Navigera till koncernens hemsidor
LOGGA IN
Inblicks facebook sida Inblicks Twitter sida

Sommarnummer av Inblick i Trons Värld!


Sommaren för med sig många tillfällen att dela med sig ​av den kristna tron. ​Varför inte med hjälp av en tidning? Påsknumret innehåller ​​åtta ​goa livsberättelser, samt ​en steg-för-steg-artikel om hur du kan få en relation med Gud.

Inblick i Trons Värld ​är gott hjälpmedel till att nå utanför kyrkväggarna med evangeliet. ​Tidningen ​ges ut fyra gånger per år och är specialdesignat för evangelisation med några av de bästa vittnesbörden från Nyhetstidningen Inblick. Det är en skatt med härliga berättelser om hur Jesus berör människor med sin kärlek och sen frälser, helar och upprättar. Beställ era tidningar redan idag. 

Gå vidare till beställning


Provläs Inblick i Trons Värld


Här kan du provbläddra i det senaste numret och i övriga tillgängliga utgåvor av Inblick i Trons Värld. Vissa nummer är utformade för specifika målgrupper, men alla pekar tydligt på Jesus.  Det finns tidsangivelse på framsidan, men innehållet är tidslöst och evangeliet om Jesus är alltid lika aktuellt.

Klicka på bilden av tidningen så kan du provläsa innehållet. ​Återvänd sedan till denna sida för att kunna gå vidare till beställningsformuläret!
 

ITV_sommar_2020_framsida hemsida

Sommarnummer 2020


Sommaren för med sig många tillfällen att dela med sig ​av den kristna tron. ​Varför inte med hjälp av en tidning?

Sommarnumret innehåller ​​åtta ​goa livsberättelser, samt en steg-för-steg-artikel om hur du kan få en relation med Gud.

16 sidor, vikt 60 gram


      



      



      

ITV nr 3_2014 - FRAMSIDA - Webb

Från Islam till Jesus

Vittnesbörd från muslimer som funnit Jesus. Åtta olika vittnesbörd och en artikel som bra beskriver skillnaden mellan islam och den kristna tron.
16 sidor, vikt 60 gram


ITV_vår_2020_framsida_hemsida

​Påsk 20​20

Säsongen omkring påsk för med sig många tillfällen att dela med sig ​av den kristna tron. ​Varför inte med hjälp av en tidning?

Påsknumret innehåller ​​sex ​goa livsberättelser, samt en undervisning om varför vi firar påsk och ​en steg-för-steg-artikel om hur du kan få en relation med Gud

16 sidor, vikt 60 gram

      
ITV sommar 2019_framsida_hemsida

Sommar 2019

Tidningen är fylld med fräscha vittnesbörd från vanliga människor som berättar om hur Gud har förvandlat deras liv. Linda som var arg på Gud och Kjell som hittade en inre styrka är bara två exempel.

16 sidor, vikt 60 gram


16 jul, 2020

"Olikheter är en tillgång"

Eva Marklund | 29 jun , 2020
Anders och Kristina är två olika personligheter. Det är en utmaning som de lärt sig att hantera. – Kristina uppmuntrar mig att vara den utåtriktade, aktiva och innovativa person som jag är, säger Anders. – Anders ser mitt behov av vattenhål och hjälper mig att få tid för paus, berättar Kristina i sin tur.
andersmarklunds
På Hönö i Göteborgs skärgård bor Anders och Kristina Marklund i ett nybyggt hus som smälter in i västkustmiljön. Anders är 57 år och jobbar som pastor i Missionsförsamlingen på Hönö sedan fyra år tillbaka.
– Jag trivs med mitt arbete och tycker det är spännande att få följa en församling genom alla årstider, säger Anders.
Kristina är 56 år och arbetar som distriktssköterska. Under vårens pandemi fick hon hoppa in några veckor på intensivvården på grund av sin kompetens som intensivvårdssköterska. Men är nu tillbaka på distriktssköterskemottagningen.
– Det var svårt att se patienterna, många var mycket sjuka. Det kändes bra att göra en insats men nu är jag tacksam över att vara tillbaka på mitt vanliga arbete, säger Kristna.
Anders och Kristina har varit ett par sedan nyår 1983-84.
– Vi möttes första gången våren 1983 på Södra Vätterbygdens folkhögskola, sedan gick det några månader innan vi träffades igen under en evangelisationskurs i Herrljunga.
– När vi träffades hade vi roligt tillsammans och blev vänner, detta ledde till att vi blev ett par.

Mycket längtan

De bodde inte i samma stad vilket innebar mycket längtan. Valborg 1985 förlovade de sig och ett år senare, den 28 juni 1986, blev det bröllop.
– Tiden innan vi gifte oss var en ganska tuff period. Vi pratade mycket, bad och kom fram till att vi inte kunde leva utan varandra.
Anders fastande för Kristina för att han tyckte att hon var snygg, rolig och skön att umgås med.
– Jag gillade att Anders var rolig och snäll. Han var dessutom framåt och det tyckte jag om, berättar Kristina.
Det var två olika personligheter som möttes och de gjorde upptäckter som de var tvungna att hantera. Det var en process som tagit tid, men genom åren har de lärt sig att olikheterna för det mesta är en tillgång.
– Kristina brukar beskriva oss som en optimist och en realist. Optimisten har du i mig, berättar Anders.
– Vi gillar båda struktur och ordning, båda är nyfikna och intresserade av nya saker och händelser i livet.
Kristina och Anders gillar människor och är sociala, men det finns dock skillnader. Kristina har större behov av tid för sig själv och återhämtning. Anders är mycket social har inte samma behov av att vara ensam.
– Vi arbetar båda med människor och för mig blir Anders jobb en stor del av mitt liv på grund av att han är församlingspastor. Mitt jobb däremot påverkar inte Anders liv på samma sätt, säger Kristina.

Talanger och gåvor

När det gäller talanger och gåvor kompletterar Anders och Kristina varandra. Kristina har en estetisk gåva som präglar det gemensamma hemmet. Anders däremot är mera praktisk.
– Vi har fått lära oss att förhålla oss till att vi är olika, säger Anders och Kristina.
– Kristina uppmuntrar mig att vara den utåtriktade, aktiva och innovativa person som jag är, säger Anders.
– Anders ser mitt behov av vattenhål och hjälper mig att få tid för paus.
Anders och Kristinas gemensamma mål är att de vill vara där Gud har tänkt att de skall vara. Att leva för Gud är viktigt och har stor prioritet i livet.
– Vi kan berätta om många praktiska mirakler Gud har gjort för oss, där han påtagligt visat oss var vi skall vara och vad vi skall göra. Till exempel när Anders bestämde sig för att studera till pastor, och när Gud ledde oss till Lidköping.
– Och alla våra olika boenden som Gud visat oss. Vi har sett att Gud visat Kristina vilka utbildningar hon skulle satsa på, och hur vi leddes till Hönö där Anders nu har en pastorstjänst, berättar de.

Familjen växer

Anders och Kristina är både farfar, farmor, mormor och morfar. De är välsignade med tre barnbarn Maja, Hedvig och Tage genom barnen Samuel, Gustav och Johanna som bor lite utspridda i södra Sverige.
– Alla barn är gifta och har sina egna familjer, men familjebanden är starka och kontakten med familjerna är tät och varm.
– Vi är tacksamma att ha en bra relation och tycker det är fantastiskt att ha barnbarn berättar de.
Sedan ett antal år är barnen utflugna och återigen är det bara två vid köksbordet. Det blev plötsligt lite tystare och de har mer tid.
– Det gick ganska bra när våra två söner Samuel och Gustav lämnade hemmet eftersom vi då hade Johanna kvar hemma. När Johanna sedan flyttade blev det tomt och lite sorgligt även om de var glada för hennes skull. När barnen lämnar hemmet blir det som en slags separation även om det känns rätt, konstaterar de.
– Vi tycker att livet som ”bara två” har fungerat bra. Vi fyller livet med nya saker och umgås med barnens familjer på ett nytt sätt. Vi tycker om att uppleva nya saker ihop, njuta av livet, mat, natur, och musik.
– Vi är rädda om varandra och måna om tid tillsammans. Eftermiddagskaffet är viktigt. Det blir en stund då vi kan se varandra och prata med varandra, berättar Kristina.
– Vi är varandras bästa vänner och kan dela allt och prata om allt, det är fantastiskt, konstaterar de.

Ett viktigt avstamp

Paret Marklund tror på äktenskapet och menar att det är ett avstamp som paret gör tillsammans som omger förhållandet med givna spelregler som skapar trygghet.
– Att lova varandra inför Gud och människor är inget man skojar bort, säger de.
Anders och Kristina tycker att det är en ynnest att ha träffat någon man kan dela livet med. En stor glädje och en trygghet som berikar livet.
– Ett råd vi vill ge är att prioritera tid tillsammans, ta vara på varandra och tala sanning, avslutar Anders och Kristina.
EVA MARKLUND