av den första kristna förskolan i Växjö. Idag finns fyra kristna förskolor i stan
Marie-Louise har upplevt själsligt helande efter vad hon har gått igenom. Hennes pappa var hård när hon var liten och andra oförutsedda och tuffa händelser gjorde ont och påverkade personligheten. Utöver depressionen har hon gått igenom en svår period av utbrändhet och skilsmässa. 
– Välsignad kristen själavård har betytt enormt mycket, särskilt genom rörelsen Helhet genom Kristus. 
– Herren har helat, förlåtit och upprättat mig. 
Marie-Louise har också blivit fysiskt helad från flera olika allergier. Hon vuxendöptes som 40-åring på Hönökonferensen. Det gjorde även nuvarande maken på som hon är gift med sedan ett och ett halvt år. Han var också ett tydligt bönesvar.
– Gud ska ha all ära att jag lever, har en nära gudsrelation och är hel idag. Jesus har tagit mig genom allt och jag är lycklig, fri och trygg in i roten. Även vår bostad är ett bönesvar i detalj. Gud är så god. Bön har en otroligt stark kraft. Jag är så tacksam för allt.
​PETTER ALLGULIN